دیدگاه مراجع عظام تقلید درباره عزاداری محرم



در آستانه ماه محرم و شیوع ویروس کرونا، مردم و مسئولان درصدد هستند که هم مراسم‌ مذهبی پرشورتر از سال‌های قبل برگزار شود و هم اینکه رعایت بهداشت و پروتکل‌های بهداشتی تعیین شده در این راستا را در دستور کار قرار بدهند؛ تا هرچه زودتر این ویروس، با کمترین خسارت از بین برود. به گزارش ایسنا، در این زمینه بیانات مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید می‌تواند راه را برای دوستداران و عاشقان این مجالس هموارتر کند.
 مقام معظم رهبری در این خصوص فرمودند: در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام می‌کند. بنده هر آنچه لازم بدانند مراعات خواهم کرد. توصیه و تأکید من به همه عزاداران، هیئآت، منبری‌ها و مداحان نیز این است که ضوابط ستاد ملی مبارزه با کرونا باید رعایت شود، چرا که اگر همین مقدار مراقبت و کنترل هم سست شود، فاجعه‌ای بزرگ پدید خواهد آمد.
آیت‌الله نوری همدانی: ما عزاداری را در چارچوب اجرای دستورات مسئولان متدین و متعهد ستاد ملی مبارزه با کرونا اقامه می‌کنیم و رعایت مسائل بهداشتی مثل فاصله‌گذاری، زدن ماسک و... با عزاداری قابل جمع است و متدینین باید برای حفظ سلامت خود و دیگران به توصیه‌های متخصصان بهداشت و درمان ملزم باشند.
آیت‌‌الله سیستانی: برای ابراز غم و اندوه در این مناسبت دردناک، و اظهار همدردی با پیامبر اکرم(ص) و خاندان پاک آن حضرت در این مصیبت بزرگی که به اسلام و مسلمانان وارد شده است، راه‌های مختلفی وجود دارد؛ که از جمله، موارد زیر است:
۱ـ افزایش قابل توجه در پخش مستقیم مجالس حضرت ابا عبد‌الله (علیه السلام) از طریق شبکه‌های تلویزیونی و فضاهای اینترنتی؛ برای این منظور شایسته است که مراکز و مؤسسات دینی و فرهنگی، با خطیبان برجسته و مداحان توانا هماهنگی به عمل آورند و نیز مؤمنان را تشویق کنند تا در خانه‌های خود و جاهایی مانند آن، به برنامه‌های سخنرانی و مداحی گوش فرا داده و از آنها استفاده کنند.
۲ـ برگزاری مجالس خانگی در ساعت‌های معینی از شب یا روز؛ به گونه‌ای که تنها افراد خانواده و کسانی که با ایشان رفت‌ وآمد دارند در آن حضور یابند و به برخی برنامه‌های عزاداری، هر چند مجالسی که به صورت مستقیم از شبکه‌های ماهواره‌ای یا در فضاهای اینترنتی پخش می‌شود، گوش بسپارند. اما در مجالس عمومی، باید همه ضوابط بهداشتی با دقت تمام رعایت گردد؛ بدین معنا که فاصله اجتماعی بین حاضران منظور شود و ماسک‌های بهداشتی و دیگر لوازم بازدارنده از گسترش ویروس کرونا مورد استفاده قرار گیرد.
۳ـ پخش و توزیع پردامنه نمادهای عاشورایی و برافراشتن پرچم‌ها و قطعات سیاه‌رنگ در میدان‌ها و خیابان‌ها و کوچه‌ها و دیگر فضاهای عمومی، با رعایت عدم تعرض به حرمت اموال و املاک خصوصی و مانند آن و تبعیت از قوانین جاری در کشور. در زمینه خوراکی‌های مرسوم به این مناسبت، ضرورت دارد که شرایط بهداشتی لازم در تولید و توزیع آنها مد‌نظر قرار گیرد؛ هر چند رعایت این مسائل موجب گردد که برای جلوگیری از شلوغی در زمان توزیع، تنها به تهیه غذای خشک و رساندن آن به خانه‌های مؤمنان بسنده شود.
آیت‌الله علوی گرگانی: در شرایط فعلی که ویروس کرونا گسترش یافته، لازم است با سیاه‌پوشی و نصب پرچم‌های عزاداری و مراقبت نفس، مجالس عزاداری به روش‌های سنتی با رعایت نکات بهداشتی یا به طریق نوین و ابتکاری انجام شود.
آیت‌الله وحید خراسانی: شعائر اهل‌بیت علیهم‌السلام و خصوصاً اقامه‌ عزای حضرت سیدالشهدا علیه السلام، نباید تعطیل شود، ولیکن با رعایت جهات بهداشتی و آنچه که متخصصین امر توصیه می‌کنند.
آیت‌الله جعفر سبحانی: مسئولان سلامت جامعه باید برنامه‌ریزی کنند که عزاداری انجام بگیرد و سلامت جامعه هم محفوظ بماند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7424/2/552035/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها