محرم متفاوت امسال هنگامه تعامل علم و دین


ادامه از صفحه اول
و معارف و اخلاق و ادب اسلامی را که حسین نماد و الگوی آن بود در جامعه جاری سازیم، متأثر می‌شوم و آنگاه که شیعیان پاکباخته‌ای که به عشق آن حضرت و برای تحقق جامعه همتراز اباعبدالله از بذل جان و مالشان دریغ نورزیده‌اند را در تنگناهای معیشتی و فقر و فاقه و تنگدستی و مبتلا به اختلاف و تشتت می‌بینم، قلبم مالامال از درد و اندوه می‌شود.
امسال محرم را درحالی تجربه می‌کنیم که ویروس مرموز و منحوس کووید۱۹، سایه وحشت و مرگ را بر عالم گسترانیده و قربانیان زیادی گرفته است. بنابراین محرم و عاشورای ما نیز به پاس آموزه‌های عقلانی، علم محور، منطق پذیر و انسان‌مدار دینی و بنا به توصیه‌های مراجع عظام و رهبری معظم روشن بین و در سایه همت والای مردم دوستدار حق و فضیلت و عاشق اباعبدالله باید به‌گونه‌ای دیگر برگزارشود.
به‌نظر می‌رسد تهدید کرونا همان‌گونه که زمینه‌ای به‌وجود آورد تا زمین نفس بکشد و همزیستی مسالمت‌آمیز انسان با طبیعت را ترویج و تجربه کند، می‌تواند فرصتی فراهم سازد تا پیروان امام حسین(ع) و آزادگان گیتی با تأمل در فلسفه قیام اباعبدالله(ع)، عدم اکتفای صرف به جنبه‌های عرفی و رجوع به منابع معتبر تاریخی در توصیف ماجرای عاشورا، زدودن زنگار خرافه‌ها و تحریف‌های این واقعه در زمانه‌ای که منطق و استدلال وگفت‌و‌گو و مبارزه با ظلم و جور و استبداد و فقر و تبعیض و از آن‌سو عدالت و معنویت و اخلاق که جملگی جزو آرمان‌ها و اهداف قیام آن حضرت بود و اکنون نیز در کانون توجه جهانیان است، این نهضت را بدرستی بشناسند و بشناسانند.
محرم امسال فرصتی بس مغتنم مهیاست تا اسلام شناسان و خطبا و مورخین برجسته از فضای صداوسیما و رسانه‌های مجازی و مکتوب و در جلسات عمومی (البته با حفظ صددرصد پروتکل‌های بهداشتی) و در محافل خانوادگی فلسفه و اهداف قیام آن حضرت را بدرستی تبیین کنند و این شعله برافروخته از قرن‌ها پیش توسط امام حسین(ع) و یاران باوفایش که پرچم ظلم ستیزی، استبداد گریزی، حق خواهی و مبارزه با جهل، خرافه، ظلم و فساد را با تأسی از مشی اصلاحگری، مسئولیت پذیری، خداترسی و تکلیف گرایی، ایثار، فداکاری و... را روشن نگه دارند، تا به مثابه چراغی روشن فراراه بشریت تشنه معنویت و فضیلت و انسان‌های آزاده و مسلمانان از ستم به تنگ آمده و پیروان عاشق آن امام همام قرار گیرد و بشریت خسته از ظلم و جهل و ستم و بیداد را به ساحل نجات رهنمون سازد.
 وظیفه خویش می‌دانم تا به‌عنوان شهروندی کوچک که سال‌ها افتخار خدمتگزاری این ملت بزرگ را در خانه ملت داشته‌ام، از تعهد و هوشمندی آنها در اعلام برگزاری مراسم عزاداری منطبق بر آموزه‌های علمی و رعایت موازین بهداشتی، همچنین موضع هماهنگ ابراز شده توسط هیأت‌های مذهبی استان یزد و اردکان که شعور حسینی خویش را در پیشقدمی تعامل مابین دین و علم در زمانه امروز که ضرورتی انکارناپذیر است ابراز نمودند و ان‌شاءالله تعهد دینی و شور حسینی خویش را همچون سالیان گذشته و البته به نوعی دیگر نشان خواهند داد و نمادها و شعارها و اهداف و فلسفه قیام آن حضرت را بیش از پیش تبلیغ و ترویج خواهند نمود، تشکر و سپاسگزاری نمایم.
پایان بخش سخنم دو بیت از علامه اقبال لاهوری است که چه زیبا رمز و راز دلدادگی به اباعبدالله و تأثیرگذاری آن حضرت بر اندیشه و باور و ایمان مسلمانان را به نظم می‌کشد و الگویی برای جهان بشریت مجسم می‌سازد که مدد جستن از فضایل و ویژگی‌های امام حسین(ع) می‌تواند نجات بخش او در این دنیا و جهان آخرت باشد. دست ما از این منبع فیض و پشتوانه معنوی عظیم کوتاه مباد. آمین
رمز قرآن از حسین آموختیم
زآتش او شعله‌ها اندوختیم
تار ما از زخمه‌اش لرزان هنوز
تازه از تکبیر او ایمان هنوز

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7424/2/552036/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها