‌به نام تاریخ




30 مرداد
در صد و پنجاه و چهارمین روز از سالی که چندان آسان نگذشته از هنرمندان و چهره‌های ادبی و فرهنگی یاد کنیم که امروز سالروز تولدشان است یا در چنین روزی درگذشتند.
تولدها
فرزان سجودی: زبان‌شناس ایرانی سال 1340 به دنیا آمد. فرزان سجودی دکترای زبان‌شناسی از دانشگاه علامه طباطبایی دارد و از بنیانگذاران حلقه نشانه‌شناسی تهران است. او در زمینه زبان‌شناسی تألیفات زیادی دارد. کتاب‌هایی مانند «ساخت‌گرایی و مطالعات ادبی»، «نشانه‌شناسی و ادبیات» و «نشانه‌شناسی کاربردی». کتاب‌هایی مانند «فریاد خاموش» «هنر و اندیشه‌های اهل هنر»، «صور خیال» و «نشانه‌شناسی تئاتر و درام» هم با ترجمه سجودی منتشر شده‌اند.
پیتر ویر کارگردان استرالیایی و شیما ملاجعفر شاعر هم در چنین روزی به دنیا آمده‌اند.
 درگذشت‌ها
جری لوئیس: کمدین مشهور امریکایی سال 2017 در چنین روزی درگذشت. جری لوئیس سال 1926 به دنیا آمد و بواسطه شغل پدرش که مجری برنامه‌های نمایشی بود از 16 سالگی بازی در نمایش‌های کمدی را آغاز کرد. شهرتش را با بازی در کنار «دین مارتین» خواننده امریکایی به‌دست آورد و این دو در دهه 40 میلادی نمایش‌های زیادی بازی کردند. شهرت لوئیس در این نمایش‌ها باعث شد مارتین کم کم از دور خارج شود و بعد از مدتی همکاری آنها به پایان رسید. لوئیس برای اینکه کارش را ادامه دهد شروع به اجرای برنامه و خواندن در کافه‌ها کرد و بسیار هم مورد توجه قرار گرفت. سال 1957 در نخستین فیلم سینمایی‌اش یعنی «مجرم ظریف» بازی کرد و فعالیتش را پس از آن در سینما با فیلم‌های «پادو»، «پسر پیغام‌رسان» و البته «پروفسور دیوانه» ادامه داد که این فیلم بسیار شهرت پیدا کرد. «دنیای دیوانه دیوانه دیوانه دیوانه»، «فریب‌خورده»، «خدمتکار نامرتب»، «دهان گشاد»، «سلطان کمدی» و «رؤیای آریزونا» فیلم‌های دیگری بود که با حضور لوئیس ساخته شد. تسلط کامل لوئیس بر حرکاتش یکی از نقاط قوت بازیگری او بود و باعث شد با اینکه از سال 1995 دیگر فعالیت نمی‌کرد همچنان محبوب باشد.
 31 مرداد
آخرین روز از ماه مرداد را با نام هنرمندان بزرگی سپری می‌کنیم که نقش مهمی در هنر و فرهنگ ایران داشته‌اند و سالروز تولد یا درگذشت‌شان بهانه‌ای برای مرور نام و آثارشان است.
تولدها
هوشنگ سیحون: معمار و نقاش و تندیس‌ساز سرشناس سال 1299 در چنین روزی به‌دنیا آمد. هوشنگ سیحون در خانواده‌ای اهل هنر و موسیقی رشد کرد اما خودش به معماری علاقه داشت و پس از پایان تحصیل در این رشته در دانشگاه تهران برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت. در این کشور دکترای معماری گرفت و پس از بازگشت به ایران علاوه‌ بر تدریس فعالیت‌هایش را در زمینه معماری و نقاشی ادامه داد. آرامگاه ابن سینا در همدان یکی از مشهورترین آثار سیحون است که در 23 سالگی آن را طراحی کرد. آرامگاه‌های خیام، کمال‌الملک و نادرشاه افشار و بناهایی چون ساختمان مرکزی بانک سپه، سینما آسیا و سینما مرکزی هم با طراحی او ساخته شدند و بناهایی چون آرامگاه فردوسی را هم بازسازی کرد. سیحون در نقاشی هم صاحب سبک بود و آثارش در نمایشگاه‌هایی در کنار آثار هنرمندانی چون پیکاسو و سالوادور دالی به نمایش درآمد.
آشا محرابی: بازیگر تلویزیون و تئاتر امروز 47 ساله می‌شود. آشا محرابی که فارغ‌التحصیل کارگردانی و فیلمسازی است در کانون هنری حمید سمندریان بازیگری را آموخت و فیلمنامه‌نویسی را در کلاس‌های ناصر تقوایی یاد گرفت. سال 74 بازی در نمایش‌های رادیویی را آغاز کرد و سال 77 با بازی در نمایش «دایره گچی قفقازی» وارد تئاتر شد. «خسیس»، «خانه برنارد آلبا»، «سه خواهر»، «ملودی شهر بارانی» و «عشقه» نمایش‌هایی است که محرابی در آنها بازی کرده است. علاوه‌بر این او را در فیلم‌های «عشق و خیانت»، «دو لکه ابر»، «جاده مه‌آلود» و سریال‌های «مرگ تدریجی یک رؤیا»، «آشپزباشی»، «هشت و نیم دقیقه» و «آرام می‌گیریم» بازی کرده است.
سالروز تولد اشکان بانکی بازیگر و علی هاشمی کارگردان هم امروز است.
درگذشت‌ها
اکبر خواجویی: کارگردانی که با سریال «پدرسالار» او را می‌شناسید سال 1393 در چنین روزی درگذشت. اکبر خواجویی سال 1326 به‌دنیا آمد و کارش را از دهه 40 به‌عنوان بازیگر آغاز کرد. مدتی بعد کارگردانی را دنبال کرد و سریال‌هایی چون «آقای مطالعه»، «عکاس‌باشی»، «هشت بهشت» و «با سلسله حکمت» با کارگردانی او ساخته شدند و البته در این سال‌ها فیلم‌هایی چون «خانه ابری»، «آخرین مهلت» را هم ساخت. سال 1372 سریال «پدرسالار» را کارگردانی کرد که از پرمخاطب‌ترین سریال‌های تلویزیون بود و پس از آن هم مجموعه‌های «برگبار»، «رسم شیدایی» و «پیک راستان» از او پخش شد. «محیا» هم آخرین فیلمی بود که با کارگردانی خواجویی روی پرده سینما رفت. او را به‌عنوان مؤسس و بنیانگذار مؤسسه سینمای جوان در اصفهان هم می‌شناسند.
صادق صندوقی: یکی از ماندگارترین تصویرگران کتاب‌های کودک و نوجوان سال 1397 در چنین روزی درگذشت. صادق صندوقی متولد 1325 بود و پس از تصویرگری قصه‌های قرآنی به‌عنوان تصویرگر کتاب شناخته شد اما آثار او را بیشتر در کتاب‌های درسی دیده‌اید و حتماً تصویر درس اصحاب فیل را که توسط او کشیده شد به یاد دارید. علاوه‌بر این بیشتر کتاب‌های ژول ورن در ایران با طرح‌هایی که صندوقی برای جلدشان می‌کشید منتشر شدند. صادق صندوقی را احتمالاً با آثار دیگری هم به یاد می‌آورید که برایتان خاطره‌انگیز است. کارت‌های آفرین، صد آفرین و هزار آفرین توسط او طراحی شدند. کارت‌هایی که محبوبیت زیادی میان دانش‌آموزان داشت. در ششمین دوسالانه تصویرگری و در بخش تصویرگری کتاب از صندوقی به‌عنوان پیشکسوت این هنر تجلیل شد.
ناصر احمدی: دوبلور و گوینده رادیو سال گذشته در چنین روزی درگذشت. ناصر احمدی سال 1323 به‌دنیا آمد و از سال 1344 دوبله با کمک محمود قنبری و منوچهر نوذری را آغاز کرد و در فیلم‌های ماندگاری چون «گربه روی شیروانی داغ»، «مظنونین همیشگی» و «ارباب حلقه‌ها» به جای شخصیت «گیملی» صدای او را شنیده‌اید. او از سال 1348 گویندگی خبر را در رادیو آغاز کرد و بازیگر نمایش‌های رادیویی هم بود.
محمود دانشور روزنامه‌نگار هم در چنین روزی درگذشت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7424/20/552055/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها