مسدودسازی یا ساماندهی شبکه‌های اجتماعی



گروه سیاسی/ مسدودسازی یا ساماندهی؟ هنوز معلوم نیست که 40 نماینده امضاکننده طرح «صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی و ساماندهی شبکه‎های اجتماعی» که آن را در 20 ماده ارائه کرده‌اند، به دنبال کدام‌یک از این دو هستند. پس از حضور وزیر ارتباطات در مجلس و پیش کشیدن بحث فیلترینگ اینستاگرام از سوی برخی نمایندگان، مجلسیان حالا به دنبال طرحی هستند تا خواسته خود را از آن طریق پیش ببرند. خواسته‎ای که نه تنها به اینستاگرام بلکه به سایر شبکه‌های اجتماعی همچون واتساپ که تاکنون فیلتر نبوده هم رسیده، جنجال زیادی در بین کاربران فضای مجازی و حتی در میان نمایندگان موافق و مخالف به پا کرده است. قسمت جالب ماجرا این است که از میان 40 نماینده‎ای که خواهان ساماندهی شبکه‌های اجتماعی هستند، 28 نفر بارها از همین طریق با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده‎اند.
واکنش‌های عمومی به این طرح و توضیحاتی که نمایندگان مجلس و حتی خود بانیان طرح ارائه کرده‌اند حکایت از آن دارد که مسدودسازی حتی در همین مجلس اصولگرا هم مسیر همواری ندارد چنانکه محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس هم ناظر بر همین نگرانی‌های افکار عمومی در توئیتی نوشته است: «رویکرد مجلس یازدهم در مواجهه با فضای مجازی، تأکید بر فرصت محوری در این فضا به جای تهدیدانگاری است. فرصت‌ها را بدون سیاسی‌کاری دریابیم.»
در همین شرایط  نتایج یک نظرسنجی که از سوی پایگاه خبری-تحلیلی رویداد ‌۲۴ انجام شده نیز نشان می‌دهد که بیش از ۹۰ درصد از مشارکت‌کنندگان در این نظرسنجی با فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی در ایران مخالف هستند.  همچنین تازه‌ترین آماری که از میزان حضور کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد که تلگرام و واتساپ محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی فعال در ایران هستند. این آمار که در تیرماه سال جاری منتشر شده حاکی از این است که بیش از ۴۷ میلیون و ۲۵۰ هزار نفر کاربر ایرانی در پیام‌رسان تلگرام که از ابتدای سال 97 فیلتر شده، حضور و فعالیت دارند.
البته امضاکنندگان این طرح برای دفاع از این اقدام خود تعابیر جدیدتری به کار می‌برند و تلاش می‌‌کنند با تأکید بر اینکه هدف‌شان نه مسدودسازی بلکه ساماندهی است نگرانی‌ها را کم کنند.‌ هادی بیگی‌نژاد، نماینده ملایر در همین ارتباط به جماران گفته: «هموطنان گمان نکنند می‌خواهیم آزادی بیان را محدود کنیم. ما مخالف توئیتر و تلگرام نیستیم بلکه دنبال این هستیم که فضای مجازی مسئول داشته باشد.» ابراهیم عزیزی از امضاکنندگان این طرح هم به خبرآنلاین گفته: «اصلاً بحث فیلترینگ و محدودسازی نبوده بلکه یک طرح ساماندهی است. منظور ما از ساماندهی یعنی همین که استفاده بهینه شود به اضافه به حداقل رساندن آسیب‌ها.» ابوالفضل ابوترابی از دیگر امضاکنندگان این طرح هم گفته: «عنوان این طرح اشتباه مطرح شده و اصلاً بحث محدودسازی نیست بلکه موضوع ساماندهی پیام‌رسان‌ها مطرح است. وقتی یک پیام‌رسان داخلی باید مجوزی برای فعالیت داشته باشد این قاعده باید برای پیام‌رسان‌های خارجی هم وجود داشته باشد، یعنی پیام‌رسان‌های خارجی هم باید دفتری در ایران داشته باشند که پاسخگوی شاکیان باشد.»  
احمد حسین فلاحی نماینده همدان اما پیشنهاد داده که «اینترنت و شبکه مجازی نباید در دست دولت باشد؛ در بعضی از کشورها اینترنت در دست نهادهای نظامی است، در کشور ما هم می‌تواند در دست نهادی باشد که زیر نظر رهبری کار کند.»   حسن شجاعی نماینده ابهرهم به برنا گفته:همه باید تلاش کنیم به نقطه تعادل در این موضوع برسیم. زندگی و گاهی اقتصاد مردم به بخشی از این پیام‌رسان‌ها گره خورده است. اگر تصویب و اجرای  طرحی به زندگی، ارتباطات یا معیشت مردم آسیب بزند، قطعاً طرح خوبی نیست و من شخصاً در مقابل این طرح مقاومت خواهم کرد.»
وی تأکید کرد: «فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی یک راهی است که گاهی مفید است ولی حتماً فیلتر چاره نیست، اگر در بین مسئولین کسی این تلقی را داشته باشد که فیلتر کردن همه چیز است حتماً این تلقی، غلط است. زندگی مردم با پیام‌رسان‌ها گره خورده است. فیلتر کردن همه چیز نیست و نمی‌توان به فیلتر اکتفا کرد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7431/3/553081/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها