ایران در ایران



۵۰ هزار هکتار اراضی کشور زیر کشت گیاهان دارویی می‌رود

شهرکرد- معاون برنامه‌ریزی، توسعه و مدیریت منابع سازمان جنگل‌ها و مراتع با اشاره به اهمیت کشت گیاهان دارویی در توسعه اقتصادی و رفع نیاز جوامع محلی به منابع طبیعی گفت: امسال ۵۰ هزار هکتار اراضی مستعد کشور زیر کشت گیاهان دارویی می‌رود.
به گزارش ایرنا، عبدالرضا بازدار با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های حوزه منابع طبیعی در سال جهش تولید افزود: برنامه‌ها و اولویت‌های این سازمان در قالب 9برنامه در ۹۹ طراحی و تدوین شده است. وی گفت: توسعه کشت گیاهان دارویی در عرصه منابع طبیعی با مشارکت مردمی از برنامه‌های طرح ۹ در ۹۹ است که گیاهان دارویی متناسب با ظرفیت هر استان کشت می‌شود.
وی با اشاره به اینکه اجرای طرح کاداستر (سند تک‌برگی) ۳۲ میلیون هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی در دستور کار امسال قرار دارد، افزود: ثبت ذخیره‌گاه جنگلی در استان‌ها از دیگر برنامه‌های سال‌جاری در این سازمان در سطح کشور است. بازدار افزود: توسعه زراعت چوب برای تأمین چوب مورد نیاز صنایع چوب و کاهش وابستگی به جنگل‌های کشور و جلوگیری از تخریب جنگل از دیگر برنامه‌های سال‌جاری این سازمان است که طرح توسعه زراعت چوب در ۳۰ هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی و با مشارکت مردم اجرا می‌شود.

شهر زیرزمینی خمین به روی گردشگران باز می‌شود

اراک - رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خمین گفت: شهر زیرزمینی تهیق خمین در قالب تفاهمنامه جهت مرمت بهسازی و بهره‌برداری به شورای بخش کمره واگذار شد.
به گزارش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، علی مشهدی با اعلام این خبر افزود: موانع گردشگرپذیر شدن شهر زیرزمینی تهیق در خمین اکنون کوتاه‌تر شده و این نوید را می‌توان داد که تا نوروز 1400 این شهر خفته در اعماق خاک که به‌جامانده از دوران ایلخانی است برای ورود گردشگران مهیا می‌شود.
وی افزود: شهر زیرزمینی تهیق که به صورت دستکند جهت اسکان و حفظ جان مردم در برابر خطرات احتمالی، جنگ، اختلافات قومی و قبیله‌ای در بستر کنگلومرایی زمین‌های اطراف روستای مذکور و در مجاورت بقعه متبرکه امامزاده زینب خاتون شهرستان خمین ایجاد شده است، پس از ثبت در فهرست آثار ملی در دو فصل مورد کاوش باستان‌شناسی قرار گرفته است.
او افزود: براساس درخواست شورای بخش کمره جهت مرمت، ساماندهی و بهره‌برداری در قالب تفاهمنامه فی‌مابین اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی و فرمانداری شهرستان خمین در بازه زمانی مشخص و با نظارت کامل و جامع جهت حفظ آثار تاریخی، پس از مراحل مرمت و ساماندهی جهت بازدید عموم به بهره‌برداری خواهد رسید.
او افزود: شهر یا پناهگاه زیرزمینی تهیق مربوط به دوره ایلخانی در استان مرکزی است و در شهرستان خمین، بخش کمره، دهستان خرمدشت، روستای تهیق واقع شده است. در این شهر زیرزمینی بعد از عبور از اتاق‌ها، راهرویی دالان شکل و پیچ در پیچ با ارتفاعی بسیار کوتاه وجود دارد. راهرویی باریک و کوتاه که در طول مسیر چاه‌هایی در اطراف آن پدیدار می‌شوند. این اثر در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۸۵ با شماره ثبت ۱۸۰۱۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

فرماندار ثلاث باباجانی از مردم روستای شیخ‌صله عذرخواهی کرد

کرمانشاه - فرماندار شهرستان ثلاث‌باباجانی به دلیل مسمومیت تعدادی از اهالی «شیخ‌صله» بر اثر استفاده از آب آلوده و کوتاهی‌های صورت گرفته از مردم این روستا عذرخواهی کرد.
یدالله شکری در جلسه ستاد مدیریت مبارزه با کرونا ثلاث باباجانی افزود: دستگاه‌های مسئول باید وظایف و مسئولیت‌های خود را بویژه در جلوگیری از وقوع بحران به بهترین شکل ممکن انجام دهند تا خطری سلامتی مردم را تهدید نکند.
فرماندار ثلاث باباجانی اظهار داشت: هیچ‌گونه قصور و کوتاهی در زمینه سلامت مردم قابل اغماض و پذیرفتنی نیست و دستگاه‌های قضایی و بازرسی به بحران شیخ صله ورود کرده‌اند.
شکری ادامه داد: هم‌اکنون بیش از ۴۰ روستای شهرستان زیرپوشش شبکه آب و فاضلاب قرار ندارد و ضروری است شرکت آب و فاضلاب نسبت به تحت پوشش قراردادن آنها اقدام و فرمانداری نیز همکاری لازم را خواهد داشت.
وی اضافه کرد: براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان، شهرستان ثلاث باباجانی در آغاز بحران کرونا، در وضعیت قرمز قرار گرفت و انتظار می‌رود مردم شهرستان همچون گذشته با ستاد مدیریت مبارزه با کرونا همکاری لازم را داشته باشند.
فرماندار ثلاث باباجانی افزود: ساماندهی خوابگاه‌ها و به حداقل رساندن کلاس‌ها برای جلوگیری از تجمیع دانش‌آموزان از سوی آموزش و پرورش و ممنوع بودن آیین‌های عزاداری و جشن از جمله موارد ضروری است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
شکری با بیان اینکه مراکز عمومی موظف به رعایت دستورات بهداشتی و تداوم و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی هستند، تأکید کرد: هرگونه فعالیت ورزشی فقط با استعلام و کسب نظر از شبکه بهداشت و درمان، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و بهداشت فردی و عمومی مجاز خواهد بود.
شهرستان ثلاث باباجانی حدود ۳۶ هزار نفر جمعیت دارد و دارای سه بخش مرکزی، ازگله و زمکان با ۲۰۹ روستا است که ۱۶۷ روستای آن دارای سکنه است.
در جریان آلودگی آب روستای شیخ صله به فاضلاب در هفته گذشته بیش از ۳۲۰ نفر از مردم این روستا مسموم شدند.

برای ۳۶ هکتار از اراضی کشاورزی استان همدان سند تک برگی تهیه شده است

همدان - خبرنگار «ایران»: مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: طرح حد نگاری و تهیه سند تک برگی زمین‌های کشاورزی تاکنون برای ۳۶ هکتار از اراضی کشاورزی استان تهیه شده است و برای ۱۷۰ هکتار دیگر هم طرح حد نگاری زمین‌ها در حال انجام است.
هوشنگ کرمی در گفت‌و‌گو با خبرنگاران که به‌صورت برخط برگزار شد اظهار داشت: از ابتدای امسال تا کنون بیش از 700 مورد ساخت ساز و تغییر کاربری در باغات و اراضی استان شناسایی و تحت پیگرد قانونی قرار گرفته است. وی افزود: از این تعداد تخلف شناسایی شده 150مورد آن قلع و قمع و دیگر پروندها در مراجع قضایی در حال صدور رأی می‌باشد.
کرمی با بیان اینکه از یک میلیون و ۷۰۰ هکتار از اراضی استان نیمی از آن اراضی کشاورزی است افزود: اجرای طرح کاداستر یا حد نگاری زمین‌ها کمک می‌کند تا محدوده‌بندی زمین‌ها کامل مشخص شود و اختلافات بین کشاورزان با هم و با دستگاه‌های اجرایی مانند شهرداری، اوقاف و امور خیریه و منابع طبیعی و آبخیزداری کاهش پیدا کند.
وی اضافه کرد: اولین گام در صدور سند؛ رفع تداخلات است که طی سه ماه گذشته افزون بربیش از 36 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان همدان رفع تداخل شده است. وی بابیان اینکه در ادامه رفع تداخلات اراضی، حدنگاری انجام و مالکیت‌ها به‌صورت موزاییکی مشخص می‌شود، گفت: تفاهمنامه‌ای بین سازمان ثبت و وزارت جهاد کشاورزی منعقد شده تا برای اراضی حدنگاری شده، با توجه به شرایط؛ سند صادر شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7444/11/554675/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها