بریده جریده


 تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

صادرات ایران از مرز ۲۰۰ میلیون دلار تجاوز کرد
حد نصاب جدید برای صادرات کشور

بموجب آخرین آمارهای رسمی که درباره صادرات کشور طی سال ۱۳۴۷ انتشار یافت، صادرات ایران در این سال، حد نصاب تازه‌ای به‌دست آورده و از مرز ۲۰۰ میلیون دلار گذشته است. براساس این آمارها در ۱۱ ماهه اول سال ۱۳۴۷ جمعاً متجاوز از ۹۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۴ میلیاردریال (حدود ۱۹۵ میلیون دلار) از گمرکات کشور صادر شده است. ارزش صادرات کشور در یک ماهه اسفند 1347 نیز قطعاً از 5/1 میلیارد ریال (حدود ۲ میلیون دلار) تجاوز می‌کند و بدین ترتیب صادرات ایران در سال 1347 به متجاوز از ۲۰۰ میلیون دلار خواهد رسید.
صادرات فرش
مهم‌ترین رقم صادراتی ایران در سال 1347 کماکان به صادرات فرش اختصاص داشته و طبق آمارهای رسمی تا پایان بهمن ماه گذشته جمعاً متجاوز از ۳۷۶۲ میلیون ریال فرش صادر شده است.
صادرات پنبه و خشکبار نیز در سال گذشته در میان سایر اقلام مهم صادراتی به ترتیب مقام‌های دوم و سوم را دارا بوده است. به موجب آمارهای مذکور، تا پایان بهمن ماه 1347 معادل ۲۵۶۳ میلیون ریال پنبه و ۱۷۲۰ میلیون ریال انواع خشکبار از سراسر کشور صادر شده است.

سایر اقلام
ارزش صادرات سایر اقلام صادراتی ایران تا پایان بهمن ماه 1347 به این شرح گزارش شده است.
- پوست و چرم ۸۵۳ میلیون ریال.
- سنگ های معدنی ۳۳۱ میلیون ریال.
- خاویار ۳۴۲ میلیون ریال.
- کتیرا ۲۴۰ میلیون ریال.
- زیره ۱۷۹ میلیون ریال.
- روده ۱۵۷ میلیون ریال.
- پشم و کرک ۱۹۰ میلیون ریال.
- ریشه شیرین بیان ۷۴ میلیون ریال.
- سیمان ۱۸ میلیون ریال.
- کفش ۱۶۷ میلیون ریال.
- روغن نباتی ۳۸۶ میلیون ریال.
- لینتر[کرک‌های تخم پنبه] ۴۷ میلیون ریال.
- گندم و سایر کالاها ۲۸۰۳ میلیون ریال.
به‌طوری که ارقام فوق نشان می‌دهد، در سال 1347 سهم قابل توجهی از صادرات کشور به صدور دو کالای مصرفی صنعتی اختصاص یافته است. این کالاها عبارتند از: کفش و روغن نباتی که صادرات آن نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب ۲۶ میلیون ریال و ۱۶ میلیون ریال افزایش داشته است.
ضمناً درسال گذشته مقادیر قابل توجهی کالاهای صنعتی دیگر از جمله انواع اتومبیل، یخچال، کولر و اجاق گاز به کشورهای بلوک شرق صادر شده است.
روزنامه آیندگان- دوشنبه4 فروردین ۱۳۴۸

۴۰ میلیون دلار  درآمد  جهانگردی ایران

آقای قاسم رضایی معاون نخست وزیر و سرپرست سازمان جلب سیاحان، در آغاز هفتمین سال تأسیس سازمان جلب سیاحان اعلام کرد: در عرض شش سال اخیر تعداد جهانگردان در ایران پنج برابر شده و در سال 1347 به طور متوسط 300 هزار نفر جهانگرد خارجی به ایران مسافرت کرده که درآمد ایران از این راه به چهل میلیون دلار رسیده است .
روزنامه آیندگان- سه شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۴۸

فضانوردان در ماه راه رفتند، غذا خوردند و خوابیدند!!!
تهران دیشب  از تب فتح ماه بیدار بود

روز یکشنبه بیستم ژوئیه سال 1969 برابر با بیست و نهم تیر سال ۱۳4۸، مرکز فضایی هوستون اعلام کرد: در ساعت 48/11دقیقه دو فضانورد امریکایی، نیل آرمسترانگ و ادوین آلدرین در فاصله ۳۸6۰۰۰ کیلومتری زمین سفینه ماه نشین آپولو را در سطح ماه فرود آوردند. آرمسترانگ از سطح ماه فریادزد: هوستون، اینجا پایگاه آرامش است. عقاب برماه نشست!!!
«دیشب تهران و دیگر شهرهای ایران تا پاسی از نیمه شب از کنار رادیو و تلویزیون تکان نخوردند. همه می‌خواستند لحظه باشکوه نشستن ماه نشین را بیدار باشند.  مانند هر نقطه دیگری در روی این کره خاکی چشم به آسمان دوخته بودند، چشم به کره ماه که نخستین انسان‌های زمینی را در آغوش خویش جای می‌داد و هنگامی که دستگاه‌های مخابراتی خبر بزرگترین واقعه تاریخ یعنی فتح ماه را به گوش میلیون‌ها مردم جهان منجمله مردم ایران رسانیدند، در هر محفل و مجلسی در میان خانواده‌ها همگی بی‌اختیار شروع به کف زدن کردند و فریادهای پیروزی و هیجان سر دادند و در چشم هزاران نفر قطره‌های اشک، اشک شادی سرازیرگشت. در خیابان‌ها اتومبیل‌ها چراغ‌های خود را روشن کردند و در یک لحظه صدای بوق اتومبیل‌ها گویی خبر عروس شدن هزاران دختر جوان را اعلام می‌کرد و به قول یکی از شب زنده داران دیشب ماه عروس شد!
دیشب تهران بیدار بود، تب فتح ماه همه را دچار هیجان و التهاب کرده بود. مردم با چهره‌های گلگون و حیرت زده در مقابل رادیوها و و تلویزیون‌ها نشسته بودند و از قهوه خانه‌ها، کافه رستوران‌ها، پشت بام‌ها و داخل منازل آخرین اخبار مربوط به این حادثه تاریخی شنیده می‌شد....»
روزنامه اطلاعات-دوشنبه 30 تیر 1348

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7454/17/555795/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها