به نام تاریخ



6 مهر
روزهای این سال سخت با یاد کردن از چهره‌های فرهنگ و هنر که در این روز متولد شده یا درگذشته‌اند کمی آسان‌تر می‌گذرد. پس روز صد و نود و دوم را هم با این کار بگذرانیم.
تولدها
گراتزیا دلددا: نویسنده ایتالیایی سال 1871 به دنیا آمد. گراتزیا دلددا اهل جزیره ساردینیا بود که شرایط مناسبی برای تحصیل نداشت به همین دلیل او هم تا سوم ابتدایی درس خواند اما با استفاده از کتابخانه عمه‌اش توانست مطالعه و معلوماتش را بیشتر کند. در 17 سالگی اولین داستان کوتاهش به‌نام «خون کسی از اهالی ساردنی» را برای یکی از مجله‌های رم فرستاد که منتشر شد و در سال 1896 با نخستین رمانش یعنی «راه خطا» به شهرت رسید. پس از آن نویسنده‌ای پرکار شد که از سال 1912 تا 1919 سالی یک کتاب نوشت و منتشر کرد و بالاخره در 1926 جایزه نوبل ادبیات را برد. جایزه‌ای که دیگر هیچ زن ایتالیایی نتوانست به دست آورد. «چشم‌های سیمونه»، «نی زار در باد»، «در صحرا»، «پیچک»، «خاکستر»، «پس از طلاق» و «کلیسای مریم منزوی» تعدادی از کتاب‌های او هستند که از بین آنها در ایران «چشم‌های سیمونه»، «راز مرد گوشه گیر»، «وسوسه»، «حریق در باغ زیتون»، «خاکستر»، «رقص گردنبند»، «راه خطا» و «بر لب پرتگاه» به فارسی ترجمه شده است. دلددا سال 1936 درگذشت.
قاسم کشکولی: نویسنده ایرانی و یکی از نویسندگان پیشرو معاصر ایران سال 1342 در چنین روزی به‌ دنیا آمد. قاسم کشکولی داستان‌نویسی را به شکل حرفه‌ای و جدی از سال 1369 آغاز کرد و نخستین داستانش «پنجره» نام داشت که در یک هفته‌نامه منتشر شد. نخستین رمان او با نام «ناهید» سال 79 به چاپ رسید و پس‌ از آن «بازی، مهندس یک رمان» و «این سگ می‌خواهد رکسانا را بخورد» را منتشر کرد. اما قاسم کشکولی با مجموعه داستان «زن در پیاده رو راه می‌رود» بیشتر شناخته می‌شود.
گوئینت پالترو: بازیگر امریکایی امروز 48 ساله می‌شود. پدر گوئینت پالترو کارگردان سینما و برنامه‌های تلویزیونی و مادرش بازیگر بود. او هم با بازی در فیلم «فریاد» در سال 1991 کارش را به‌صورت جدی آغاز کرد و پس از بازی در چند فیلم در سال 1995 با فیلم «هفت» به شهرت رسید. با فیلم‌های «اِما» و «درهای کشویی» که در فاصله 3 سال پس از «هفت» ساخته شدند موفقیتش را تکرار کرد و بالاخره در سال 1998 با بازی در فیلم «شکسپیر عاشق» جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن و جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن فیلم موزیکال را به دست آورد. پس از آن پالترو را در فیلم‌های «آقای ریپلی بااستعداد»، «هال ظاهربین»، «اثبات»، «کاپیتان اسکای و دنیای فردا»، مجموعه فیلم‌های «مرد آهنی» و «انتقام جویان» دیدیم.
   سالروز تولد احمد آقایی داستان نویس و محمد شریف شاعر هم امروز است.
درگذشت‌ها
وحشی بافقی: شاعر شوریده و پرآوازه ایران سال 961 خورشیدی در چنین روزی درگذشت. شمس‌الدین محمد وحشی بافقی متولد سال 911 خورشیدی بود و در جوانی به یزد رفت تا نزد دانشمندان این شهر تحصیل کند و پس‌ از آن هم در کاشان مکتبدار شد. وحشی بافقی زندگی سختی داشت و این سختی و مشکلاتش را در غزلیات او می‌توان دید. کلیات وحشی بافقی 9 هزار بیت دارد و شامل قصیده، ترکیب بند، غزل، قطعه و رباعی است. دو منظومه عاشقانه «ناظر و منظور» و «فرهاد و شیرین» هم از اوست. دیوان او هم با 1076 بیت شامل غزل، قصیده، رباعی، ترکیب بند، مثنوی و ترجیع بند است و این آثار باعث شد یکی از شاعران نامدار سده دهم ایران شود. خوانندگانی مانند محسن چاوشی و علی زندوکیلی در این سال‌ها بعضی از اشعار او را به‌عنوان ترانه خوانده‌اند.
حسین ناصحی: آهنگساز ایرانی سال 1356 در چنین روزی درگذشت. حسین ناصحی متولد سال 1304 بود و از سال 1318 تحصیل در هنرستان عالی موسیقی را آغاز و ساز «ترومبون» را به‌عنوان ساز تخصصی اش انتخاب کرد. او در ارکستر رادیو هم نوازندگی می‌کرد و سال 1322 به دعوت دولت ترکیه برای ادامه تحصیل به این کشور رفت و در کنسرواتور دولتی آنکارا رشته آهنگسازی را خواند. پس از بازگشت به ایران در هنرستان عالی موسیقی تدریس کرد و کسانی چون حسین دهلوی، احمد پژمان و پرویز منصوری از شاگردانش بودند. پوئم «شور»، «حرمان»، «آواز بیگفتار» و «ملودرام رستم و سهراب» از آثار حسین ناصحی است.
   بهزاد باشی مؤلف و مترجم هم در چنین روزی درگذشت.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7454/20/555817/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها