توصیه شورای‌آتلانتیک به تصمیم سازان در امریکا

جمهوری اسلامی ایران نابود شدنی نیست




یک اندیشکده امریکایی در تحلیلی پیرامون روابط ایران و امریکا پس از انتخابات ریاست جمهوری امریکا نوشت: هر کسی که رئیس جمهوری شود با این واقعیت روبه‌رو خواهد شد که جمهوری اسلامی ایران نابود شدنی نیست و سیاستی که فقط بر اساس خواسته اسرائیلی‌ها و کشورهای عربی متحد امریکا در منطقه باشد، به طور حتم انگیزه مقاومت ایران را بیشتر خواهد کرد.
به گزارش خبرآنلاین، اندیشکده شورای آتلانتیک امریکا بر مبنای این اعتقاد در تحلیل خود نوشت: استراتژی امریکا در قبال ایران در روزهای منتهی به انتخابات نوامبر (۱۳ آبان ۱۳۹۹)ترکیبی از سیاست‌های مخرب، متناقض و شرم‌آور از تحریم‌های اقتصادی، دیپلماسی بی‌حاصل و لفاظی‌های تند بوده است.
در حالی که جهان در انتظار یک دوره‌ای شدن ریاست جمهوری ترامپ است، سیاست کنونی دولت ترامپ شانس هر گونه مذاکره مجدد در مورد توافق هسته‌ای را به صفر رسانده است.این اندیشکده افزود: ترامپ مدعی شده که اگر دوباره انتخاب شود می‌تواند «ظرف چهار هفته» با ایران به توافق جدید برسد. اما ایران ضمن رد هرگونه مذاکره مجدد، شرط بازگشت به تعهدات کامل خود را بازگشت ایالات متحده به برجام عنوان کرده است. علاوه بر این، ایالات متحده از نظر دیپلماتیک منزوی است و این مسأله به وضوح در ۱۹ سپتامبر امسال در شورای امنیت ملل متحد آشکار شد و حتی متحدان اروپایی واشنگتن هم دولت ترامپ را در بازگرداندن تحریم‌های لغو شده شورای امنیت علیه ایران، همراهی نکردند.
شورای‌آتلانتیک با این پیش‌بینی که تصور بازگشت قوی امریکا به دیپلماسی منطقه‌ای و بین‌المللی تحت دولت جو بایدن، با توجه به ابراز تمایل او برای پیوستن مجدد به برجام در صورت بازگشت ایران به این توافق آسان‌تر است؛ پیرامون وضعیت پیش روی امریکا در صورت پیروزی مجدد ترامپ، نوشت: او فرصتی خواهد داشت تا رویکرد ناموفق خود در قبال ایران را بازبینی کند و مقاماتی را در دولت آتی خود منصوب کند که کمتر حامی سیاست تغییر رژیم در ایران هستند.
در صورت علاقه واقعی او به توافق جدید با ایران، باید در ازای اهداف واقعی، مشوق‌های اقتصادی مشخصی به ایران ارائه دهد- نه اینکه فقط به‌دنبال دیپلماسی نمایشی و عکس گرفتن همچون مورد مذاکرات با رهبر کره شمالی باشد- که رهبران ایران چنین مذاکراتی را رد کرده‌اند.
در ادامه این تحلیل با یادآوری پیشنهاد «صلح هرمز» از سوی رئیس جمهوری ایران با هدف آغاز گفت‌و‌گوهای امنیتی میان ۸ کشور همسایه خلیج‌فارس، آمده: اگر ایالات متحده همچنان بخواهد خارج از برجام باقی بماند، در آن صورت هیچ کانال آماده‌ای برای راضی کردن ایران به حضور حتی در یک نشست چندجانبه ندارد. یک گزینه جایگزین ارائه یک رویکرد جدید منطقه‌ای در زمینه امنیت و منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است که از کانال‌های موجود بین ایران و کشورهای همسایه عرب استفاده ‌کند.
 ایران در حال حاضر نسبت به دوران اوباما  
قوی‌تر شده است‌
از سوی دیگر یک سناتور امریکایی بر ناکارآمدی سیاست فشار حداکثری بر ایران تاکید کرد و گفت: ایران در زمان حاضر نسبت به دوران اوباما قوی‌تر شده است‌.به ‌گزارش ایلنا به نقل از المانیتور، «کریس مورفی» سناتور دموکرات امریکایی در مورد ایران گفت: ایران در زمان حاضر نسبت به دوران اوباما قوی‌تر شده است‌.
آنها اکنون روابط نزدیک‌تری با انصارالله در مقایسه با چهار سال پیش دارند. آنها روابط نزدیک‌تری با قطری‌ها در مقایسه با چهار سال پیش دارند. متحد آنها در سوریه قوی شده است. این استدلال که ایران شکست خورده و نفوذ کمتری در منطقه به‌دلیل اعمال فشار حداکثری ما دارد، معتبر نیست.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7454/3/555842/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها