اخبار بین‌الملل




افزایش فقر آسیای شرقی به دلیل کرونا

پیش‌بینی بانک جهانی نشان داد تعداد افراد فقیر در کشورهای در حال توسعه آسیای شرقی و اقیانوس آرام می‌تواند برای اولین بار در ۲۰ سال گذشته افزایش یابد. به گزارش ایبِنا به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، پیش‌بینی بانک جهانی نشان داد، تعداد افراد فقیر در کشورهای در حال توسعه آسیای شرقی و اقیانوس آرام می‌تواند برای اولین بار در ۲۰ سال گذشته افزایش یابد، زیرا همه‌گیری ویروس کرونا رشد اقتصادی امسال را پاک کرد. این بانک خط فقر را درآمد ۵.۵۰ دلار در روز تعریف کرد. طبق این گزارش، امسال ۳۸ میلیون نفر دیگر می‌توانند به زیر سطح درآمد برسند، از جمله ۳۳ میلیون نفر که اگر شوک کووید19 نبودند از فقر نجات می‌یافتند.این پیش‌بینی بانک جهانی در به‌روزرسانی اقتصادی منطقه که شامل چین، کشورهای آسیای جنوب شرقی و جزایر اقیانوس آرام مانند فیجی و ساموآ است منتشر شده است. این گزارش هند و سایر کشورهای آسیای جنوبی را دربر نمی‌گیرد.

بانک‌های مرکزی در سال ۲۰۲۱ طلای بیشتری می‌خرند

شرکت سیتی گروپ پیش‌بینی می‌کند تقاضای طلا از طرف بخش رسمی در سال ۲۰۲۱ تا حدود ۴۵۰ تُن افزایش یابد. به گزارش بلومبرگ، پیش‌بینی می‌شود خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی که عامل مهمی در پیشرفت این فلز گرانبها طی سال‌های اخیر بوده، در ۲۰۲۱ افزایش یابد. شرکت سیتی گروپ پیش‌بینی می‌کند تقاضا از طرف بخش رسمی تا حدود ۴۵۰ تن افزایش یابد. تقاضا در این بخش تا ۳۷۵ تن در سال‌جاری میلادی کاهش یافته بود که پایین‌ترین رقم طی یک دهه گذشته را نشان می‌داد. شرکت HSBC سکیوریتیز امریکا انتظار افزایش تقاضا برای طلا تا ۴۰۰ تن را نسبت به ۳۹۰ تن سال‌جاری دارد. در حالی که این پیش‌بینی‌ها با رقم خرید ۶۰۰ تن در سال در ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ فاصله دارد ولی افزایش فعالیت بانک‌های مرکزی به تقویت این فلز گرانبها کمک می‌کند. سیتی گروپ طی گزارشی در این ماه اعلام کرد روسیه در بهار سال آینده به بازار برمی‌گردد و بانک مرکزی چین پس از انتخابات امریکا خرید طلا را آغاز می‌کند. جیمز استیل، تحلیلگر فلزات گرانبها در بانک HSBC، می‌گوید: «گرچه تقاضای طلا در بخش رسمی در ۲۰۱۹ و ۲۰۱۸ بسیار بالا و در سال‌جاری میلادی نسبتاً پایین بود، ولی تقاضا با توجه به استانداردهای تاریخی لزوماً ضعیف نیست. با اینکه نباید تأثیر فعالیت بانک مرکزی را نادیده گرفت، ولی صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس و سایر اشکال تقاضا در سال‌جاری فعال‌تر بودند». قیمت طلا در این صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ۲۰۲۰ رکورد زد چون سرمایه‌گذاران در بحبوحه همه‌گیری ویروس کرونا، تسهیل سیاست‌های پولی و کاهش ارزش پول‌های رایج، به دنبال سرمایه‌های ایمن بودند.
کلمبیا و ازبکستان از جمله کشورهایی هستند که طی ماه‌های اخیر ذخایر طلای خود را کاهش دادند و فیلیپین اعلام کرده قصد فروش این ذخایر را دارد. روسیه اعلام کرد خرید طلا را از آوریل متوقف می‌کند و چین حدود یک سال است هیچ اطلاعاتی در این مورد بروز نداده است.

افت وال‌استریت و دلار با اولین مناظره انتخاباتی ترامپ-بایدن

سه‌شنبه صبح با برگزاری اولین مناظره پرتنش ترامپ - بایدن که طرفین بارها یکدیگر را به چالش کشیدند، ارزش دلار در برابر ارزهای مهم جهان پایین آمد و سهام وال‌استریت افت کرد. به گزارش مهر به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، سه‌شنبه شب با برگزاری اولین مناظره پرتنش ترامپ - بایدن که طرفین بارها یکدیگر را به چالش کشیدند، ارزش دلار در برابر ارزهای مهم جهان پایین آمد و سهام وال‌استریت افت کرد. در وال‌استریت، میانگین صنعتی داو جونز ۱۳۱.۴۰ واحد یا ۰.۴۸ درصد افت کرد و در ۲۷٫۴۵۲.۶۶ واحد بسته شد. اس‌اندپی ۰.۴۸ درصد افت کرد و به ۳٫۳۳۵.۴۷ واحد رسید، در حالی که کامپوزیت نزدک ۰.۲۹ درصد پایین آمد و در ۱۱٫۰۸۵.۲۵ واحد بسته شد. شاخص‌های سهام با بسته شدن بازارهای رسمی در بازارهای اینترنتی همچنان به افت خود ادامه دادند و داوجونز ۳۰۰ واحد دیگر پایین آمد. اس‌اندپی و نزدک هم هر کدام ۰.۳ درصد افت کردند. در بازار ارز، دلار در برابر ارزهای مهم جهان افت کرد و شاخص آن ۰.۳ درصد پایین آمد و به ۹۳.۸۷۹ واحد رسید. در مقابل یورو، دلار ۰.۶ درصد تضعیف شد تا نرخ برابری آنها به ۱.۱۷۳۷ واحد برسد. پوند انگلیس هم ۰.۳ درصد تقویت شد و نرخ برابری خود را به ۱.۲۸۶۷ واحد رساند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7458/9/556232/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها