بریده جریده


 تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

آتش‌نشانی تهران واحد موتورسوار تشکیل داد

آتش‌نشانی واحد موتور سوار پیشتاز تشکیل داد و این واحدها در مواقع آتش‌سوزی از سواره رو، پیاده رو و لابلای اتومبیل‌ها می‌توانند بسرعت خود را به مراکز آتش‌سوزی برسانند. این تصمیم را آتش‌نشانی به علت اضطرار اتخاذ کرده زیرا که در حال حاضر ترافیک مسدود تهران مانع از رسیدن بموقع اتومبیل‌های آتش‌نشانی به مراکز آتش‌سوزی است.پس از شروع کار واحدهای موتور سوار، چند فروند هلیکوپتر نیز برای شرکت در عملیات حریق آماده پرواز خواهد شد. موتور سواران آتش‌نشانی قادرند با خود یکصد و بیست کیلو بار و تجهیزات حمل کرده و برای خاموش کردن آتش از لوله‌های آب نیز استفاده کنند.
روزنامه اطلاعات - یکشنبه 12 اردیبهشت 1350

اولین قطار مسافری ایران از بیابان لوت گذشت

اولین قطار مسافربری ایران از حاشیه بیابان لوت گذشت و به زرند کرمان وارد شد. این خط آهن به کرمان و زاهدان و سپس به راه‌آهن پاکستان و هند و چین و آسیا و خاور دور متصل خواهد شد.اتصال راه‌آهن سراسری ایران به زرند که طرحی از برنامه چهارم بود درست دو ماه پیش از پایان برنامه تحقق یافت و به این طریق راه‌آهن سراسری به کارخانه ذوب آهن، اصفهان، یزد، بافق و معادن سنگ آهن چقارت و کانال‌های زغال زرند متصل گردید. قطعات و متعلقات ریل و خطوط در کارخانجات تعمیرات اساسی راه‌آهن ساخته شد زیرا که سازندگان خارجی نتوانستند سفارشات ایران را بموقع تحویل دهند و به این مناسبت به دستور وزیر راه کلیه این مصالح در کوره ذوب فلز راه‌آهن ساخته و تحویل گردید.مسیر راه‌آهن هزار و دوازده کیلومتر بود و یک میلیون و ششصد هزار تراورس در روی خط نصب شده، در هر کیلومتر یک پل و در سراسر خط چهل و شش ایستگاه مسافری و پانصد ساختمان مسکونی و اداری ساخته شده است.
روزنامه اطلاعات - یکشنبه 5 اردیبهشت 1350

جمعیت ایران ۲۸۷۸۰۰۰۰ نفر شد

جمعیت ایران از سال ۱۳4۵ تا پایان ۱۳4۹ بیش از سه میلیون و ۱۱6 هزار نفر افزایش یافته است.این افزایش که از فهرست آمار وقایع چهارگانه کل کشور و بر اساس اوراق اسناد ثبت شده بوسیله اداره بررسی‌های آماری و نفوس کل ثبت احوال جمع‌آوری شده است نشان می‌دهد که در مدت مذکور جمعیت ایران 6/12 درصد افزایش داشته است.جمعیت ایران در پایان سال چهل ونه به 893/780/28 نفر و جمعیت شهر تهران در همان تاریخ به 627/116/3 نفر رسیده است که نسبت به سال 1345 جمعیت کل کشور 740/641/3 نفر و جمعیت تهران 492/313 نفر افزایش یافته است. به‌طور کلی رشد جمعیت ایران در خلال این مدت پس از کسر مردگان و با مقایسه جمعیت سال 1345 در حدود 2/3 درصد افزایش داشته است.تنها در سه سال 1345 تا 1349 تعداد ۲۲4۵۹۵ نفر نوزاد اعم از دختر و پسر در استان مرکزی بدنیا آمده‌اند در حالی که تعداد مردگان در ظرف این مدت 39853 یعنی یک هفتم از تعداد متولدین بوده است. آمار اداره ثبت احوال همچنین حاکیست که  طی چهار سال مذکور 552/31 مورد ازدواج در حوزه استان مرکزی اعم از شهر و روستا انجام شده و رقم طلاق در همین استان به 4433 فقره بالغ شده است. بر اساس همین آمار تعداد متولدین 1349 - ۱۳4۵ و همچنین تعداد مردگان و ازدواج و طلاق ذکر شده و نتایج به‌دست آمده به این شرح اعلام شده است:جمع متولدین پسر و دختر طی این سه سال در شهر و روستا به 947/178/1 نفر رسیده و تعداد مردگان بالغ بر 164۹۹۱ نفر بوده است.  طی همین سه سال ۱651۸۸ ازدواج و ۱62۲۲ طلاق در سراسر شهرها و روستاها انجام شده است.
روزنامه کیهان - یکشنبه 21 اردیبهشت 1350

چالش بزرگ بر سر جزایر ایرانی خلیج فارس
پروازهواپیماهای انگلستان
در آب‌های خلیج فارس


روزنامه اطلاعات گزارش داد: در هفته گذشته چند فروند از هواپیماهای جنگی انگلیس مکرر به ناوگان نیروی دریایی شاهنشاهی که در آب های خلیج فارس در حرکت بودند و همچنین به بعضی از جزایر خلیج فارس به نحوی تهدید‌آمیز نزدیک شده ودر اطراف آنها پرواز کردند. به نیروی دریایی شاهنشاهی در جنوب دستور داده شده است که در صورت تکرار این اعمال تحریک‌آمیز از طرف هواپیما‌های انگلیسی به طرف آنها تیراندازی شود.
روزنامه اطلاعات- شنبه 18 اردیبهشت 1350
دستور ایران برای تیراندازی به هواپیماهای انگلیسی
خبر دیروز روزنامه اطلاعات بوسیله خبرگزاری های بین‌المللی به سراسر مراکز خبری جهان مخابره گردید. در تهران مقامات عالیرتبه سیاسی ایران خبر را تأیید کردند و گفتند به ناوگان نیروی دریایی اجازه داده شده در صورت مشاهده مجدد پروازهای تحریک‌آمیز هواپیما‌های انگلیسی، بسوی آنان تیراندازی کنند.سخنگوی وزارت دفاع انگلیس گفت: گزارش روزنامه اطلاعات در این زمینه تأیید نمی‌شود و خبرگزاری رویتر نیز از قول سخنگوی وزارت دفاع انگلیس گزارش داد که هواپیما‌های انگلیسی، ناوگان ایران مستقر در آب‌های خلیج فارس را مورد تهدید قرار نداده‌اند. اطلاعی در این زمینه که هواپیماهای انگلیسی در هفته گذشته چند پرواز تهدید‌آمیز برفراز ناوگان ایرانی و جزایر خلیج فارس انجام داده‌اند، ندارد.انگلستان چند پرواز اکتشافی روی آب های منطقه انجام داده لیکن مسأله حمله در بین نبوده است. این هواپیماها قادر به حمله علیه کسی نیستند! خبرگزاری آسوشیتدپرس طی گزارشی از لندن می‌نویسد اخبار مربوط به اینکه دولت ایران به کشتی‌های جنگی خود دستور داده به هواپیما‌های انگلیسی متخلف تیراندازی شود، موجب شگفتی شده، چون هفته پیش ایران و بریتانیا در چارچوب پیمان مرکزی سنتو در آنکارا مذاکراتی انجام داده‌اند. این مذاکرات موفقیت‌آمیز و دوستانه بود و لذا این اقدام ایران در لندن با تعجب تلقی گردیده است.هواپیما‌های انگلیسی در منطقه خلیج فارس وابسته به نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا هستند که در پایگاه‌های بحرین مستقرند. این هواپیماها می‌توانند برفراز دریاها به پرواز درآیند و غیر مسلح اند. هدف این هواپیماها این بود که نظری به کشتی‌های شوروی در آب‌های منطقه افکنده و مراقب مهاجرت غیرقانونی افراد باشند. هواپیماهای انگلیسی قصد تجاوز به فضای ایران نداشته‌اند لیکن به‌خاطر دعاوی ایران، مرزها در این منطقه مشخص نیست.
روزنامه اطلاعات- یکشنبه 19 اردیبهشت 1350

1635 روز در میانه مرگ و زندگی
استاد محمد معین درگذشت

نبرد بین مرگ و زندگی چهار سال و نیم ادامه یافت. چشمه‌ای که آرام و بی‌زمزمه می‌جوشید تا به رود بزرگ زندگی بپیوندد، ناگهان ایستاد. دکتر محمد معین با مرگ ملاقات کرد.او 1635 روز در حال بیهوشی بود. حالتی مثل خواب، سنگین و رهاشده اما پیوسته به زندگی. در برزخی که یک دریچه‌ای به روی مرگ باز می‌شد و در یک سویش زندگی هیاهوکنان با بازی شب و روز می‌آمد و می‌رفت. استاد معین 39 هزار و 240 ساعت در این مرز «بود» و «نبود» بسر برد و بی‌سابقه‌ترین رکورد را به جای گذاشت. حاصل 57 سال زندگی بیش از 70 جلد رساله و کتاب ادبی و تحقیقی بود.
آغاز ماجرا
حادثه به طرز عجیبی اتفاق افتاد. آن روز استاد در دانشکده ادبیات مشغول تدریس بود. بحثی بود درباره شعر فارسی، در میانه یک بیت شعر ناگهان استاد لرزید و به زانو درآمد. هنوز شاگردان از بهت و بیم بیرون نیامده بودند که استاد در حالی که تشنجی شدید سراپایش را فرا گرفته بود نقش زمین شد. دانشجویان با وحشت و نگرانی استادشان را احاطه کردند. دستپاچه بودند و تا چند دقیقه هیچکس تکلیف خودش را نمی‌دانست.خواب بلند و عجیب به این ترتیب آغاز شد.
تلاش پزشکان جهان
تلاش پزشکان ایرانی برای بهبود استاد به جایی نرسید. دو تن از اطبای معروف شوروی و دو پزشک حاذق انگلیسی برای درمان دکتر معین به ایران آمدند اما نه اطبای شوروی و نه پزشکان انگلیسی نتوانستند سلامتی استاد را به او بازگردانند.این بار بیمار را به کانادا بردند... دکتر «هاروی» پزشک متخصص کانادایی پس از مدتی معالجه و مداوا اظهار داشت که این بیهوشی طولانی شش ماه تا یکسال دیگر ادامه خواهد یافت و آنگاه بیداری و هوشیاری بیمار باز می‌گردند.دکتر معین در همان حال بیهوشی به ایران بازگردانده شد و سرانجام روز 13 تیرماه 1350 از دنیا رفت و در آستانه اشرفیه گیلان دفن شد.
زندگینامه
دکتر معین به سال 1293 در رشت تولد یافت. در 20 سالگی در رشته فلسفه و ادبیات و علوم تربیتی از دانشرای عالی لیسانس گرفت و آنگاه به دانشگاه تهران راه یافت.
ثمره ازدواج او دو دختر و دو پسر است. او نخستین دکتر ایرانی است که در رشته ادبیات فارسی از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل و به استادی دانشگاه و عضویت همیشگی فرهنگستان ایران رسید. از کشور فرانسه نشان عالی ادب و هنر گرفت و یکبار نیز به دریافت جایزه آکادمی ادبیات و کتیبه‌ها از فرانسه نایل آمد. علاوه بر این نشان درجه دو و درجه سه علمی و نشان هنر ایران را نیز دریافت داشت. مقام ادبی و تحقیقی استاد به پایه‌ای رسید که مرحوم علامه دهخدا در وصیتنامه خود او را برای نظارت در امر چاپ و انتشار لغت‌نامه معروف خود برگزید.استاد فقید با 20 سال کوشش و کاوش شبانه‌روزی «فرهنگ معین» را تألیف کرد و بجز این اثر ارزنده و پرارج، به تألیف کتب مختلف و متنوع، تصحیح متون قدیمی شعر و ادب پارسی، دستور زبان، روانشناسی و... اهتمام گذاشت.
روزنامه کیهان- دوشنبه 14 تیر 1350









آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7458/13/556248/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها