بررسی شرایط استقلال در گفت وگوی «ایران» با 2 مدیرعامل سابق این باشگاه

پدر علم مدیریت هم به استقلال بیاید، به چالش کشیده می‌شود




حامد جیرودی / هواداران استقلال شاهد شرایطی عجیب و نگران کننده هستند. یکی از دو قطب بزرگ فوتبال پایتخت با اوضاعی دست و پنجه نرم می کند که می توان مدعی شد پیش از این به ندرت وضعیتی مشابه را تجربه کرده است. هوای استقلال ابری است؛ نه اوضاع باشگاه خوب است و نه تیم. در واقع آبی‌ها در هر دو بخش با سردرگمی مواجهند. نکته مهم اینکه اتفاقاتی چون شکست در پرونده بازگشت استراماچونی و بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی، باعث شکل گیری بی اعتمادی نسبت به مدیریت باشگاه شده است. امیررضا واعظ آشتیانی مدیرعامل اسبق استقلال درباره شرایطی که پس از افشاگری‌های احمد سعادتمند به وجود آمده به خبرنگار«ایران» گفت:«به نظر من، مدیریت باشگاه زمان مناسبی را برای بیان صحبت‌هایی که به اصطلاح خودشان شفاف سازی بود انتخاب نکرد. به نظر من اینطور بیان کردن ناهنجاری‌های تیم(به تعبیر خود سعادتمند) کار شایسته‌ای نبود. نکته‌ای هم که درباره استراماچونی مطرح کرد، کمتر از 24 ساعت توسط این مربی پاسخ داده شد و او گفت که چنین مسائلی صحت ندارد. درهر حال این صحبت‌ها حواشی زیادی به وجود آورد.» او ادامه داد: «دو مدل حواشی داریم؛ یکسری حواشی درون تیم تولید می‌شود و یکسری حواشی هم از بیرون به وجود می آید. آن حواشی که از بیرون تولید می شود، به واقعیت کمتر نزدیک است ولی حواشی داخلی به واقعیت نزدیک‌تر است و جمع کردن این تنش‌ها و حاشیه‌ها کار بسیار دشواری برای یک مدیرعامل است. استقلال هم از گذشته تاکنون مخصوصاً در دوره فعلی، خودش تولیدکننده حواشی بوده و چون خودش آنها را به وجود آورده همواره ضربه خورده است. پس از حذف از آسیا و یکسری خبرها درباره درگیری و موارد دیگر، انتظار می رفت مدیریت باشگاه با تدبیر و در یک فضای مناسب حواشی را کنترل کند، نه اینکه بخواهد خودش را تبرئه کند. این بزرگترین اشکال است که کسی بخواهد خودش را تبرئه کند. عملکرد افراد تبرئه کننده یا نشان دهنده قصور آنهاست. اینکه افراد با ابزارهای مختلف بگویند من نقشی نداشته‌ام، چندان نمی تواند تأثیرگذار باشد. مردم یا هواداران می‌توانند قضاوت کنند که مثلاً فرد راجع به فلان موضوع تلاشش را کرده اما نشده است.»
واعظ آشتیانی یادآور شد: «آقای سعادتمند مدعی شده با فشار هواداران فلان بازیکن یا بازیکنان را جذب کرده است. مگر می‌شود باشگاهی که ادعای حرفه‌ای بودن دارد، با فشار افکارعمومی یا فضای مجازی یا هواداران بازیکن جذب کند؟ اصلاً مگر سرمربی انتخاب کردید که بازیکن می گیرید؟ در این شرایط اگر بهترین مربی هم جذب شود، نمی تواند هیچ تعهدی بدهد. به دلیل اینکه می گوید جذب بازیکن با نظر من صورت نگرفته. از طرفی نقاط ضعف و قوت یک تیم زمانی مشخص می‌شود که مربی بالای سر تیم باشد، بازیکنان را در پست های مختلف ارزیابی کرده باشد و به این نتیجه رسیده باشد که چه بازیکنانی جذب شوند. الان چه مربی داخلی یا خارجی باید با وضع موجود استقلال کار کند و هیچ ضمانتی هم نیست که تیم قهرمان شود یا سهمیه بگیرد.» وعده‌هایی که محقق نشد، باعث شده نوعی حس بی اعتمادی میان هواداران استقلال نسبت به مدیریت باشگاه به وجود بیاید. مدیرعامل استقلال در سال‌های 87 تا89 این موضوع را تأیید می کند: «سعادتمند چوب دو سر طلا شد و این خیلی بد است. احترام به افکارعمومی بسیار خوب است ولی همه چیز را نمی توان صرفاً با این فاکتور پیش برد. سعادتمند می گفت با استراماچونی مذاکره کرده ولی او تکذیب می‌کرد و این باعث به وجود آمدن جو بی صداقتی شد. فکر می‌کنم سعادتمند مشاوران خوبی نداشت.» او به سؤالی مبنی بر اینکه چه راهکاری برای خارج شدن استقلال از این فضا وجود دارد؟ چنین پاسخ داد: «با بحرانی که استقلال را فرا گرفته، پدر علم مدیریت هم بیاید به چالش کشیده می‌شود. متأسفانه انتخاب‌های خوبی از سوی وزارت ورزش صورت نگرفت و معتقدم افراد بر اساس تجربه و شایستگی انتخاب نشده‌اند.»
مشکل ساختاری؛ مدیریت آموزش داده نمی‌شود
کاظم اولیایی دیگر مدیرعامل سابق استقلال که قهرمانی آسیا در سال 1990 در زمان مدیریت او به ارمغان آمد، درباره شرایط فعلی این باشگاه چنین نظر داد: «من هم به عنوان یک هوادار استقلال، نگرانی زیادی درباره تیم دارم و با مصاحبه‌ای هم که آقای سعادتمند با سایت خودشان انجام داد، این نگرانی‌ها افزایش یافت. گرچه ایشان امروز (دیروز) از سمت خود برکنار شد اما استقلال قهرمانی این فصل و آسیا را از دست داد و اگر خیلی سریع وضعیت باشگاه سروسامان پیدا نکند، آینده را هم از دست می‌دهد. پنجره نقل و انتقالات بسته است، سرمربی و کادر فنی فعلاً مشخص نشده‌اند. از سویی شنیده‌ام هر معاونی دارد با یک بازیکن مذاکره می‌کند و این شرایط برای تیمداری محلی هم نیست. در حالی که استقلال پرافتخارترین باشگاه ایرانی در آسیاست و 75 سال قدمت دارد. آیا چنین باشگاهی را باید این‌طور مدیریت کرد؟ من از هیأت مدیره بیشتر گلایه دارم. بالاخره آنها برای چنین روزهایی هستند و رئیس هیأت مدیره و مجمع باید پاسخگو باشند. آنها که فقط نباید یک حکمی بگیرند و دیگر کاری به مسائل نداشته باشند. آنها باید نقش خودشان را زودتر و بیشتر از اینها ایفا می‌کردند تا باشگاه آسیب نبیند.»
سعادتمند با بازیکنان دچار چالش شد و با متهم کردن آنها به قلیان کشیدن و تا ظهر خوابیدن، به نوعی توپ را در زمین آنها انداخت. اولیایی درباره اینکه رابطه مدیریت و بازیکنان چگونه باید باشد؟ گفت: «یک تیم مانند یک خانواده است. ممکن است گاهی جوان دچار اشتباه شده باشد که پیش از این و در مقاطع مختلف هم چنین اتفاقاتی افتاده ولی آیا رمز و راز خانواده را باید با بلندگو اعلام کرد؟ اگر تیم اسیر برخی حواشی شد، مسئول اولش خود مدیرعامل است. بنابراین باید خودش حواشی را جمع کند نه اینکه برای ناکامی دنبال مقصر بگردد. سؤال من این است که آیا می‌خواهیم بحران فرعی بسازیم که هوادار بحران اصلی را فراموش کند؟ ما با بازیکنان دوره خودمان رابطه برادرانه و با صداقت داشتیم که با محوریت زنده یاد پورحیدری قهرمان آسیا شدند. این اشتباه آقای سعادتمند هیچ توجیهی ندارد.» اولیایی شرایط نجات استقلال از این وضعیت را چنین توصیف کرد: «وزارت ورزش باید همه مدیرانی  را که از گذشته در این تیم حضور داشته‌اند جمع کند و از آنها نظر بخواهد. مطمئناً بهتر از یک فکر در اتاق در بسته است. در فوتبال ما، مدیریت تنها جایی است که آموزش داده نمی‌شود و این یک بحث و مشکل ساختاری است وگرنه این برود و آن بیاید، مشکل حل نمی‌شود. باید با خرد جمعی مشکلات را برطرف کرد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7458/14/556326/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها