مناظره ترامپ و بایدن زشت ترین مناظره تاریخ انتخابات امریکا نام گرفت

هرج و مرج امریکایی



ادامه از صفحه اول/ نخستین مناظره رقبای انتخابات ریاست جمهوری 2020 امریکا طبق سنت، حول محور مسائل داخلی بود که با توجه به کارنامه ترامپ و انتقاداتی که به آن مطرح می شود، بیشترین وقت مناظره به اقتصاد، کرونا و مالیات گذشت. بخش‌هایی از این مناظره جنجالی را می‌خوانید.
دیوان عالی و طرح‌های درمانی
کریس والاس: آیا فکر می‌کنید، قاضی برت (فردی که ترامپ اخیراً او را وارد دیوان عالی امریکا کرد)، باید این سمت را در این زمان به دست می‌گرفت؟
ترامپ: خیلی ساده است ما انتخابات را بردیم و انتخابات پیامدهایی دارد. ما سنا را داریم، کاخ سفید را داریم... بنابراین می‌توانیم او را انتخاب کنیم. دموکرات‌ها هم بودند همین کار را می‌کردند.
بایدن: من فکر می‌کنم این حق مردم امریکا است که قضات دیوان عالی را مشخص کنند. ما الان در میانه انتخابات هستیم و باید صبر کنیم ببینیم نظر فردی که مردم او را انتخاب می‌کنند، درباره این پست چیست.
ترامپ: تو می‌خواهی تعداد زیادی از قضات رادیکال چپ را وارد دادگاه عالی کنی.
بایدن: خفه می‌شوی مرد؟200 هزار نفر از کرونا مردند. 7 میلیون نفر مبتلا هستند و فقدان طرح درمان برای آنها یعنی چه؟
ترامپ: زمان شما که 308 نظامی مردند. زیرا در ارتش نتوانستید مراقبت‌های درمانی لازم را داشته باشید. اینها را به من نگو. اگر شما بودید الان آمار قربانیان 2 میلیون نفر بود. من قیمت دارو را تا 80/90 درصدکاهش می‌دهم.
کرونا
ترامپ: کار ما در مواجهه با کرونا عالی بود. هرکس غیر از این می‌گوید: به اخبار جعلی گوش کرده است.
بایدن: نه او واقعیت را نگفت چون نمی‌خواست مردم بترسند. اما خودش ترسیده بود.
ترامپ: اگر تو بودی وضع بدتر بود. اصلاً چیزی به اسم هوش در تو وجود ندارد.
بایدن: ترامپ کسی بود که می‌گفت 6 ماهه کرونا را نابود می‌کند. گفت ماده ضدعفونی کننده بخورید. حالا هم می‌گوید واکسن می‌سازد.
ترامپ: تو چه می‌کنی؟ فقط ماسک می‌زنی. بزرگترین ماسک‌ها را او می‌زند.
اقتصاد
ترامپ: ما بهترین وضعیت اقتصادی را داشتیم، کرونا آن را خراب کرد. اگر بایدن بود، بدتر هم می‌شد. چون می‌خواست همه را به تعطیلی بکشد.
بایدن: اما میلیاردرهایی مثل او که فقط 750 دلار مالیات می‌دهند، وضع‌شان خوب است.
ترامپ: من میلیون‌ها دلار پرداخت کردم. بروید و ببینید. پرونده من 118 صفحه است.
بایدن: من قوانین مالیاتی را که او به نفع خودش وضع کرده، تغییر می‌‌دهم و شرکت‌هایی را که مالیات نمی‌دهند، مجبور به دادن مالیات می‌کنم.
ترامپ: آن وقت کمپانی‌ها از امریکا خارج می‌شوند.
نژادپرستی و نتیجه انتخابات
بایدن: شیوه حکومت داری ترامپ باعث شده است اختلافات در امریکا افزایش یافته و جامعه دو پاره شود.
ترامپ: من از گروه‌های ملی‌گرای راست می‌خواهم کوتاه بیایند و منتظر بمانند. اما این را هم بگویم باید فکری به حال آنتیفا (چپ‌های افراطی) کرد.
بایدن: حتی اگر پیروز نشوم، نتیجه را به رسمیت می‌شناسم.
ترامپ: شیوه پستی خیلی بد است. من هم حزبی‌هایم را برای نظارت به شعب رأی‌گیری می‌فرستم.

در حاشیه

■ طعنه عربی «بایدن» به «ترامپ»: استفاده «بایدن» از کلمه عربی «ان‌شاءالله» به عنوان پاسخی کنایه‌آمیز به ادعای «ترامپ» درباره پرداختن مالیاتش، با واکنش بسیاری از کاربران عرب زبان، مسلمانان و حتی پرتغالی‌ها همراه شد و مورد انتقاد بسیار قرار گرفت.
■ توئیت جنجالی رئیس پلیس پورتلند: «ترامپ» در میان حرف‌هایش نقل قولی از رئیس پلیس پورتلند کرد و از حمایت او از خودش گفت. اما این سخنان با واکنش این مقام همراه شد و او در توئیتی نوشت: «شاید منظور رئیس جمهور، کلانترهای مناطق روستایی و حومه اورگان بود.»
■ فروش تی‌شرت‌های «خفه شو مرد!»: پس از اینکه «جو بایدن» برای ساکت کردن «ترامپ» او را با عبارت «خفه شو مرد!» مورد خطاب قرار داد، تی‌شرت‌هایی با نقش این عبارت به قیمت 30 تا 33 دلار توسط کمپین دموکرات‌ها به فروش گذاشته شد.
■ انتقاد تند توئیتری از دروغ‌های ترامپ: شماری از کاربران توئیتر در واکنش به اظهارات «ترامپ» درباره اینکه کمپین‌های انتخاباتی داخل سالن او هیچ تأثیر منفی بر شیوع کرونا نداشته، او را با جمله «دونالد ترامپ دروغگو است» به نقد کشیدند.

بازتاب رسانه‌ای

■ جورج استفانوپولوس (سردبیر «ای بی سی نیوز»): به عنوان کسی که 40 سال تجربه اجرا، پوشش خبری، برنامه‌ریزی و رصد مناظرات انتخاباتی را داشته، باید بگویم سه‌شنبه شب شاهد بدترین مناظره زندگی‌ام بودم.
■ پل برنداس (ستون‌نویس یو اس ای تودی): این مناظره به هیچ وجه مسیر انتخاب رهبر یک جهان آزاد نبود. به واقع این نمایش نه تنها برای امریکایی‌ها که برای همه کسانی که روزی امریکا را تحسین می‌کردند، شرم‌آور و منزجرکننده بود.
■ جفری کاباسرویس (مدیر مرکز مطالعات سیاسی نیسکانن): این مناظره نشان داد ما ملتی در مسیر افول هستیم که تنها با تحقیر یکدیگر متحد می‌شویم. در حقیقت برنده واقعی این تقابل نه کاندیداها بلکه آنهایی بودند که آرزوی سقوط امریکا را دارند.
■ مارکوس فلدنکرشن (روزنامه‌نگار مجله اشپیگل): این مناظره یک شوخی سخیف و شرمساری برای امریکا بود. فریاد و توهین. دو مرد با بیش از هفتاد و چند سال سن مانند دو کودک 5 ساله اجازه حرف زدن به هم نمی‌دادند و کنترل مناظره را از مجری گرفته بودند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7458/4/556354/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها