خاطرات 453 روز حضور در کاخ سفید

اتاقی که در آنجا اتفاق افتاد




جان بولتون / مشاورامنیت ملی سابق ترامپ / مترجمان: مسعود میرزایی و بهجت عباسی

گفت وگوی تخیلی «شی» و «اون»
ترامپ همچنان به‌دنبال این بود که بداند «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین به کیم جونگ اون چه می‌گوید و من به او گفتم که مطمئناً حرف‌های او کمک‌کننده نیست. من تصمیم گرفتم گمانه‌زنی‌های خودم را درباره حرف‌های رئیس جمهوری چین برای ترامپ بنویسم. متن کامل نسخه خودساخته من از اظهارات رئیس جمهوری چین خطاب به کیم به شرح زیر است:
«ببین جونگ اون، تو نمی‌توانی به ترامپ اعتماد کنی، مهم نیست او چند نامه زیبا برای تو می‌نویسد. او سعی می‌کند تو را گول بزند و بدوشدت، مثل همه تاجران نظام سرمایه‌داری. به این دام نیفت. چیزی که ترامپ واقعاً به دنبالش است، این است که کره شمالی را هم به کره جنوبی تبدیل کند. ترامپ، پمپئو و بولتون همگی سر و ته یک کرباسند. آنها خود را متفاوت نشان می‌دهند تا تو را گیج کنند. امریکایی‌ها حافظه بلند مدت ندارند. آنها دمدمی‌مزاج، متناقض و غیرقابل اعتماد هستند. یک چیز دیگر، مون جائه این (رئیس جمهوری کره جنوبی) هم مثل امریکایی‌ها فکر می‌کند و حتی بدتر از آنهاست. او به اصطلاح صلح‌طلب و ضد خشونت است و ما می‌توانیم به طور کامل از روی او رد شویم، اما امریکایی‌ها قدرت را درک می‌کنند. به همین دلیل است که می‌گویم تو باید بچسبی به من. این تنها راهی است که می‌توانی برنامه سلاح‌های هسته‌ای خودت را حفظ کنی، کمک‌های مالی واقعی دریافت کنی و در قدرت بمانی. اگر تو این راه مذاکره با امریکا را ادامه بدهی، خیلی دیر نخواهد بود که از یک درخت در خیابانی در پیونگ یانگ آویزانت کنند، من نسبت به این مسأله مطمئنم. فقط بچسب به من. همه کاری که تو باید انجام بدهی این است که همچنان سلاح‌های اتمی، موشک‌ها و تأسیسات و تجهیزات مربوط به تولید آنها را مخفی نگه‌ داری. دوستان ما در ایران به آزمایش موشک‌های تو ادامه خواهند داد، همان‌گونه که طی دو دهه گذشته این کار را انجام داده‌اند. در مقابل تو می‌توانی در تأسیسات مخفی خودت برای ایرانی‌ها کلاهک‌های هسته‌ای بسازی. من نفت بیشتری از ایران خواهم خرید و سرمایه‌گذاری در آن کشور را افزایش خواهم داد تا تحریم‌های امریکا را خنثی کنیم. ایران بعد از همه اینها، آنچه را که من بخواهم انجام خواهد داد.
برای فریب امریکایی‌ها، به پس دادن استخوان‌های سربازانشان که در جنگ کره کشته شده‌اند، ادامه بده. آنها در مورد این‌گونه مسائل بسیار احساساتی هستند، مثل ژاپنی‌ها. اجساد شهروندان ژاپنی  را که توسط پدرت ربوده شده بودند هم پس بده. آبه در انظار عمومی برای آنها گریه خواهد کرد ولی در عوض چمدان‌های پر از دلار را برایت خواهد فرستاد. در حال حاضر من سرگرم جنگ تجاری با ترامپ هستم. او خساراتی را به اقتصاد چین وارد می‌کند و اگر این جنگ ادامه پیدا کند، اقتصاد ما آسیب بدی خواهد دید. خوشبختانه ترامپ در محاصره مشاوران وال استریت قرار دارد که آنها هم مثل اکثر امریکایی‌ها و مثل مون جائه این، افرادی کوته‌بین هستند. من با خرید سویاهای با ارزش امریکایی‌ها و برخی از فناوری‌هایشان موافقم (من بعداً فناوری‌های آنها را می‌دزدم و با قیمت پایین‌تر به مشتری‌های خودشان می‌فروشم) و بعد امریکایی‌ها را از صحنه خارج خواهم کرد. وقتی که ماه آینده همدیگر را دیدیم من با جزئیات بیشتر اوضاع را برایت شرح خواهم داد. من همچنین ماه آینده ترتیب کمک‌های اقتصادی ویژه‌ای را برای شما خواهم داد، کمک‌هایی که حتی ژاپنی‌ها هم نمی‌توانند انجامش دهند. من هیچ یک از تحریم‌های سازمان ملل را نقض نمی‌کنم، چون مجبور نیستم این کار را بکنم. من تجهیزات و کمک‌هایی را ارسال خواهم کرد که تحریم‌ها آنها را شامل نمی‌شوند و مانع از آن خواهم شد که مرزبانان بتوانند از نزدیک آنچه را که از مرز رد می‌شود، رصد کنند. همه چیز درست خواهد شد. شما نه تنها مجبور نیستید دست از سلاح‌های هسته‌ای خود بردارید بلکه ترتیبی خواهم داد که خیلی زود کره جنوبی هم مثل یک میوه رسیده به دامان شما بیفتد. عاقبت اندیش باش جونگ اون. می‌دانم شما دوست دارید در طرف برنده تاریخ باشید و طرف برنده اکنون چین است. امریکایی‌ها دوست ما نیستند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7458/4/556360/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها