با کاهش استفاده از ماسک و بی‌توجهی مردم

سایه کرونا در مازندران و خوزستان سنگین‌تر می‌شود




شیما جهانبخش
خبرنگار
بسیاری از شهرهای کشور زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد وارد پیک سوم بیماری کووید- 19 شده‌اند. با اینکه روند بیماری در برخی استان‌ها کاهش داشته اما مسئولان وضعیت تمام شهرها را قرمز می‌دانند و نگران هستند.استان مازندران و خوزستان که درهفته‌های اخیر روزهای سختی را تجربه کرده‌اند در حال حاضر به ثبات رسیده‌اند اما مسئولان بهداشتی این روند را موقتی می‌دانند و می‌گویند، متأسفانه در هفته‌های اخیر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شهرها کاهش چشمگیری داشته و همین موضوع ما را نگران می‌کند که موج جدید بیماری زودتر و با شدت بیشتری آغاز شود.
وضعیت مازندران همچنان قرمز است
«سیمین بابایی»، مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت‌وگو با «ایران» در خصوص آخرین وضعیت کرونا در این استان اظهار داشت: در حال حاضر تعداد مبتلایان در استان ثابت شده اما وضعیت همچنان قرمز است. از ابتدای شروع بیماری کرونا در کشور مازندران دوبار پیک بیماری را پشت سر گذاشته‌ و در حال حاضر با توجه به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، افزایش مسافرت‌ها و افزایش تجمعات نگران شیوع موج سوم بیماری در استان هستیم. وی با اشاره به اینکه بر اساس آخرین آمارتعداد بیماران جدید در استان۳۴۴ نفر بوده، افزود: با مراقبت‌هایی که در دوهفته گذشته انجام شده تعداد مبتلایان کاهش یافته اما آمار بستری‌های جدید و ترخیصی‌ها به حد تعادل نرسیده و شرایط استان همچنان عادی نشده است.
اعمال محدودیت‌های بیشتر را بر عهده فرمانداران گذاشته‌ایم
بابایی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده روند بیماری در استان افزایشی باشد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر کل مازندران در وضعیت قرمز است و نمی‌توانیم شهرها را از یکدیگر تفکیک کنیم. متأسفانه در هفته‌های اخیر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شهرهای مختلف استان از ۷۵ درصد به زیر ۷۰ درصد رسیده و همین موضوع ما را نگران می‌کند که در هفته‌های آینده به سمت موج سوم کرونا برویم. دو هفته پیش استفاده از ماسک در اغلب شهرهای استان تا ۹۰ درصد بود اما الان این آمار به حدود ۷۰ درصد رسیده و این موضوع یعنی اعلام خطر.وی ادامه محدودیت‌های کرونایی در استان را ضروری دانست و گفت: مدارس در حال حاضر در استان به‌صورت مجازی کلاس‌های خود را برگزار می‌کنند و هیچ اجباری برای حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درسی وجود ندارد. رستوران‌ها و بقیه مراکز پرخطر نیز همچنان تعطیل هستند البته اعمال محدودیت‌های بیشتر را بر عهده فرمانداران گذاشته‌ایم. ستاد کرونا استان این اختیار را به فرمانداران داده تا با توجه به شرایط هر شهر در خصوص نحوه اعمال محدودیت‌های بیشتر تصمیم بگیرند.وی در خصوص شرایط بیمارستان‌های استان گفت: در حال حاضر شرایط در بیمارستان‌ها در حالت آرامش است و هنوز ظرفیت تخت‌های بیمارستانی و تخت‌های آی‌سی‌یو تکمیل نشده اما نگران روزهای آینده هستیم. مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار داشت: متأسفانه برخی خانواده‌ها تصور می‌کنند چون اجباری برای حضور فرزندانشان در مدارس وجود ندارد می‌توانند به مسافرت بروند. همین موضوع باعث شده مسافرت‌ها به استان ادامه داشته باشد. بر همین اساس، به تمام فرمانداران ابلاغ شده در صورت ادامه وضعیت اضطراری در شهرهایشان می‌توانند جلو ورود مسافران را بگیرند و محدودیت‌هایی در خصوص ورود و خروج اعمال کنند. مردم باید بدانند تا زمانی که نگاهشان به این بیماری تغییر نکند نمی‌توانیم آن را کنترل کنیم و پیک‌های بیماری را به‌صورت متناوب در دوره‌های مختلف خواهیم داشت.
خوزستان درحال ورود به پیک دوم کرونا
 «علیرضا افشار»، نماینده ویژه وزیر بهداشت در خوزستان نیز در خصوص آخرین وضعیت بیماری کرونا در این استان اظهار داشت: وضعیت خوزستان مانند اغلب استان‌های کشور است با این تفاوت که در بیشتر استان‌ها موج سوم بیماری شروع شده اما خوزستان در حال ورود به پیک دوم است. در واقع از آنجایی که شروع بیماری کرونا چند ماه با تأخیر در خوزستان شروع شده در حال حاضر کشور موج دوم را پشت سر گذاشته و وارد موج سوم شده اما خوزستان در روزهای آینده وارد موج دوم می‌شود. وی با اشاره به اینکه مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی کم توجه شده‌اند، ادامه داد: موج دوم بیماری در استان بسیار زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد شروع شده است. با توجه به رفتارهای دو هفته گذشته در استان مانند تجمعات، برگزاری مراسم‌ها، افزایش مسافرت‌ها و پیش‌بینی‌ها، انتظار داریم طی هفته‌های آینده شیب بیماری افزاینده باشد و با گذشت زمان تعداد مبتلایان بیشتر شود.افشار افزود: متأسفانه میزان استفاده از ماسک رو به‌ کاهش است مردم باید بدانند این بیماری ارتباط مستقیمی با رعایت نکات بهداشتی دارد و اگر این نکات رعایت نشود تعداد بیماران افزایش خواهد یافت. با شروع فصل پاییز با سه بیماری آلرژی، آنفلوانزا و کرونا درگیر خواهیم بود که علائم تنفسی مشترک آنها مشکلاتی را به وجود می‌آورد و همین موضوع وضعیت را پیچیده‌تر می‌کند. البته ۲۳ هزار دوز واکسن آنفلوانزا وارد خوزستان شده و تزریق آن برای پرسنل بیمارستان شروع شده است. این واکسن برای پرسنل بیمارستان بهداشت و درمان، زنان باردار زیر نظر مراکز بهداشت و سرای سالمندان به‌صورت رایگان است و قیمت واکسن نیز برای خریداری در داروخانه‌ها ۴۲۰ هزار ریال است.

نیم نگاه
مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران : متأسفانه  برخی خانواده ها تصور می کنند چون اجباری برای حضور فرزندانشان  در مدارس وجود ندارد  می توانند به مسافرت بروند. همین موضوع  باعث شده  مسافرت ها  به استان ادامه داشته باشد. بر همین اساس به تمام فرمانداران ابلاغ شده در صورت ادامه وضعیت اضطراری در شهرهایشان می توانند جلوی ورود مسافران را بگیرند



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7458/11/556368/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها