موج سواری کرونا با «هیچ» انگاشتن پروتکل‌های بهداشتی

سفر به گیلان 40 درصد افزایش یافت




حمیرا حیدریان
خبرنگار
 افزایش حدود 40 درصدی ورود مسافران به گیلان در روز‌های پایانی هفته گذشته نشان می‌دهد که در حاد‌ترین شرایط کرونایی هم عده زیادی از شهروندان هستند که بی‌توجه به پروتکل‌های محدودیت و مراقبت، داوطلبانه در زنجیره انتقال ویروس مرگبار قرار می‌گیرند. مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گیلان از ورود ۱۰۹ هزار و ۸۸۱ دستگاه خودرو طی دو روز پایان هفته گذشته به استان خبر داد و گفت: این تعداد ورودی خودرو نسبت به دو روز قبل از آن ۳۸.۵ درصد افزایش داشته است.
همچنین دکتر آبتین حیدرزاده معاون بهداشتی علوم پزشکی استان گیلان در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» گفت: متأسفانه طی روزهای اخیر در رفت و آمدهای بین محورها هیچگونه محدودیتی مشاهده نشده و همین عامل باعث شده تا ما روزانه شاهد افزایش سیر صعودی مبتلایان به بیماری کووید 19 در استان باشیم.
وی با هشدار نسبت به افزایش شمار مبتلایان به کرونا ویروس در پی حضور در اجتماعات، افزود: گزارش‌ها نشان می‌دهد برگزاری مراسم عزا و حتی عروسی در ماه‌های گذشته که با جمعیت حدود 500 نفر در سطح استان برگزارشده است عامل ابتلا و انتقال این بیماری به 150 نفر دیگر بودند که علامتی از این بیماری نداشتند.
دکتر سید عباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز آمار  بیماران مشکوک به کرونا را در روزهای شانزدهم تا هفدهم ماه جاری 79 مورد اعلام کرد و گفت: این تعداد افراد بر اساس تشخیص بالینی در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سطح استان بستری شدند. ظرف همین مدت تعداد ۸۴ نفر از افراد مشکوک بستری شده، از بیمارستان‌ها مرخص شدند و تکمیل روند درمانی خود را در منزل ادامه خواهند داد.
وی اظهار داشت: از تعداد کل موارد فعلی بستری در بیمارستان‌های مازندران ۹۹ بیمار با علائم حاد تنفسی در بخش‌های ویژه بستری هستند.
دکتر آرش نجیمی سخنگوی علوم پزشکی استان اصفهان نیز با ابراز تأسف از سفرهای غیر ضروری و تأثیر آن در شدت گرفتن این بیماری به «ایران» گفت: متأسفانه طی دو هفته گذشته این بیماری روند صعودی به خود گرفته است و شاهد افزایش تعداد بیماران تشخیصی مثبت و بستری شدگان در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هستیم.
وی با بیان اینکه تعداد روند شیوع این بیماری 1.5 برابر شده است اظهار داشت: اگر در روزهای آینده با تعداد بسیار بیشتری از بیماران بدحال مبتلا به کرونا مواجه شویم و تعداد تخت‌های آی‌سی‌یو موجود جوابگو نبود، شاید ناچار به استفاده از تخت‌های بستری عادی با اضافه کردن برخی تجهیزات به آنها شویم، اما این موضوع نیاز به کارکنان و ارائه خدمات تخصصی دارد که مشکلات دیگری را بویژه در زمینه کمبود نیروی متخصص به‌وجود می‌آورد.
وی  بیان کرد: تداوم روند افزایشی تعداد بیماران بدحال مبتلا به کرونا در استان اصفهان ممکن است در روزهای آینده منجر به ایجاد صف انتظار شود و محدودیت‌هایی را برای سایر بیمارانی که به تخت آی‌سی‌یو نیاز دارند، ایجاد کند.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر بیش از هزار و ۵۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند، افزود: حدود ۲۶۰ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که برای ۱۵۰ نفرشان لوله‌گذاری شده و تنفس آنها وابسته به دستگاه است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز نیز با ارائه آمار تا روز پنجشنبه 17 مهر گفت: متأسفانه تا روز هفدم مهرماه ظرف مدت 24 ساعت ۱۵ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند و مجموع جانباختگان این بیماری در استان تا تاریخ ذکر شده به ۱۲۸۱ نفر رسیده است.
دکتر محمد فتحی افزود: تا ۱۸ مهرماه ۱۰۳ بیمار با علائم کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری شده‌اند که مجموع کل موارد بستری شامل قطعی، محتمل و مشکوک، از ابتدای شیوع کرونا تا روز گذشته (جمعه 18 مهرماه) در استان البرز ۱۹ هزارو ۱۵۰ نفر است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7465/6/557052/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها