با افزایش سهمیه و رفع کمبود آرد

صف نانوایی‌های ارومیه کوتاه شد


زهره افشار
خبرنگار
«مشکل صف‌های طویل نانوایی‌ها که فقط در ارومیه شکل می‌گرفت یک جو روانی بود که به‌دنبال شایعه کمبود آرد به‌وجود آمده بود که خوشبختانه با اقداماتی ضربتی که انجام دادیم خود مردم به این باور رسیدند که مشکلی در کمبود آرد نیست.» این اظهارات علیرضا ملامحمدی‌زاده، فرماندار ارومیه در مصاحبه با «ایران» در واکنش به خبرها و شایعاتی است که در زمینه کمبود آرد و گران شدن نان در ارومیه منتشر شده است.
 هرچند فرماندار ارومیه می‌گوید هیچ کمبودی برای تأمین آرد نانوایی‌ها وجود ندارد اما همچنان مردم بیش از نیاز اقدام به خرید نان می‌کنند و نگران کمبود نان هستند اما فرماندار اطمینان می‌دهد که با افزایش سهمیه آرد نانوایی‌ها جای نگرانی نیست.
هجوم به نانوایی‌ها با یک شایعه
«حسن» شاطر یکی از نانوایی‌های لواش پز به خبرنگار ما گفت: این صف‌ها ربطی به کم کاری نانوایی‌ها ندارد در حال حاضر سهمیه آرد ما را زیاد کرده‌اند و با دادن سهمیه اضافی، تاحدی صف‌ها کاهش یافته است. وی افزود: در هفته گذشته شایعه‌ای دهان به دهان می‌گشت که قرار است نان گران شود خب مردم هم نگران می‌شوند. این روزها برنج گران شده و تقاضا برای نان بیشتر از معمول شده است. از طرف دیگر چند روزی بود که شرکتی را که آرد توزیع می‌کرد، عوض کرده بودند و این شرکت چون کار تخصصی اش این نیست نتوانست بموقع آرد را به نانوایی‌ها برساند خب نانوایی هم که آرد نداشته باشد نمی‌تواند نان بپزد. ولی الان هم آرد بیشتری به دستمان می‌رسد هم سهمیه بموقع به دستمان می‌رسد.
 در ارومیه کمبود آرد نیست
 «علیرضا ملا محمدی‌زاده» فرماندار ارومیه به «ایران» گفت: مشکل صف‌های طویل جلوی نانوایی‌ها که فقط در ارومیه شکل می‌گرفت یک جو روانی بود که به‌دنبال شایعه کمبود آرد به‌وجود آمده بود که خوشبختانه با اقداماتی ضربتی که انجام دادیم خود مردم به این باور رسیدند که مشکلی در کمبود آرد نیست و دیروز (شنبه) صف‌های نانوایی‌ها نسبت به هفته گذشته بسیار خلوت شده بود. وی تأکید کرد: برای جلوگیری از ایجاد چنین صف‌هایی در ایام کرونایی که نگرانی کادر درمان ارومیه را نیز در پی داشت ابتدا تصمیم گرفتیم به 150 نانوایی لواش پز به جای 3 گونی آرد سهمیه ای 7 گونی آرد بدهیم که وقتی دیدیم جواب نداد از روز جمعه به مراتب سهمیه‌ها را بیشتر کردیم. وی افزود: از روز جمعه علاوه بر اینکه شروع کار نانوایی‌ها را از 7 صبح به 6 صبح تغییر دادیم به 630 نانوایی 7 گونی آرد سهمیه‌ای دادیم و اعلام کردیم هر کدام از نانوایی‌ها هم که احساس کردند که این سهمیه نیز کفاف جواب مشتری هایشان را نمی‌دهند بیایند و اضافه سهمیه بگیرند. از سوی دیگر 12 نانوایی لواش پز در 12 محله شهر را ملزم کردیم تا ساعت 24 کار کنند. فرماندار ارومیه خاطرنشان کرد: 13 نانوایی هم به‌صورت شبانه روزی نان می‌پزند و به سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها نان می‌دهند تا کسانی که به‌دلیل کرونا نمی‌خواهند در صف نانوایی بایستند نان خود را اینگونه تأمین کنند. ملا محمد‌زاده گفت: به مردم قول می‌دهم آرد به اندازه کافی هست پس نگران تأمین نان خانواده نباشند و به اندازه نیازشان نان بخرند.
  نظارت بر نانوایی‌ها تشدید شده است
 «علیرضا محمودی»معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی نیز به «ایران» گفت: متأسفانه افزایش قیمت خرید تضمینی گندم به کیلویی 4 هزار تومان زمینه‌ای شده بود که مردم بگویند حتماً نان هم گران می‌شود. وی افزود: بازرسی ونظارت به‌دنبال افزایش سهمیه آرد با 51 اکیپ بازرسی در ظرف 72 ساعت 946 مورد بازرسی از نانوایی‌های ارومیه و 20 روستای اطراف انجام داد. وی افزود: با انجام این بازرسی‌ها 2 واحد انبارآرد یارانه‌ای به‌دلیل تخلف پلمب شد و برای 5 نانوایی پرونده احتکار تشکیل شد. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد ولی تا اطلاع ثانوی بازرسی‌ها بشدت پیگیری خواهد شد.
 1400 نانوایی ارومیه پای کارند
 از سوی دیگر «‌الله وردی حسن‌زاده»رئیس اتحادیه نانوایان ارومیه هم به «ایران» گفت: متأسفانه برخی سودجویان شایعه گران شدن نان را به راه انداخته بودند که به همت نانوایان و مسئولان به هدف شان نرسیدند. وی در پاسخ به انتقاد برخی مردم که می‌گفتند نانوایی‌ها عمداً نان نمی‌پزند تا نان را گران کنند توضیح داد: گران شدن نان هیچ سودی برای نانوا ندارد و نانوایان هم از خود مردم و قشر آسیب پذیر هستند و روا نیست اینگونه به قضاوت شان بنشینیم. وی تأکید کرد:خدا را شکر در حال حاضر مشکل کم شده و 1400 واحد نانوایی شهر ارومیه پای کارند تا مردم کمبود نان نداشته باشند. وی تصریح کرد: هر چه قدر به ما آرد بدهند ما می‌پزیم و نانوایان خستگی بردار نیستند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7465/6/557054/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها