بریده جریده


 تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

آوار در فرودگاه مهرآباد

«ساعت ۵۰/ ۲ دقیقه بعد از ظهر روز پنجشنبه 14 آذر سال 1353 سقف یکی از سالن‌های انتظار فرودگاه مهرآباد که توسط سازمان برنامه و در زمان مدیرعاملی ابوالحسن ابتهاج، ساخته شده بود، بر سر مسافران و بدرقه کنندگان فرود آمد. این غافلگیری دردناک ۱۹ نفر کشته و ۱۱ مجروح و ده‌ها خانواده داغدار بر جای گذاشت. آوار مرگ چنان ناگهانی بود که کمتر کسی توانست از دایره هجوم آن فرار کند. قریب ۱۰۰۰ متر مربع از سقف سالن اصلی فرودگاه، از در ورودی تا سقف دیوار انتهایی رستوران فرودگاه، فروریخت و همه کسانی را که در این محدوده بودند از مسافران و مستقبلین تا کارکنان فرودگاه را زیر انبوهی سنگ و خاک و آهن مدفون کرد.
بنابر اظهارات کارشناسان، بارش سنگین برف، محاسبات و طراحی غیرکارشناسی و استفاده از مصالح غیراستاندارد در سقف و ستون‌های نگهدارنده آن، باعث ریزش سقف سالن ترمینال فرودگاه مهرآباد شده است. بلافاصله، مأموران پلیس فرودگاه، جریان حادثه را به اطلاع آتش‌نشانی، شیر و خورشید سرخ ایران، بیمارستان‌های نزدیک فرودگاه و مسئولان امر رساندند.»
پس‌ از این حادثه، ساختمان جدیدی برای فرودگاه در محل فعلی آن بنا شد و سازمان اورژانس با همکاری کشور امریکا در تهران و سپس سایر شهرها تأسیس شد. زیرا فقدان یک نهاد امداد و نجات و فوریت‌های پزشکی در زمان بحران، از جمله دلایل افزایش تلفات در فرودگاه مهرآباد بود.
روزنامه کیهان - شنبه 16 آذر 1353


آغاز طرح تبدیل سوخت وسایط نقلیه
اتوبوس‌ها و تاکسی‌های تهران، گاز سوز می‌شوند

در بازدید کارشناسان و مهندسان آلودگی هوا وشرکت ملی گاز ایران از تأسیسات شرکت واحد و تاکسیرانی، طرح استفاده از سوخت بنزین و گازوئیل وگاز در موتور اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها مورد بررسی قرارگرفت. مقامات مسئول اعلام داشتند که کارشناسان شرکت ملی گاز و گروهی از کارشناسان فرانسوی مجری این طرح خواهند بود. تبدیل سوخت بنزین به گاز برای هر دستگاه اتوبوس و تاکسی هفتاد هزار ریال هزینه دارد. مهندسان خاطرنشان ساختند که این سرمایه‌گذاری از محل تفاوت قیمت بنزین با گاز در مدت کوتاهی مستهلک خواهد شد. قیمت هر لیتر بنزین شش ریال، گازوئیل دوونیم ریال و گاز سی شاهی است. برای توزیع سوخت گاز در تهران، اقدام به نصب مخازن و پمپ‌های تحویل خواهد شد و در این پمپ‌ها گاز مایع بوسیله انژکتور با فشار به مخزن اتومبیل ریخته می‌شود.
تاکسی‌هایی که به این ترتیب سوخت گاز مصرف می‌کنند، در صورت لزوم از بنزین نیز استفاده خواهند کرد. کارشناسان اعلام کرده‌اند که جایگزین شدن مصرف سوخت گاز بجای بنزین و گازوئیل در اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها موجب رفع آلودگی هوا خواهد شد و در نظر دارند با ایجاد احتراق کامل در هزاران موتور، از آلودگی بیشتر هوا جلوگیری کنند. مقامات مسئول در نظر دارند با اجرای طرح بی‌دودکردن موتور اتوبوس‌ها و ‌اتومبیل‌ها به منظور پاک‌سازی هوا، دارندگان ‌اتومبیل‌های سواری را نیز به نصب انژکتور گاز سوز تشویق کنند.
کارشناسان هواشناسی در یک آمارگیری دقیق گزارش داده اند: آسمان تهران در مواقع پایداری هوا، آلوده‌ترین نقطه در جهان به‌شمار می‌آید و این آلودگی هوا در مواردی که هوا با باد همراه است به سوی کویر رانده می‌شود.
روزنامه اطلاعات- پنجشنبه 5 دی 1353

توافق‌های ایران و عراق اعلام شد
قرارداد الجزایر

متن اعلامیه مشترک تاریخی ایران و عراق که پنجشنبه [15 اسفند 1353] انتشار یافت بدین شرح است:
طی اجلاس کنفرانس سران کشورهای عضو اوپک که در الجزیره برگزار شد به ابتکار پرزیدنت بومدین [هواری بومدین رهبر الجزایر] شاهنشاه ایران و صدام حسین معاون شورای فرماندهی انقلاب عراق در دو نوبت با یکدیگر ملاقات کردند و به تفصیل درباره مناسبات میان ایران و عراق به مذاکره پرداختند. این مذاکرات که در حضور پرزیدنت بومدین انجام گرفت آمیخته از صراحت و اراده صادقانه دو طرف برای دست یافتن به یک راه حل قطعی و پایدار جهت کلیه مسائل معوقه میان دو کشور بود.
با رعایت اصول احترام به تمامیت ارضی و تجاوز‌ناپذیری مرزها و عدم دخالت در امور داخلی، طرفین تصمیم گرفتند:
1- مرزهای زمینی خود را براساس پروتکل قسطنطنیه مورخ سال ۱۹۱۳ و صورت جلسه‌های کمیسیون تعیین مرز مورخ سال ۱۹۱4 تعیین کنند.
۲- مرزهای آبی خود را براساس خط تالوگ تعیین نمایند.
۳- با این کار دو کشور امنیت و اعتماد متقابل را در امتداد مرزهای مشترک خویش برقرار خواهند ساخت و طرفین بدین سان متعهد می‌شوند که در مرزهای خود یک کنترل دقیق و مؤثر به منظور قطع هرگونه رخنه و نفوذ که جنبه خرابکارانه از هر سو داشته باشد اعمال کنند.
4- دو طرف توافق کرده‌اند که مقررات فوق عواملی تجزیه‌ناپذیر جهت یک راه حل کلی بوده و نتیجتاً بدیهی است که نقض هر یک از مفاد فوق مغایر روحیه توافق الجزیره می‌باشد....
الجزیره - به تاریخ 6 مارس ۱۹۷5
روزنامه اطلاعات- شنبه 17 اسفند 1353

کارخانه سیمان آبیک افتتاح شد

کارخانه سیمان آبیک با تولید ۳۵۰۰ تن سیمان در روز و با بالاترین ظرفیت در میان همه کارخانه‌های سیمان کشور، دیروز [سه‌شنبه 7 آبان 1353] آغاز به‌کار کرد. این کارخانه که در 55 کیلومتری جاده تهران - قزوین قرار دارد با اجرای یک برنامه توسعه تا پایان سال ۱۳۵6 ظرفیت خود را به دو برابر یعنی ۷۰۰۰ تن در روز خواهد رساند. در مراسم افتتاح کارخانه، فرخ نجم آبادی وزیر صنایع و معادن در گزارش مربوط به احداث این کارخانه گفت: «عملیات ساختمان بزرگترین کارخانه سیمان ایران با سرمایه‌گذاری شرکت سهامی سیمان فارس و خوزستان و 5/4 میلیارد ریال هزینه احداث و در نوع خود یکی از بزرگترین و مدرن‌ترین کارخانه‌های سیمان خاورمیانه است. این کارخانه در مرحله اول بهره‌برداری روزانه 3500 تن سیمان تولید و به بازارهای مصرف عرضه خواهد کرد. با پیش‌بینی‌هایی که در طرح اجرایی آن به‌عمل آمده، قرار است در کنار این کارخانه واحد دیگری به ظرفیت 3500 تن احداث شود. در حال حاضر سفارش خرید ماشین‌آلات و تجهیزات مرحله دوم هم به خارج داده شده و قرار است حداکثر تا دو سال دیگر (1355)این واحد نیز آماده بهره‌برداری شود.»
روزنامه آیندگان - چهارشنبه 8 آبان 1353

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7465/16/557088/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها