‌به نام تاریخ




20 مهر
206 روز از سال گذشته و امروز هم نام و آثار چهره‌هایی را مرور می‌کنیم که سالروز تولد یا درگذشت‌شان امروز ثبت شده است.
تولدها
افشین هاشمی: بازیگر و کارگردان سینما و تئاتر سال 1354 در چنین روزی به دنیا آمد. افشین هاشمی کارگردانی را در دانشگاه هنر خواند و کارش را با نمایش «لیلی و مجنون» در سال 1372 به‌عنوان منشی صحنه به‌صورت جدی آغاز کرد. یک سال بعد نمایش «اوهام» را کارگردانی و سه سال بعد در نمایش «گریز» بازی کرد. پس از آن او را در نمایش‌هایی مانند «دیر راهبان»، «مده آ»، «زائر»، «بی شیر و شکر»، «افرا»، «پنجره ها»، «ترانه‌های قدیمی» و «لیلا و چند مسافر» دیدیم. در این میان نمایش مانند «عشق من حامد بهداد»، «مصاحبه» و «شیرهای خان بابا سلطنه» را هم کارگردانی کرد. در سینما بازیگری را با فیلم «خیلی دور، خیلی نزدیک» آغاز کرد و «پابرهنه در بهشت»، «کودک و فرشته»، «لطفا مزاحم نشوید»، «بی خداحافظی»، «برف»، «سینما شهر قصه» و «سال دوم دانشکده من» دیگر فیلم‌های او بودند. او برای فیلم «پابرهنه در بهشت» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برد و برای نمایش‌های «درستکارترین قاتل دنیا»، «کاتالیزور» و «زائر» هم جوایز بهترین بازیگری و متن را از جشنواره‌های مختلف برنده شد. افشین هاشمی ساز کمانچه هم می‌نوازد و در کنسرت‌های زیادی به‌عنوان نوازنده حضور داشته است.
آمیتاب باچان: بازیگر مشهور هند سال 1942 در چنین روزی متولد شد. پدر آمیتاب باچان شاعر بود و خودش بازیگری را از سال 1969 با فیلم «سات هندوستانی» آغاز کرد. فیلمی که چندان موفق نبود اما باچان را برنده جایزه ملی فیلم کرد. پس از بازی در فیلم «آناند» که برای آن هم جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل را برد بیشتر به شهرت رسید و در فیلم‌هایی مانند «رشما اور شرا» و «پروانه» بازی کرد. معروف‌ترین فیلم‌های باچان در دهه 70 میلادی «دیوار»، «شعله»، «دان» و «لاواریس» هستند که ایرانی‌ها با فیلم «شعله» بیشتر او را می‌شناسند. او تبدیل به ستاره بالیوود شد که هم در فیلم‌های درام می‌درخشید و هم در فیلم‌های کمدی بخوبی بازی می‌کرد. در این سال‌ها باچان به‌عنوان تهیه کننده و مجری هم فعالیت کرده و همچنان یکی از محبوب‌ترین ستاره‌های سینمای هند است. ضمن اینکه براساس نظرسنجی بی‌بی‌سی در سال 1999 نامش در فهرست بزرگ‌ترین ستاره هزاره مطرح شد.
فرانسوا موریاک: نویسنده فرانسوی برنده جایزه نوبل ادبیات سال 1952 به دنیا آمد. فرانسوا موریاک نویسندگی را از جوانی آغاز کرد و نخستین داستانش با نام «دفترچه سیاه» منتشر شد اما سال 1952 با داستان «صحرای عشق» به شهرت رسید. در همین سال هم جایزه بزرگ رمان را به دست آورد. موریاک علاوه بر داستان‌نویسی در نمایشنامه‌نویسی و سرگذشت نگاری و نوشتن نقد هم بسیار توانا بود و با به نقد کشیدن طبقه ثروتمند در آثارش مطرح شد. «ترز دکرو»، «سرنوشت ها»، «آنچه که گم شده بود»، «گره افعی ها»، «فریسی ها»، «شکست خوردگان عشق» و «نامه‌ای به ایزابل» از آثار اوست. موریاک سال 1952 برنده جایزه نوبل ادبیات شد و یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان قرن بیستم اروپا لقب گرفت. او سال 1970 درگذشت.
   سالروز تولد جرح لاولی کارگردان آرژانتینی، پیتر اشتاین کارگردان آلمانی، صفر روحی نامقی بازیگر، محمد شجریان بازیگر تئاتر، سمیرا اصلان‌پور داستان نویس، رضا زنگی آبادی داستان نویس، محمدرضا شرفی خبوشان شاعر، محمد کلباسی داستان نویس، حسین میدری شاعر و حمید عسکری خواننده پاپ هم امروز است.
درگذشت
محمود شجاعی: شاعر و نویسنده و نوازنده ایرانی سال 1394 در چنین روزی درگذشت. محمود شجاعی متولد سال 1321 بود و از جوانی با موسیقی آشنا شد. هم پیانو می‌نواخت هم تنبور. اما هنرش تنها در این حوزه نبود و با نوشتن نمایشنامه و شعر نامش را مطرح کرد. اشعار او در مجله‌هایی مانند طرفه، اندیشه و هنر و تماشا منتشر می‌شدند و اکنون او را یکی از بنیانگذاران شعر حجم می‌دانند. نوعی از شعر نو فارسی که سازمان یافته و پالایش شده شعر موج نو بود. از او دفتر شعری به‌ نام «از آبی نفس‌های کوتاه»، مجموعه شعر «رخ‌های کوچک همیشه به سوی» و نمایشنامه «مرگ‌های پس از شنوایی» منتشر شده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7465/20/557163/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها