دیداری متفاوت با زائران در آستانه فرا رسیدن سالروز شهادت امام رضا(ع)

104هیأت از مشهد به استقبال مشتاقان زیارت امام رضا(ع) می‌روند





زهره توکلی
خبرنگار
 امسال دهه پایانی صفر در بارگاه امام مهربانی‌ها، امام رضا(ع) با هرسال بسیار متفاوت خواهد بود. امسال محورهای مواصلاتی به استان خراسان رضوی از خیل عظیم زائران پیاده، از پیر و جوان و حتی خردسالان که هر ساله از اقصی نقاط کشور بخصوص شهرها و روستاهای مجاور استان خراسان رضوی به مشهد مقدس مشرف می‌شدند، به‌دلیل شرایط کرونایی خالی خواهد بود.
هر سال مشتاقان زیارت با نزدیک شدن به آخر صفر به‌صورت سواره و حتی پیاده مسافت زیادی را طی می‌کردند تا به زیارت حرم مطهر مشرف شوند و از نزدیک با امام خود درد دل کنند اما امسال محدودیت‌های بهداشتی و شرایطی قرمز کرونایی که همانند سایر استان‌های کشور برای استان خراسان رضوی نیز اعلام شده زائران را از حضور مستقیم در این بارگاه مطهر محروم کرده است به طوری که باید از طرق و شیوه‌های دیگر دل را روانه این حرم کنیم.
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی در گفت‌و‌گو با «ایران» در این خصوص گفت: مردم متدین ما در اربعین حسینی امسال ثابت کردند که هم سلامت جامعه برایشان مهم است و هم برگزاری شعائر و مراسم مذهبی و عزاداری‌ها لذا این دو را با هم تلفیق کردند به طوری که در دهه اول محرم و اربعین سال‌جاری هم مراسم‌های بسیار خوبی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشتیم.
اجرای کامل دستورالعمل‌های بهداشتی در حرم امام رضا(ع)
محمد صادق براتی افزود: در این ایام دستورالعمل‌های بهداشتی به نحو شایسته‌ای در استان و هیأت‌های استان رعایت شد که مورد تأیید دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مسئولان بهداشت و درمان استان نیز قرار گرفت چون تغییری مبنی بر روند صعودی آمار بستری یا فوت ناشی از کرونا بعد از این ایام نداشتیم.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه برای دهه آخر صفر نیز ستاد ملی مقابله با کرونا بحث پیاده روی در محورهای ورودی به مشهد مقدس و همچنین در داخل این شهر را ممنوع اعلام کرده است مطمئنیم که مردم مثل روز اربعین رعایت خواهند کرد و ایام رحلت پیامبر(ص) و شهادت امام حسن مجتبی و نیز شهادت امام رضا(ع) را همانند شرایط اربعین، مراسم را در منازل خود یا در محورها و محل‌هایی که پیش‌بینی شده و رعایت پروتکل‌ها در آنها میسر است، برگزار خواهند کرد و از این جهت ما نگرانی نداریم.
براتی ادامه داد: در سنوات گذشته در این ایام افتخار داشتیم که میزبان زائران سواره و پیاده علی بن موسی الرضا(ع) باشیم به طوری که سال گذشته بیش از 5میلیون و 148هزار نفر زائر سواره در دهه پایانی صفر توفیق تشرف به مشهد مقدس را داشتند و 505 هزار نفر نیز زائر پیاده داشتیم اما امسال با توجه به شرایط کرونایی مطمئناً مردم ما توصیه‌های بهداشتی را رعایت خواهند کرد.
وی با بیان اینکه در بحث سواره محدودیت خاصی درنظر گرفته نشده اما باز هم مردم خودشان رعایت خواهند کرد، تصریح کرد: آمارها نشان داده که در 6ماهه اول امسال تعداد سفرها به استان خراسان رضوی حدود 45درصد کاهش داشته است بنابراین حتماً در این ایام نیز رعایت می‌شود.
زیارت مجازی در پایان ماه صفر
براتی اظهار داشت: جلسات متعددی درخصوص مراسم‌های محرم و صفر را در قالب ستاد اربعین استان و ستاد دهه پایانی صفر برگزار کردیم که در هشتمین جلسه که در خدمت رؤسای کمیته‌های 14گانه ستاد دهه آخر صفر بودیم مشخص شد که کمیته‌های ما برنامه‌ریزی‌های خاص خود را انجام داده‌اند بویژه کمیته‌هایی که در خلأ نبود زائر پیاده، به سمت استفاده حداکثری از فضاهای رسانه‌ای، صداوسیما و شبکه‌های اجتماعی رفته‌اند و در این زمینه تولیدات فاخری هم داشته‌اند و این برنامه‌ها هم اکنون از رسانه ملی و استانی و نیز در شبکه‌های اجتماعی در حال عرضه است که در روزهای پایانی حجم این برنامه‌ها دوچندان خواهد شد.
وی اظهار داشت: برای انجام اقدامات بازدارنده که عزیزان از مبدأ محل زندگی خود در شهرها و روستاهای اطراف خراسان رضوی به حرم امام رضا(ع) حرکت نکنند نیز برنامه‌ریزی ویژه‌ای انجام شده است. پیش‌بینی کرده بودیم حداقل 80 هیأت 8نفره از مشهد به مراکز استان‌ها، شهرستان‌ها و روستاهای حاشیه شهر مشهد که در سنوات گذشته بیشترین زائر پیاده را داشتند، مراجعه کنند و ضمن اینکه هدایای متبرک از مشهد با خود همراه دارند در موضوعات مختلف اجتماعی، فرهنگی و بهداشتی درمانی نیز در چند روزی که در آن مناطق حضور دارند، خدماتی ارائه کنند.
توزیع سبدهای معیشتی با نذورات مردمی
وی با اشاره به اینکه بر اساس گزارش‌ها تعداد این هیأت‌ها به 104 هیأت افزایش یافته است، گفت: اعضای این هیأت‌ها برخلاف سال‌های گذشته که در داخل مشهد و محورهای مواصلاتی تحت عنوان ایستگاه‌ها، موکب‌ها و اماکن اقامتی و اسکان زائران پیاده، خدمتگزاری می‌کردند امسال توفیق دارند که با رعایت پروتکل‌ها در 104 نقطه از مراکز استان‌ها، شهرستان‌ها و روستاهای حاشیه شهر مشهد خدمات فرهنگی و اجتماعی ارائه کنند.
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی درباره نذورات مردم نیز اظهار داشت: تمامی وجوهات و نذورات مردم متدین که هرسال در این ایام به‌صورت غذاهای گرم در اختیار زائران قرار داده می‌شد امسال در قالب سبدهای معیشتی در بین نیازمندان توزیع می‌شود.
وی با اشاره به طرح زیارت نیابتی گفت: خوشبختانه طرح زیارت نیابتی را در گذشته نیز به‌صورت پایلوت انجام داده بودیم و در اربعین امسال نیز اتفاق افتاد. لذا در ایام سوگواری ایام آخر صفر نیز اجرا می‌شود.
براتی تصریح کرد: توصیه و تأکید شدید ما به رعایت و اجرای تمامی مصوبات ستاد ملی و ستاد استانی کروناست که خوشبختانه بر اساس گزارشی هم که دوستان کمیته ارزیابی و نظارت ارائه دادند، پروتکل‌های بهداشتی طی ایام محرم الحرام و صفر و 20 روز گذشته در اغلب هیأت‌ها و اماکن مذهبی و زیارتی به نحو شایسته‌ای رعایت شده است.
وی ادامه داد: امیدواریم با همین وضعیت بتوانیم برنامه‌های جایگزین تدارک دیده شده برای این ایام را اجرا و آرزو کنیم که در آینده نزدیک شاهد از بین رفتن ویروس کرونا باشیم که مثل قبل و حتی بهتر از گذشته مشتاقان زیارت براحتی و بدون محدودیت هر لحظه اراده کردند بتوانند به حرم مطهر دسترسی داشته باشند و ما نیز بهتر از گذشته بتوانیم در خدمت عزیزان زائر باشیم. معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه در آستان قدس رضوی نیز برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده شده است، تصریح کرد: امسال تولید برنامه زنده از حرم مطهر رضوی را داریم که برخی استان‌ها در این خصوص اعلام آمادگی کردند تا اکیپ‌های خودشان را در مشهد مقدس مستقر کنند.
وی افزود: با توجه به اینکه دهه پایانی صفر از قدیم و بر اساس اصطلاح محلی به آن «ایام چهل و هشتم» گفته می‌شد و با این عنوان نیز معروف شده است، با هماهنگی صدا و سیمای کشور به استان‌هایی که سال‌های گذشته زائران پیاده زیادی داشتند و امسال نیز اعلام آمادگی کرده‌اند با استقرار در مشهد 48دقیقه آنتن زنده را در اختیار آنها می‌گذاریم تا با مجری و چهره‌های فرهنگی و مذهبی استان خود اعم از مداح یا واعظ و خطیب معروف استان خود برنامه زنده برای مراکز استانی خود اجرا و پخش کنند.
وی افزود: این برنامه خوبی است اما چون کمی با تأخیر اقدام شده است تعداد محدودی از استان‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند.
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی در پایان شعار امسال برنامه‌های ایام محرم و صفر را «در پناه امام رضا(ع)» اعلام و اظهار امیدواری کرد که همه مردم در پناه امام رضا(ع) باشند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7468/6/557413/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها