آژیر بحران کرونا را در خوزستان باید بلندتر کشید


دکتر حسین کاملی
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
شاید باید آژیر قرمز کرونا را درخوزستان بلندتر از همه جا کشید. چون هم خوزستانی‌ها این روزها برخلاف روزهای اول همه‌گیری این ویروس جهانی، کرونا را جدی نمی‌گیرند هم «بحران تنفسی باران» بزودی گریبان آنها را خواهد گرفت و شرایط را در صورت ابتلا به کرونا برای آنها بسیار سخت خواهد کرد. بنابراین باید با صدای بلندتری از همه خوزستانی ها خواست تا ماسک  بزنند و رعایت پروتکل‌های جهانی را جدی بگیرند.
مردم خوزستان در پیک اول کرونا که متأسفانه 7 هفته استان را شدیداً درگیر کرده بود تا حدودی زدن ماسک را جدی گرفته بودند و پروتکل‌ها را بیشتر رعایت می‌کردند.
در آن روزها که خاطرات تلخی برای مردم ما به‌دنبال داشت، محدودیت‌هایی در همه بخش‌ها لحاظ شد و همه از جمله شهرداری و دستگاه‌های حاکمیتی پای کار آمدند، بازارچه‌های مرزی محدود شد، مراکزخرید با محدودیت مواجه شد پارک‌ها بسته و حتی امکان تردد در جاده ساحلی رود کارون که معمولاً محل تردد مردم و تفریح است، میسر نبود.
در نتیجه این محدودیت‌ها و رعایت 70 درصدی پروتکل‌ها از سوی مردم ما توانستیم پس از یک دوره طاقت فرسا برای کادر درمان استان که ناشی از تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها و افزایش قابل توجه بیماران مبتلا به کرونا بود، جشن کنترل بیماری کرونا را در بیمارستان رازی اهواز برپا کنیم.
پس‌از برگزاری این جشن متأسفانه مردم به‌سمت عادی انگاری کرونا رفتند و البته مسائل اقتصادی و احتمال بیکاری برخی اقشار موجب شد مردم نتوانند یا شاید دیگر نخواهند پروتکل‌ها رعایت کنند. البته این مسأله کاملاً اجتناب‌ناپذیر و برای مردم جان و نان هردو ارزشمند است ولی مردم باید به این باور برسند که می‌شود هم پروتکل‌ها را رعایت کرد و هم به کار و زندگی رسید. این دو هیچ منافاتی با هم ندارد به شرط اینکه درصد رعایت پروتکل‌ها را کم نکنیم. مردم نباید خسته شوند چرا که کادر درمان به خاطر مردم که خودشان هم جزئی از آنها هستند خستگی را کنار گذاشته و از جان مایه می‌گذارند تا خللی به سلامتی مردم وارد نشود. باید به‌خاطر داشته باشیم که در حال حاضر درمان قطعی برای کرونا وجود ندارد و داروهای موجود تنها به بهبودی بیمار کمک می‌کنند. از سوی دیگر هم هنوز واکسنی نیامده پس ما باید به نوعی سعی کنیم تا فعلاً با کرونا زندگی و مدارا کنیم. در شرایطی که بیشتر استان‌ها با شروع پاییز وارد پیک‌های دوم و سوم کرونا شده‌اند ما در خوزستان با وجود قرمز بودن وضعیت کرونا هنوز به شرایط بد پیک اول نرسیده‌ایم ولی برای ما رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم که درنهایت به کنترل بیماری می‌انجامد اهمیت دو چندانی دارد. ما معمولاً در این فصل با «بحران تنفسی باران» مواجه می‌شویم و اگر خدای ناکرده مردم اهواز کمک نکنند، همزمانی این دو می‌تواند مشکلات بزرگی را برای ما به‌وجود بیاورد. با وجود فرهنگ‌سازی صورت گرفته در خوزستان برای زدن ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، پخش 176 برنامه آموزشی و هشدار دهنده تلویزیونی استانی و 372 برنامه رادیویی استانی، مردم خوزستان حساسیت اولیه را برای زدن ماسک و رعایت پروتکل‌ها ندارند. متأسفانه میزان رعایت پروتکل‌ها توسط مردم به حدود 50 درصد کاهش یافته که این میزان نگران کننده است امیدواریم مردم خوب خوزستان با درک این شرایط به خودشان و کادر درمان برای کنترل بیماری کرونا کمک کنند، چون بدون شک هیچ عاملی به اندازه خود مردم نمی‌تواند برای نابودی کرونا مؤثر باشد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7468/6/557414/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها