ایران در ایران




طرح جدید مجلس محیط ‌زیست را وارد بحران می‌کند

مشهد - مدیر کل حفاظت محیط‌ زیست خراسان رضوی در خصوص طرح یک فوریتی مجلس با موضوع اختصاص یک درصد از عوارض آلایندگی به شهرداری‌ها گفت: محیط‌ زیست یک مجموعه چند نظمی، فرابخشی و حاکمیتی است و با توجه به مأموریت حساسی که دارد نیازمند همراهی مجلس است، اما طرح یک فوریتی یادشده ،محیط‌ زیست کشور را با بحران‌های جدی مواجه خواهد ساخت.
به گزارش اداره کل حفاظت محیط ‌زیست خراسان رضوی، تورج همتی با اشاره به اینکه اجرای تبصره یک ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده و صرف عوارض آلایندگی اخذ شده از صنایع و واحدهای آلاینده در مسیر طرح‌های عمرانی شهرداری‌ها بشدت مورد انتقاد کارشناسان و فعالان حوزه حفاظت محیط ‌زیست بوده است، گفت: با‌وجود آنکه خبر تخصیص 35 درصد از عوارض آلایندگی به حساب صندوق ملی محیط زیست و فراهم شدن امکان بهره‌گیری از تسهیلات صندوق یاد شده از سوی واحدهای صنعتی و پروژه‌های زیست محیطی در جهت رفع آلایندگی، دوستداران محیط‌ زیست را امیدوار کرده بود، خبر طرح یک فوریتی مجلس شورای اسلامی برای لغو آن، موجب ناکامی و دلسردی بزرگ برای حوزه حفاظت محیط‌ زیست کشور شد.
وی با اشاره به اینکه در سال‌جاری، 46 پروژه زیست محیطی از استان عمدتاً در بخش صنایع و کارخانجات و مراکز بهداشتی درمانی دارای مشکلات زیست محیطی و چهار پروژه شرکت‌های دانش بنیان استان از سوی پارک علم و فناوری استان برای بهره‌مندی از تسهیلات صندوق ملی محیط ‌زیست معرفی شده‌اند، گفت: متأسفانه با طرح یک فوریتی مجلس این موضوع نیز ناتمام ماند. براساس این گزارش، چندی پیش بر اساس ابلاغ مصوبه اختصاص ۳۵ درصد از یک درصد عوارض آلایندگی به حساب صندوق ملی محیط‌ زیست، متولیان این صندوق از تمامی استان‌ها برنامه‌هایی برای مدیریت آلاینده‌ها و احیای محیط‌ زیست طبیعی همانند احداث یا ارتقای تصفیه‌خانه‌های شهری و صنعتی‌، مدیریت پسماندها، ساماندهی زیستگاه‌ها و مناطق رفع آلاینده‌های خاک و... اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی و صنعتی را دریافت کردند که با این مصوبه ضدمحیط‌ زیستی مجلس جدید همه طرح‌ها در کاغذ باقی خواهد ماند.

استاندار: سمنان استان پاک از بیماری‌های پرندگان است

سمنان- استاندار سمنان گفت: استان سمنان یکی از قطب‌های تولید مرغ و تخم مرغ کشور و به لحاظ شیوع بیماری‌های پرندگان از استان‌های پاک کشور است.
علیرضا آشناگر در نشست ستاد کنترل و پیشگیری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان استان سمنان افزود: استان سمنان به‌دلیل اقلیم آب و هوایی، مبدأ مهاجرت و ورود پرندگان نیست و به همین دلیل از نظر شیوع ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان سمنان استان پاک شناخته می‌شود. استاندار سمنان گفت: ورود پیشگیرانه و زودتر از موعد دستگاه‌های اجرایی متولی در حالی که هنوز موردی مشاهده نشده، بسیار مطلوب است. وی با بیان اینکه آموزش‌های ضروری در خصوص رعایت نکات بهداشتی برای واحد‌های تولیدی در دستور کار قرار گیرد، خاطرنشان کرد: نظارت بر مراکز فروش پرندگان به منظور رعایت نکات بهداشتی و واکسیناسون طیور نیز بسیار حائزاهمیت است و لازم است تا به‌صورت جدی اجرا شود. در استان سمنان بیش از ۴۰۰ واحد انواع مرغداری با ظرفیت ۱۳ میلیون قطعه پرنده وجود دارد و ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در این حوزه فعالیت اشتغال دارند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7468/6/557415/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها