در بیست و چهارمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران

سارقان کابل‌های فشار ضعیف تهران بیکار شدند


گروه اقتصادی | تهران از امروز دیگر کابل فشار ضعیفی برای سرقت و گرفتن انشعاب غیرمجاز برق ندارد. حتی شرایط جوی هم ناپایدار شود، باز هم جریان برق برقرار است و باران، برف و طوفان قرار نیست که به شبکه فشار ضعیف برق آسیب بزند. چراکه دیگر خبری از شبکه‌های مسی قدیمی نیست و از امروز تمام شبکه فشار ضعیف برق تهران از نوع کابل خودنگهدار است.
روز گذشته سوت پایان این پروژه 8 ساله به صدا درآمد و در مراسمی اعلام شد که تمام کابل برق فشار ضعیف هوایی تهران از نوع کابل خودنگهدار (کابل آلومینیومی غلاف‌دار) شده است. به این منظور 7 هزار کیلومتر شبکه احداث و 13 هزار کیلومتر کابل سرویس فرسوده مشترکان تعویض شده است. این پروژه در کنار طرح هوشمندسازی مراکز اتفاقات و حوادث شبکه توزیع برق است که با 458 میلیارد تومان از محل منابع داخلی وزارت نیرو به ثمر رسیده‌اند.
به گزارش «ایران»، وزیر نیرو در مراسم افتتاح این دو پروژه سازوکاری صنعت برق کشور در بیست و چهارمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران درباره این پروژه‌ها توضیح داد: این اقدامات فقط مربوط به تهران نیست. طرحی که در تهران افتتاح شد و هموطنان ما در تهران بزرگ بزودی آثار آن را در سهل‌تر شدن ارتباط‌‌‌ها و رسیدگی به اتفاق‌های مربوط به برق می‌بینند، پیش‌تر در استان سیستان و بلوچستان اجرا شده و مردم این استان، اولین بار از آن بهره‌مند شدند؛ همچنین این طرح در 6 شرکت توزیع برق در حال اجراست که اکنون نوبت به تهران بزرگ رسیده است. رضا اردکانیان می‌گوید که بزودی تمامی کشور از مزایای این طرح بهره‌مند می‌شوند و هوشمند کردن فعالیت‌های صنعت برق در حال انجام است. حتی در زمینه شرکت‌ها که قرار است با راندمان بالا و بهره‌وری قابل ملاحظه‌ای خدمت‌رسانی کنند.
وزیر نیرو معتقد است هدف نهایی خدمات آب و برق باید به نحوی باشد که مردم و مشترکان نیز هوشمند و در نهایت راندمان در جامعه و کشور بالا رود. اردکانیان در این زمینه می‌گوید: ما از پرداخت یارانه‌های پنهان گله‌مند هستیم. اما مالیات پنهان نیز از مردم می‌گیریم. هر وقت در جایی خدمت دستگاه‌ها،‌ تولید و عرضه و خدمت‌رسانی ما با صرف وقت، زحمت و پول برای مردم باشد، شبیه آن است که از مردم مالیات پنهان دریافت می‌کنیم و با اقداماتی مانند همین هوشمندسازی مراکز اتفاقات و حوادث شبکه توزیع برق می‌توانیم این مالیات پنهان دریافتی از مردم را کاهش دهیم.
مالیات پنهان پرداختی مردم به صنعت آب و برق
در حاشیه این مراسم از وزیر نیرو درباره عبارت جدیدی که به صنعت آب و برق اضافه کرد، پرسیدیم؛ یعنی «مالیات پنهان». کلمه‌ای که می‌تواند به هزینه‌های بالاتر از میانگین جهانی قیمت تمام شده آب و برق نیز اطلاق شود اما وزیر نیرو می‌گوید: منظورم از استفاده این کلمه، واژه‌ای در برابر یارانه پنهان بود. ما یارانه پنهان می‌دهیم و در مقابل مالیات پنهان دریافت می‌کنیم.
هر جا بتوانیم کار را با بهره‌وری بیشتر انجام دهیم، کالا را با هزینه کمتر و خدمت‌رسانی را در زمان کوتاه‌تر به مردم عرضه کنیم، به این معناست بابت این کار مردم متحمل هزینه‌  شده بودند. در مقام استعاره می‌توان نام این هزینه را مالیات پنهان گذاشت.
او رقمی برای این مالیات پنهان عنوان نکرد و در ادامه گفت: ما باید هدف‌مان این باشد که از اصلی‌ترین، تجدیدناپذیرتریــــــــــن و کمیاب‌ترین سرمایه‌ای که در اختیار داریم -یعنی زمان- بهره ببریم و وظیفه‌مان را به بهترین شکل انجام دهیم.
بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت تمام شده برق بدون سوخت 150 تومان برای هر کیلووات ساعت و عرضه آن با حدود نصف این قیمت است. در مورد آب بخش خانگی نیز قیمت تمام شده هر مترمکعب حدود هزار و 200 تومان است که برای مصرف کننده شهری نصف این رقم و برای روستایی حدود یک چهارم این قیمت عرضه می‌شود. اینکه چه بخشی از این قیمت تمام شده مشمول واژه «مالیات پنهان» می‌شود، مشخص نیست. اما هر گام به سمت بهسازی سیستم تولید و هوشمندسازی روش ارائه خدمات این مالیات پنهان را کاهش می‌دهد.
بهره‌برداری 119 پروژه از ابتدای امسال تاکنون در چارچوب پویش #هرهفته_الف_ب_ایران که 112 پروژه ساخت و سازی و 7 پروژه ساز و کاری بود، نیز در کاهش این مالیات پنهان نقش داشته است. مانند دو پروژه افتتاحی روز گذشته یعنی نوسازی کابل‌های فشار ضعیف تهران و هوشمندسازی مراکز اتفاقات و حوادث شبکه توزیع برق.
«برق امید» به تأمین مالی پروژه‌های ضروری کمک می‌کند
طرح «برق امید» که با هدف مدیریت مصرف از ابتدای آبان ماه اجرایی می‌شود، قرار است با تشویق به خوش مصرفی، 10 درصد مصرف برق کشور را کاهش دهد. وزیر نیرو می‌گوید که در این طرح به آزادسازی منابع برای اجرای پروژه‌های نوسازی و بهسازی در صنعت برق و پروژه‌هایی که اجرای آن برای حفظ پایداری شبکه نیاز است کمک خواهد کرد.
اردکانیان توضیح می‌دهد: طرح برق امید و تخفیف 100 درصدی به مشترکان کم مصرف از ابتدای آبان اعمال می‌شود و به مشترکان پرمصرف نیز 6 ماه زمان داده خواهد شد تا مصرف خود را مدیریت کنند. بر اساس برآورد همکاران من بیش از 8.4 میلیون مشترک از حدود 29 میلیون مشترک خانگی در مناطق مختلف کشور جزو کم مصرفان هستند و رقم قابل پرداخت آنها به عنوان پاداش خوش مصرفی صفر خواهد بود.
او ادامه می‌دهد: اگر مشترکان خانگی با این طرح به سمت اصلاح مصرف حرکت کنند، اتفاق مهمی در روند سرمایه‌گذاری صنعت برق رخ خواهد داد. ما در تابستان حدود 24 هزار مگاوات توان نصب شده را صرف تأمین نیاز دستگاه‌های سرمایشی می‌کنیم. وقتی مصرف مردم به سمت اصلاح پیش رود؛ بی‌نیاز از هزینه سنگین صرفاً برای عبور از قله‌های جدید هر ساله اوج بار یا پیک می‌شویم. لذا می‌توان منابع مالی را به بخش‌های دیگر اختصاص داد. بخش‌هایی مانند همین نوسازی شبکه برق و هوشمندسازی صنعت.
به گفته وزیر نیرو در طرح «برق امید» اگر مشترکان پرمصرف طی 6ماه مصرف خود را مدیریت نکنند، در صورت ادامه پرمصرفی پس از این مدت، 10 درصد به تعرفه برق فعلی آنها افزوده می‌‏شود. به هر حال سکه قیمت دو رو دارد. یک رو می‌تواند افزایش قیمت باشد و روی دیگر تخفیف.

نکته

سال گذشته ۸۰۰۰ کیلومتر کابل خودنگهدار جایگزین کابل‌های مسی فشار ضعیف در کشور شد.
امسال بر اساس برنامه‌ریزی ۱۴ هزار کیلومتر جایگزین خواهد شد.
از ابتدای امسال تاکنون پنج هزار کیلومتر شبکه کابل مسی تبدیل شده و قرار است که هر ماه یک استان به اتمام برسد. استان لرستان برای آبان ماه آماده است.
یکی از برنامه‌های ۲۴‌گانه که برای دو سال برنامه‌ریزی و به اجرا درآمده، پروژه هوشمند سازی مراکز اتفاقات برق (هما) است که در همین خصوص ۱۰۵ طرح در قالب این برنامه‌ها تعریف شده است.
هوشمند سازی مراکز اتفاقات برق منجر به کاهش مدت زمان خاموشی‌ها خواهد شد. چراکه علاوه بر مدیریت تماس‌هایی که در شرایط حاد جوی رخ می‌دهد، میزان رضایت مشترکان و‌ پایش پذیری و رصد اکیپ‌های عملیاتی بیشتر می شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7468/7/557418/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها