بسیاری از زیر ساخت‌های ارتباطی گیلان در بستر رودخانه‌ها قرار گرفته‌اند




رشت - مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان گفت: عدم آبخیزداری در بالا دست رودخانه باعث آورد رسوبات فراوان به همراه سیلاب در مسیر رودخانه‌ها می‌شود.
وحید خرمی، در جمع خبرنگاران گفت: بسیاری از راه‌های دسترسی و زیرساخت‌هایی نظیر آب، برق، گاز، تلفن و پل‌ها در بستر رودخانه‌ها واقع شده‌اند که لازم است دستگاه‌های مرتبط نسبت به ایمن‌سازی و حفاظت آن اقدام کنند.
وی نزدیک شدن به حریم رودخانه‌ها را بسیار خطرناک توصیف کرد و ادامه داد: رعایت بستر ۲۵ ساله رودخانه‌ها بسیار ضروری است و باید بستر رودخانه‌ها را آزاد کنیم.
مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان با تأکید بر آزادسازی بستر ۲۵ ساله رودخانه‌ها تصریح کرد: رودخانه را نمی‌توان از محل زندگی مردم دور کرد زیرا رودخانه قابل جابه‌جایی نیست و این ما انسان ها هستیم که باید با طبیعت سازگار باشیم و از رودخانه فاصله قانونی بگیریم.
خرمی در خصوص عوامل دخیل در سیلاب‌ها خاطرنشان کرد: عدم آبخیزداری در بالا دست رودخانه باعث آورد رسوبات فراوان به همراه سیلاب در مسیر رودخانه می‌شود و با وجود اینکه مسیرها را از قبل لایروبی می‌کنیم، مجدداً مسیر از رسوب پر می‌شود.
وی تأکید کرد: تلاش برای حفظ کف رودخانه‌ها و انجام عملیات آبخیزداری دو مقوله مهمی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. در بسیاری از رودخانه‌هایی که در بالادست آن تخریب کمتر منابع طبیعی اتفاق افتاده و آبخیزداری انجام گرفته، شاهد بروز سیلاب‌های ویرانگر نیستیم.
مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان با تأکید بر ایمن‌سازی پل‌ها افزود: رودخانه در حالت سیلابی از مسیر خود خارج نمی‌شود و فقط در صورتی که پل‌های ساخته شده ظرفیت آب‌گذری سیلاب‌ها را نداشته باشند، با ورود تنه درختان، مصالح و سنگ باعث مسدود شدن پل ها و خارج شدن سیلاب از مسیر طبیعی رودخانه می‌شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7468/11/557437/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها