سیل 4 شهر خراسان را با خود برد

سیلاب یک متری در قوچان




در روزهای ابتدایی اردیبهشت سال 1355 مناطق و شهرهای مختلفی از استان خراسان دچار طغیان رودخانه و سیل وحشتناک شد که در پی چند روز بارندگی و طوفان شدید رخ داد. این سیل طبق اسناد سازمان هواشناسی، گزارش روزنامه‌ها و همچنین کتاب‌های تاریخ شفاهی به شهرهای قوچان، شیروان، بجنورد و نیشابور آسیب بسیاری وارد کرد. سیلابی که در قسمت‌های شمالی استان خراسان به علت طغیان رودخانه اترک و رودخانه‌های دیگر منطقه شدت بسیار بیشتری پیدا کرد. در بین شهرهایی که از این سیل خسارت دیدند، شهر قوچان در درجه اول قرار داشت. مردم قوچان بعد از دو روز بارندگی دائم با جاری شدن حجم گسترده‌ای از آب در شهر و خانه هایشان رو به رو شدند و بیش از 1200 خانه آسیب شدید دیدند.
بعد از زلزله تاریخی 1311 هجری قمری بزرگترین حادثه طبیعی در این شهر است. البته از میزان تلفات جانی این حادثه آمار دقیقی وجود ندارد. مؤلف «اترکنامه؛ تاریخ جامع قوچان» در صفحاتی از کتاب به سیل قوچان پرداخته و علت آن را چنین نوشته است: «سیل از آب رودهای قاچکانلو و روستاهای یادگار، پاکتل، یدک و طویل و پیوستن آب‌های مسیل دره عمارت و دیزادیز و یوسف خان، یک جا به طرف شهر سرازیر شد. از جنوب شرقی قوچان نیز آب‌های باران دامنه گبرآباد و قلعه دلو وارد کال قره جوی قوچان شد. در ساعت 10 صبح روز پنجشنبه دوم اردیبهشت 1355 خانه‌ها و تأسیسات دولتی جنوب شهر را سیل فرا گرفت، به طوری که مدارس آن قسمت شهر تعطیل شد و مردم به حال آماده باش درآمدند. ساعت 5 بعدازظهر سیل‌های به هم پیوسته وارد شهر شد. ابتدا منبع آب و بعد، اکثر منازل و خانه‌های قسمت شمال شرقی قوچان را تا منتهی الیه جنوب شهر در هم کوبید. تنها قسمت غرب و جنوب غربی شهر خرابی قابل توجهی نداشت و منازل اطراف خیابان یاد بود از حادثه سیل در امان ماند. سیل تا ارتفاع یک متر سطح خیابان‌ها و منازل را فراگرفته بود و همراه خود ستون‌های چوبی و بشکه‌های قیر و نفت و عدل‌های پنبه و حتی ماشین‌های سواری کوچک و اجساد حیوانات را می‌غلتاند و مردم برای نجات خود روی دیوارها و بالای درخت‌ها مستقر شده بودند. شهر نیز وضع عادی نداشت و مردم وحشت زده بودند.»
علاوه بر قوچان در جریان سیل ابتدای اردیبهشت سال 1355 در شهر شیروان ۱۹۴ خانه به کلی تخریب شد. همچنین در نیشابور سیل به محله‌های شیخ عطار و طفلان مسلم آسیب وارد کرد و همین‌طور راه‌آهن نیشابور به سبزوار را تخریب کرد. علاوه براین، بجنورد دیگر شهری بود که سیل بخش‌هایی از آن را برد و ۲۵۶ خانه را خراب کرد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7468/16/557457/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها