دوره ستارگان فوتبال

ایران قهرمان جام ملت‌های آسیا شد


خرداد 1355 آخرین باری است که تیم ملی فوتبال ایران طعم قهرمانی جام ملت‌های آسیا را چشیده است؛ البته از آن زمان تاکنون فوتبال، جهانی بسیار متفاوت پیدا کرده است. ششمین دوره مسابقات فوتبال جام ملت‌های آسیا از 13 خرداد تا 23 خرداد سال 1355 (1976) در ایران و به میزبانی دو شهر تهران و تبریز برگزار شد و ورزشگاه آزادی میزبان بازی نهایی بود. در این دوره بازی‌ها 6 تیم ایران، کویت، عراق، چین، یمن و مالزی حضور داشتند و کشورمان برای دومین بار (اولین بار در سال 1968) میزبان بازی‌ها بود؛ مسابقاتی که برای ایرانیان و تیم ملی فوتبال به شیرینی و با سومین قهرمانی در جام ملت‌های آسیا تمام شد. البته این دوره از بازی‌ها ابتدا قرار بود در کشور لبنان برگزار شود اما به‌دلیل جنگ‌های داخلی در این کشور به ایران واگذار شد.
تیم ملی فوتبال ایران در دهه 70 یکه تاز و بدون شک بهترین تیم فوتبال آسیا بود؛ تیمی که در طول دهه 70 دوبار در سال‌های 1972 و 1976 جام ملت‌های آسیا را بالای سر برد و در بازی‌های آسیایی تهران در سال 1353 (1974) هم قهرمان بازی‌های آسیایی شد. تیم فوتبال ایران دو سال بعد از آخرین قهرمانی در جام ملت‌های آسیا در سال 1355 برای اولین بار به جام جهانی فوتبال در آرژانتین هم راه یافت و آرزوی دیرینه ایرانیان را برآورده کرد.
۱۰ روز مانده به آغاز مسابقات جام ملت‌های آسیا دو کشور عربستان و تایلند با ارسال نامه‌ای به کنفدراسیون فوتبال آسیا انصراف خود را از حضور در این بازی‌ها اعلام کردند. در این بین مالزی هم که خود ریاست کنفدراسیون آسیا را برعهده داشت ابتدا اعلام کرد که در بازی‌ها شرکت نخواهد کرد ولی با نامه رسمی ایران مبنی بر اینکه در این شرایط بهتر است بازی‌ها به‌صورت کلی لغو شود؛ برای حضور در تهران اعلام آمادگی کرد. در نهایت این دوره از مسابقات با حضور کشورهای کویت، چین و مالزی در گروه اول به میزبانی تبریز و تیم‌های ایران، عراق و یمن در گروه دوم به میزبانی تهران برگزار شد. جنجالی‌ترین بازی این دوره بین تیم‌های عراق و کویت در دور نیم نهایی برگزار شد و در جریان آن که با پیروزی کویت به پایان رسید بازیکنان دو تیم با هم درگیر شدند و به زد و خورد پرداختند و به همین دلیل این بازی خشن‌ترین بازی جام ملت‌های آسیا نام گرفته است. تیم ایران در این دوره بعد از دو برد پیاپی راهی نیمه نهایی شد و با گذشت از سد چین در یک بازی هجومی و نتیجه 2 بر صفر به فینال راه یافت. بازی نهایی این دوره بین ایران و کویت برگزار شد و بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران با یک گل (ضربه آزاد علی پروین) توانستند به‌عنوان قهرمانی دست پیدا کنند. کاپیتان تیم ایران پرویز قلیچ‌ خانی بود که با سومین قهرمانی به رکوردی جاودانه دست پیدا کرد؛ او تنها بازیکن آسیایی است که سه بار جام ملت‌های آسیا را بالای سر برده‌ است. در جریان این بازی‌ها مربی تیم ملی حشمت مهاجرانی بود. او در سال 1354 و بعد از اینکه دستیار فرانک اوفارل در تیم ملی بود به‌عنوان سرپرست و مربی تیم ملی در بازی‌های جام ملت‌های آسیایی شد. حشمت مهاجرانی پیش از آن 4 بار تیم ملی جوانان را قهرمان آسیا کرده بود. کسی که به جوان‌گرایی در تیم اعتقاد داشت و امکان حضور بازیکنان جدید در تیم ملی همچون حسن نظری، حسن روشن و ابراهیم قاسمپور فراهم کرد. در بازی‌های جام ملت‌های آسیا خرداد 1355 منصور رشیدی به‌عنوان دروازه‌ بان اجازه نداد هیچ توپی وارد دروازه ایران شود. همچنین در جریان این بازی‌ها با درخشش بازیکنانی همچون غلامحسین مظلومی، علی ‌رضا عزیزی، حسن روشن، ناصر نورایی و در رأس آنها علی پروین؛ تیم ایران 13 گل به ثمر رساند. علی پروین بهترین بازیکن جام شد و ناصر نورایی، غلامحسین مظلومی و فتحی کمیل مرزوق از کویت با ۳ گل عنوان آقای گلی مشترک را به خود اختصاص دادند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7468/16/557458/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها