بریده جریده


 تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

تله کابین در توچال

خبرگزاری فرانسه: شرکت فرانسوی «پوماگالسگی» در گرنوبل یک قرارداد 23 میلیون فرانکی برای تأسیس سه «تله‌کابین» در ایران امضا کرده است.این قرارداد در چارچوب سیاست تنظیم جهانگردی در منطقه تهران امضا شده است. شرکت فرانسوی در کوه توچال که قسمت شمالی آن 6 ماه از سال برای اسکی مساعد است سه تله کابین خودکار نصب خواهد کرد.کارهای ساختمانی، دو سال طول خواهد کشید و وسایل مورد نیاز که در حدود دو هزار تن است به‌وسیله 150 کامیون از راه زمین حمل خواهد شد.
روزنامه اطلاعات- چهارشنبه 15 اردیبهشت1355

محل دقیق  61 ایستگاه متروی تهران اعلام شد

همزمان با آغاز علامت‌گذاری مسیر متروی تهران، نقشه تفصیلی این طرح 85 میلیارد ریالی و مشخصات مسیر آن منتشرشد. متروی تهران که در قانون آن را، راه‌آهن شهری تهران و حومه نام‌گذاری کرده‌اند در 4 خط وبه طول کلی 63 کیلومتر زیر اراضی تهران ساخته می‌شود و تهران از چهار جهت شرق، غرب، شمال و جنوب به هم می‌پیوندد. این 4 خط در مناطق مرکزی تهران به هم می‌پیوندند و مسافری که قصد دارد از شمال به شرق یا غرب برود می‌تواند در این ایستگاه‌ها پیاده شود و قطار خود را تعویض کند. مجموع ایستگاه‌های متروی تهران 61 واحد است و به‌طور کلی در هر یک کیلومتر یک ایستگاه ساخته می‌شود. مسیر دقیق 4 خط متروی پایتخت به شرح زیر است:
خط یک
این خط از شهستان پهلوی شروع می‌شود و به سوی جنوب امتداد می‌یابد، خط یک در امتداد مسیر خود از این تقاطع‌ها می‌گذرد. عباس آباد، کریمخان زند، تخت جمشید، دروازه دولت، میدان مخبرالدوله، میدان سپه، گلوبندک، میدان محمدیه.  این خط سپس به سوی جنوب غرب تغییر مسیر می‌یابد و پس از گذشتن از شوش، میدان راه‌آهن، در جنوب خیابان نواب پایان می‌یابد. این خط طرح توسعه ندارد.
 خط دو
این خط شرقی- غربی است و از نظام آباد تا میدان شهناز، میدان مهران، میدان بهارستان و میدان سپه مسیر شمالی - جنوبی را می‌پیماید و سپس به موازات خیابان سپه، میدان باغ شاه، خیابان دانشگاه جنگ، خیابان آذربایجان و بهبودی امتداد می‌یابد.
این مسیر بعداً در دو جهت امتداد می‌یابد. در شمال شرقی، نظام آباد شمالی، بوستان، گلزار، میدان هفت‌حوض نارمک و تا تقاطع بزرگراه داریوش را دربرمی‌گیرد. در غرب نیز در مسیر جاده قدیم کن تا منطقه‌ای نزدیک به آریا شهر امتداد می‌یابد.
خط ۳
این خط از مجیدیه شروع می‌شود، به چهارراه قصر و از آنجا به میدان ۲5 شهریور می‌رسد و در مسیری شرقی- غربی امتداد می‌یابد و تا تقاطع خیابان پهلوی، آریامهر پیش می‌آید.
خط ۳ سپس به سوی جنوب امتداد می‌یابد. ایستگاه‌های عمده این مسیر در تقاطع‌های کریمخان زند، تخت جمشید، حافظ، کالج و نادری قرار دارد و آخرین ایستگاه آن در خاتمه عملیات مرحله نخست، پارک شهر است. این خط در مرحله دوم به سوی جنوب ادامه می‌یابد و سراسر خیابان شاهپور را می‌پوشاند. در انتهای شاهپور، به سوی میدان راه‌آهن منحرف می‌شود و تا فرح آباد خزانه امتداد می‌یابد.
خط 4
این خط از فرح آباد شروع می‌شود، به سوی کوکا‌کولا، میدان ژاله و میدان مهران امتداد می‌یابد و سپس به سوی خیابان شاهرضا تغییر مسیر می‌دهد و در مسیر این خیابان میدان فردوسی و تقاطع کالج را می‌پوشاند و پس از گذشتن از میدان ۲4 اسفند تا بهبودی امتداد می‌یابد.این خط در مرحله دوم ساختمان مترو می‌تواند از امتداد خط ۲ تا نزدیک آریاشهر سود جوید. خط 4 در شرق، بعداً تا پادگان فرح آباد امتداد خواهد یافت.
روزنامه اطلاعات- سه‌شنبه 2 شهریور 1355

پروفسور هشترودی درگذشت

پروفسور محسن هشترودی بزرگترین ریاضیدان ایران، عصر دیروز [شنبه 13 شهریور 1355] در منزلش فوت کرد.
پروفسور محسن هشترودی که درسال ۱۲۸6 در تبریز متولد شده بود، تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در مدارس اقدسیه، فیروز و دارالفنون طی کرد. سپس چند سال علم پزشکی خواند اما پس از سفری به اروپا به علم ریاضی روی آورد و در بازگشت به ایران در رشته ریاضی دانشسرای عالی به تحصیل رشته ریاضی پرداخت و در سفر دوم به فرانسه از دانشکده علوم پاریس درجه لیسانس گرفت. در سال ۱۹۳۷ با نوشتن رساله‌ای تحت عنوان (فضای تصویری عصر) از دانشگاه سوربن درجه دکترای دولتی گرفت.درسال ۱۳۱5 به ایران بازگشت و به‌عنوان دانشیار دردانشکده علوم به تدریس پرداخت.
او در سال ۱۳۲۰ کرسی استادی این دانشکده را گرفت و در سال ۱۳۲۱ رئیس فرهنگ تهران شد. در سال ۱۳۳۰ به ریاست دانشگاه تبریز و در سال ۱۳۳6 ریاست دانشکده علوم را بعهده داشت.استاد هشترودی کتب و مقالات زیادی به فارسی و فرانسه تدوین کرده که از طرف دانشگاه تهران چاپ و منتشر شده است.پروفسور هشترودی عنوان استاد ممتاز از دانشگاه تهران گرفت و در بسیاری از کنفرانس‌های جهانی ریاضی و فضایی شرکت کرد. او در عین حال ریاست هیأت امنای کانون فضایی ایران را بعهده داشت.
روزنامه اطلاعات- یکشنبه 14 شهریور1355

بشقاب پرنده در حومه تهران سقوط کرد!

نیمه شب دیشب [شنبه 27 شهریور 1355] دو جت نیروی هوایی در ارتفاع 5600 پایی آسمان تهران یک شیء نورانی را که احتمالاً یک بشقاب پرنده بود تعقیب کردند. جت‌ها برای تعقیب بشقاب پرنده دیوار‌های صوتی را شکستند و به‌دنبال آن تا ارتفاع 25 هزار پا اوج گرفتند. حدود ساعت 24 دیشب، مأموران برج مراقبت فرودگاه مهرآباد متوجه شدند که یک شیء نورانی در آسمان جنوب تهران حرکت می‌کند. مأموران برج، اندکی بعد شیءای‏ نورانی در ارتفاع تقریبی 6 هزار پایی دیدند که به‌صورت موجی در حرکت است و متناوباً  نور‌هایی به رنگ سبز، سرخ و آبی به شعاع چندین متر در اطراف خود پخش می‌کند.برج مراقبت فرودگاه بی‌درنگ مراتب را به مراجع مسئول گزارش کرد و فوراً دو هواپیمای جت نیروی هوایی، به قصد نزدیک شدن به شیءای‌ نورانی از روی باند پرواز کردند و به‌طرف آن شیء‏ پیش رفتند.شیء‏ نورانی با نزدیک شدن هواپیماها با سرعت مافوق صوت به‌طرف جنوب غربی آسمان تهران پیش رفت و در همین حال از حرکت موجی شکل به‌صورت حرکت عمودی- افقی درآمد.جت‌ها ناگزیر دیوار صوتی را شکستند و به تعقیب آن پرداختند. در گزارش‌هایی که از این ماجرا به‌جای مانده ذکر شده است: که جت‌های نیروی هوایی شیءای‏ نورانی را محاصره کردند.این عملیات بیش از 90 دقیقه در‌ آسمان تهران و بر فراز کوه‌های بی‌بی‌شهربانو ادامه یافت.
گزارش خلبان
در این حال خلبان یکی از جت‌ها ضمن تماس رادیویی با برج مراقبت فرودگاه مهرآباد اطلاع داد که جسم دیگری از شیءای‏ نورانی جدا شده و در دامنه کوه‌های بی‌بی شهربانو به زمین سقوط کرده است. خلبان جت، این جسم را مدور و قطر تقریبی آن را 5/4 متر گزارش کرده است.
به‌دنبال این گزارش، مأموران ژاندارمری امین‌آباد شهرری مأموریت یافتند تا به جسم جدا شده نزدیک شوند. اما مأموران ژاندارمری با‌وجود جست‌وجوی بسیار در حوالی محلی که خلبان گزارش کرده بود، موفق نشدند آن را بیابند و ناگزیر به قرارگاه خود بازگشتند. شیء‏ نورانی نیز پس از 90 دقیقه در آسمان تهران ناپدید شد و هواپیماهای جت به زمین بازگشتند.
مردم هم دیدند
خبرنگاران ما که در جریان این واقعه عجیب قرار داشتند ضمن تماس با مردمی که در آن لحظات در قسمت‌های جنوبی آسمان تهران شیءای‏ نورانی را دیده بودند، نوشته‌اند که بسیاری از رهگذران با حیرت، تعقیب شیء نورانی توسط جت های نیروی هوایی را دیده اند.کارشناسان و آشنایان با مسائل جوی و کیهانی معتقدند که بدون تردید این شیء نورانی نمونه‌ای از بشقاب پرنده‌های افسانه‌ای است که از سال‌ها پیش تاکنون، افکار کیهان شناسان را به‌خود مشغول کرده و مطالعات عمیق و مستمری روی آنها جریان دارد.
آخرین خبر
خبرنگاران ما کسب اطلاع کردند که صبح امروز قسمت جدا شده از شیءای‏ نورانی در حوالی اراضی کوه بی‌بی شهربانو (شهرری) دیده شده است.
روزنامه اطلاعات- یکشنبه 28 شهریور 1355





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7468/16/557459/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها