سخنگوی دولت: جریمه کرونایی هشداری برای خودکنترلی است

پول جریمه‌ها به حساب وزارت بهداشت واریز می‌شود


سخنگوی دولت با بیان اینکه اعمال جریمه برای کسانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند یا ماسک نمی‌زنند، یک ابزار و هشدار خودکنترلی است، تأکید کرد: هدف از اعمال جرایم کرونایی حفظ جان شهروندان است و هدف ما ستاندن جریمه از مردم نیست. به گزارش ایرنا، علی ربیعی روز گذشته در نشست خبری هفتگی خود، با اشاره به اینکه نانوایی‌ها، و رستوران‌ها بیشترین اخطار بهداشتی را دریافت کرده‌اند، ادامه داد: متأسفانه رعایت پروتکل بهداشتی در کشور به ۴۲ درصد و در تهران به ۳۲ درصد رسیده است، همچنین استفاده از ماسک در کشور کاملاً کاهش یافته و در این مدت ۶ هزار و ۷۲۸ مدرسه به دلیل عدم امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از حضوری به غیرحضوری تبدیل شده است.
وی با اشاره به مطالب مطرح شده در ستاد ملی مقابله با کرونا، علت بالا بودن آمار جان باختن افراد در مدت اخیر را دیر مراجعه کردن به مراکز درمانی و پیشرفته شدن بیماری و نیز افزایش ابتلاهای خانوادگی دانست و تصریح کرد: این سختگیری‌ها از جمله جرایم انجام شده فقط برای حفظ جان شهروندان و هدف اصلی توجه جامعه به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و اهمیت حفظ جان انسان‌هاست. اساساً جریمه هدف نیست و یک ابزار است، جریمه هشداری برای خودکنترلی و ایجاد اتفاق عمومی ذهنی برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است و این نظارت عمومی را می‌طلبد. سخنگوی دولت از اضافه شدن روزانه ۱۰ هزار تست برای تسریع در شناسایی مبتلایان خبرداد و گفت: پول جریمه‌ها به حساب وزارت بهداشت واریز شده و مبالغ واریز شده نیز برای مبارزه با کرونا هزینه و استفاده می‌شود. ربیعی همچنین اطلاع‌رسانی برخی مطبوعات را خلاف پروتکل‌های بهداشتی دانست و تصریح کرد: قرار نیست بعضی از رسانه‌ها از دولت و جامعه مچگیری کنند. در حالی که در برخی ازکشورها وقتی دولت در عدم رعایت مسائل بهداشتی اقدامی انجام می‌دهد، جامعه به آن واکنش و حساسیت نشان می‌دهد.
تعطیلی راه حل مناسبی نیست
سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه با توجه به همه‌گیری سنگین کرونا در تهران، آیا دولت برنامه‌ای برای تعطیلی مجدد دارد؟ گفت: بحث ما در مرحله اول بازدارندگی و اعلام سیاست تنبیه است و در صورت تکرار و لزوم ، تصمیمات سختگیرانه‌تری هم اتخاذ خواهد شد. ربیعی با اشاره به اینکه در آینده نزدیک چشم‌اندازی برای از بین بردن کرونا نمی‌بینیم، اضافه کرد: بنابراین تعطیلی را راه حل مناسب نمی‌بینیم، بویژه اینکه کشور ما در تحریم به سر می‌برد و ما یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیمه بیکاری پرداخت می‌کنیم. البته در ثبت نام مجدد بیمه بیکاری تعداد 200 هزار نفر آمدند که نشان می‌دهد در بازگشایی‌ها عده‌ای به سرکار برگشتند.
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری، با تکیه بر این واقعیت‌های اقتصادی و اجتماعی نتیجه گرفت که تعطیلی راه حل مناسبی نیست و به جای آن باید اصرار بر زندگی با پروتکل داشته باشیم، البته در ستاد ملی مقابله با کرونا نسبت به تعطیلی هفتگی مشاغل پرخطر تصمیم گرفته شد که اختیار آن به استانداران داده شد که در تهران هم اعمال شده است.
دورکاری در صورت فراهم بودن زیرساخت
ربیعی درباره برنامه دورکاری کارمندان نیز با بیان اینکه سازمان اداری و استخدامی کشور 7 خرداد طی بخشنامه‌ای این مسأله را به دستگاه‌ها ابلاغ کرد، گفت: در این بخشنامه آمده در صورتی که دستگاه‌ها بتوانند زیرساخت انجام دورکاری را تأمین کنند می‌توانند از خدمات کارکنان به صورت دورکاری استفاده کنند. او با بیان اینکه اولویت دورکاری با افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای یا بانوان دارای فرزند خردسال است، ادامه داد: همه دستگاه‌ها از جمله سازمان صدا و سیما در صورتی که شرایط زیرساختی خود را آماده کرده باشند می‌توانند از ظرفیت این بخشنامه استفاده کنند، اما همان طور که گفتم دورکاری مشروط بر این است که زیرساخت انجام کار از راه دور فراهم شده باشد و کارکنان دورکار بتوانند وظایف خودشان را از طریق سامانه‌های الکترونیکی انجام بدهند و جریان ارائه خدمت دولت به مردم با وقفه مواجه نشود.
سودجویی و قاچاق آرد علت کمبود نان در برخی استان‌ها
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری در ادامه با بیان اینکه مسأله کمبود نان در برخی استان‌ها در دولت بحث شد، اظهارکرد: بررسی‌ها نشان داد هیچ علت خاص و نگران کننده‌ای برای این مسأله منطقه‌ای وجود نداشته است، برخی علل منطقه‌ای اعم از سودجویی برخی واحدهای صنفی و نیز قاچاق آرد این مشکل مقطعی و منطقه‌ای را به وجود آورده است. به‌طور کلی ما هیچ کمبودی در کل کشور نداریم. خودکفایی ما در محصول گندم کماکان برقرار و تولید رو به افزایش بوده و ذخایر مناسبی هم داریم.
مشارکت ایران در برنامه جهانی تولید واکسن کرونا
سخنگوی دولت در بخش دیگری از صحبت‌های خود، با اشاره به اینکه ما برای خرید واکسن کرونا از ابتدا در برنامه‌ای که سازمان بهداشت جهانی با مشارکت کشورها راه‌اندازی کرده مشارکت فعال داشتیم، اظهار کرد: با برنامه‌ای که سازمان کواکس در تولید واکسن دارد، در هر مرحله‌ای که تولید این واکسن به تأیید سازمان بهداشت جهانی برسد ما در اولویت هستیم.
واردات 8 میلیارد دلاری دارو در سال‌های 96 و97
ربیعی درباره تأثیر تحریم‌های امریکا در تأمین دارو نیز با اعلام اینکه ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل تأمین می‌شود، اظهارکرد: ما ۳.۷ میلیارد دلار سال ۹۷ و ۹۶ دارو وارد کردیم، در سال ۹۸ به ۳ میلیارد دلار رساندیم و امسال به ۲.۵ میلیارد دلار کاهش دادیم.
سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه کشور در «جنگ اقتصادی» قرار دارد، اضافه کرد: اما درک نمی‌کنم چرا عده‌ای تمایلی به کار بردن این واژه را در این شرایط ندارند، نباید اجازه دهیم منافع کوتاه مدت سیاسی بر جهتگیری‌های ملی‌ غلبه کند.
او با بیان اینکه تبعات حاصل از کرونا هم به جنگ تمام عیار اقتصادی اضافه شده است، از سکوت برخی از افراد درباره آثار و تبعات جنگ اقتصادی امریکا علیه ایران انتقاد کرد و گفت: این افراد به نوعی ترامپ و جنایت امریکا را تبرئه می‌کنند، باید درباره جنایات امریکا حرف بزنیم. امریکا با جنگ اقتصادی علیه ایران، سلامت مردم ایران را مورد تهدید قرار داده و سکوت در این زمینه نوعی بی‌اعتنایی به رنج شهروندان است.
نامه رئیس مجلس هنوز به دفتر رئیس جمهوری نرسیده
سخنگوی دولت درباره نامه قالیباف به روحانی برای اصلاح ساختار بودجه که دوشنبه گذشته در برخی رسانه‌ها منتشر شد نیز گفت: من امروز (سه‌شنبه) ساعت ۱۱:۲۰  از دفتر رئیس جمهوری پیگیری کردم که (گفتند) نامه‌ای از رئیس مجلس برای اصلاح ساختار بودجه به رئیس جمهوری نرسیده است. او اضافه کرد: سنت بدی ایجاد شده است که قبل از رسیدن چنین نامه‌هایی موضوع رسانه‌ای می‌شود. قطعاً با حسن نیت است اما بیان چنین موضوعی وقتی نامه نرسیده و پاسخش را نگرفتند درست نیست. به گفته ربیعی، سازمان برنامه و بودجه از دوسال پیش اصلاح ساختار بودجه را در 10 محور چه منابع و چه مصارف مطرح کرده است. امروز هم در فرآیند تدوین بودجه ۱۴۰۰ موارد مهمی مثل اجرای بودجه عملیاتی و کاهش بودجه نفتی پیش‌بینی شده است. دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری درباره موضوع احداث دانشکده فناوری‌های نوین در دانشگاه شهید بهشتی نیز با بیان اینکه طرح احداث این دانشکده پس از طی مراحل قانونی و تهیه گزارشات توجیهی فنی و اقتصادی اولین بار در سال ۹۱ پس از تصویب لایحه بودجه در مجلس به دانشگاه ابلاغ شده است، اظهارکرد: تاکنون همه ساله در قوانین بودجه سنواتی دارای اعتبار مصوب بوده و آخرین شماره طبقه‌بندی مربوط به قانون بودجه سال ۹۹کل کشور بوده است. با توجه به اعتبار اندک طرح مذکور طی سال‌های گذشته و عدم امکان احداث فضای جدید، فضای دانشکده فناوری‌های نوین در بخش‌های بیمارستانی دانشگاه شهید بهشتی جانمایی شد.
سخنگوی دولت گفت: قبلاً مجموعه‌ای از فعالیت‌های دانشکده در بیمارستان طالقانی صورت می‌گرفت. بنابر اظهار دکتر زالی از مدت‌ها تصمیم بر این بوده که این فضا برای نیاز کرونا باید اختصاص یابد و بخش اداری  به بخش درمان تبدیل شود. این فضا هم هفته پیش سقف آن فرو ریخته و چند پرسنل دارای جراحت شده و برخی دستگاه‌ها آسیب دیده است، بنابراین 20 اردیبهشت امسال آقای زالی رئیس دانشگاه با رئیس جمهور مکاتبه کرده است و درتیر ماه نیز وزیر بهداشت این درخواست را تکرار کرده است تا نهایتاً رئیس جمهوری دستور پرداخت را داده‌اند.
ربیعی گفت: در مورد دختر رئیس جمهوری نیز ضمن اینکه قبلاً دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توضیح داده‌اند، ایشان طرح نیروی انسانی را براساس تعهدات خود می‌گذراند و اگر بخواهند به هیأت علمی تبدیل وضعیت شوند باید مثل همگان در فراخوان شرکت کنند و این فراخوان در منظر دید همگان خواهد بود.
دلار هست، خریدار نیست
سخنگوی دولت با بیان اینکه قیمت واقعی دلار این نیست، اظهار کرد: دلار در بازار عرضه می‌شود، اما خریدار هم ندارد و باز قیمتش بالا می‌رود. عده‌ای برای افزایش قیمت منتظر هستند (درحالی که) شرایط ما جنگ اقتصادی است.
ربیعی بخشی از افزایش قیمت خودرو را ناشی از تصمیم مردم برای حفظ سرمایه و بخشی دیگر را ناشی از قیمت ارز دانست و گفت: درغیر این صورت خیلی از تولید عقب نیستیم.
او با بیان اینکه با ابزارهای مالیاتی و سایر ابزارها فاصله‌ها را برای سودجویی از طریق خرید و فروش ماشین کاهش می‌دهیم، اظهار کرد: افزایش ورود خودرو به بازار را در ماه‌های آتی خواهیم داشت و آقای رزم‌حسینی برنامه‌ای برای تولید و عرضه هزاران دستگاه خودرو تا سال 1400 صورت داده‌ است و ایمیدرو اقداماتی را صورت خواهد داد که فشاری به بازار وارد نشود.
ربیعی همچنین سفر اخیر ناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی به عراق را بسیار مثبت ارزیابی و ابراز امیدواری کرد منابع خودمان را در کشورهای دیگر به‌دست بیاوریم و در روزهای آینده فشارها کم‌تر می‌شود.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7468/2/557482/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها