محمدرضا باهنر:

ناطق نوری نه نامزد می‌شود نه کارگردان صحنه سیاسی


8 ماه مانده تا انتخابات ریاست جمهوری 1400 تلاش‌های اصولگرایان میانه‌رو برای راضی کردن یکی از بزرگان این جریان برای ورود به رقابت‌ها ناکام ماند.
محمدرضا باهنر در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه تلاش می‌کنیم نیروهای انقلاب در انتخابات ۱۴۰۰ به وحدت صد درصدی دست یابند، حضور ناطق نوری در انتخابات پیش رو را بعید دانست و گفت: ما جلساتی با آقای ناطق تحت عنوان جلسات هیأت رئیسه مجالس چهارم و پنجم داریم و اخیراً هم این جلسه برگزار شده بود، ما تلاش کردیم که او فعال شود اما قاطعانه می‌گوید احساس تکلیف نمی‌کنم. به همین جهت در حوزه علمیه خود مشغول به فعالیت است و اراده‌ای برای ورود به فعالیت‌های سیاسی ندارد از این رو تمایلی برای نقش‌آفرینی در صحنه سیاسی چه به عنوان یک کاندیدای انتخابات و چه به عنوان کارگردان صحنه سیاسی ندارد.
او بر دستیابی به وحدت برای انتخابات آینده تأکید کرد و گفت: سعی می‌کنیم کسانی که در دوره‌های گذشته بیرون ماندند جذب شوند؛ هدف و چشم‌انداز، وحدت صد درصدی است اما اینکه آیا به این صد درصد می‌رسیم یا نه متفاوت است چرا که بعضی وقت‌ها به ۷۵، ۸۰ و یا ۸۵ درصد وحدت رسیده بودیم اما تلاش ما براین است به وحدت صد درصدی دست یابیم. باهنر ادامه داد: در حال حاضر افرادی که خود را برای انتخابات گرم می‌کنند متعدد و متنوع هستند، در هر دو طرف [اصولگرا و اصلاح‌طلب] این گونه است. در بعضی از سایت‌ها و روزنامه‌ها یکسری اسامی منتشر شد و گفتند در مجلس یازدهم هم چهار-پنج نفر احتمال دورخیز برای انتخابات ریاست جمهوری را دارند. از آنجا که انتخابات ریاست جمهوری در یک فرد خلاصه می‌شود معمولاً ۲ ماه قبل از انتخابات شکل و شمایل درست نمی‌گیرد. از این رو مصادیق ۲ ماه مانده به انتخابات جدی می‌شود و اکنون بیشتر در حد شایعات و توهمات است.  باهنر در پاسخ به این سؤال که شانس پیروزی کاندیدای جریان اصولگرا چقدر است؟ گفت: یکسری پارامترهایی وجود دارد که نمی‌توان روی آن حساب کرد، یعنی به حساب نمی‌آید و بعداً اوج می‌گیرد. سه رئیس جمهوری اخیر (خاتمی-احمدی‌نژاد و روحانی) را در نظر بگیریم، سونامی هر سه نفر، سه ماه قبل از انتخابات شروع شد و قبل از آن اصلاً خبری نبود. او به بیان خاطراتی از دوره اصلاحات هم پرداخت و گفت:‌ عده‌ای اواخر سال ۷۵ از خاتمی دعوت کرده بودند نامزد انتخابات شود که او به آنها گفته بود: بروید سراغ فرد دیگری اما بعد از پیروزی در انتخابات دوم خرداد ۷۶ بنده به عنوان رئیس ستاد انتخابات ناطق نوری با او دیدار کردم و از خاتمی پرسیدم، برنامه شما چیست؟ اعضای کابینه چه کسانی هستند؟ که او خندید و گفت: من مگر فکر می‌کردم رئیس جمهوری شوم که فکر کابینه باشم. او به ریاست جمهوری احمدی‌نژاد هم اشاره کرد و گفت: او هم که سال ۸۴ نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد تا پایان سال ۸۳ در استان‌ها، ستاد انتخاباتی پیدا نمی‌کرد و غیر از خود او که مطمئن بود به پاستور می‌رود دیگران به پیروزی او باور نداشتند.
باهنر در مورد گزینه ریاست جمهوری سیزدهم و اینکه آیا جریان اصولگرا از کاندیدای نظامی حمایت خواهد کرد هم گفت: کسی می‌تواند حدس بزند که اصولگرایان می‌خواهند با یک گزینه نظامی وارد میدان انتخابات شوند از این رو آنها رقبا هم می توانند بگویند نظامی‌ها مناسب این کار نیستند. اما مهم این است که دروغ نگویند، تهمت نزنند، تخریب نکنند؛ این مسائل که بگویند نظامی مناسب است یا خیر، گناه نیست، اینها رقابت‌های انتخاباتی است. باهنر درخصوص برگزاری جلسات گفت‌وگوی ملی هم گفت: با اصلاح‌طلبان رقیب هستیم اما خصومتی با یکدیگر نداریم و همه آنها را نباید با چوب هنجارشکن و فتنه برانیم بنابراین اگر یکسری اصلاح‌طلب در درون نظام هستند که با باهنر و امثال باهنر هم مخالف هستند، جرم و جنایت مرتکب نشده‌اند چون چارچوب نظام و رهبری وحدت ملی را قبول دارند پس ما می‌توانیم با آنها مذاکره کنیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7468/2/557483/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها