اخبــــار



در جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات به ریاست رئیس جمهوری
سامانه استعلام مدارک تحصیلی رونمایی شد

روز گذشته در جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات که به ریاست رئیس جمهوری برگزار شد، از «سامانه استعلام مدارک تحصیلی» رونمایی شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی در این جلسه، راه‌اندازی این سامانه را یکی از مؤثرترین اقدامات در راستای توسعه دولت الکترونیک برشمرد و گفت: این سامانه هم امور اداری در زمینه مدارک تحصیلی را تسهیل می‌کند و هم مانع از اتلاف وقت و انرژی شهروندان می‌شود. رئیس جمهوری ابراز امیدواری کرد که اقدامات ضروری از این دست در سایر حوزه‌ها در دولت الکترونیک انجام گیرد تا امور اداری کشور در چارچوب دولت الکترونیک تسریع و تسهیل شود.
روحانی همچنین تأکید کرد که دولت تلاش دارد از طرق قانونی و ایجاد سامانه جامع تجاری در تعامل با پنجره واحد تجارت فرامرزی، تعارضات و اختلاف رویه‏‌ها را برطرف و زمینه تجارت را تسهیل کند. رئیس جمهوری با بیان اینکه استقرار گمرک الکترونیک مهم‏ترین بستر تجارت فرامرزی بود که دولت پایه‏‌های آن را از طریق پیاده ‏سازی زیرساخت‏‌ها به سرانجام رساند، افزود: دولت اکنون با راه‏‌اندازی سامانه جامع تجارت بسیاری از مسائل و مشکلات تجاری ناشی از نبود شفافیت، انحصارگرایی، ناهماهنگی در امور صادرات و واردات را مرتفع کرده و این سامانه مانع از قاچاق کالا و فساد اقتصادی خواهد شد. روحانی گفت: با این سامانه می‌توان از وضعیت صادرات و واردات کشور اطلاع پیدا کرد و مسئولان دستگاه‏های اجرایی ذیربط در صورت لزوم می‌توانند وضعیت صادرات و واردات کشور را رصد و در مواقع لزوم گزارش‏‌گیری کنند. رئیس جمهوری همچنین پس از بحث و بررسی سامانه‏‌های اطلاعاتی حوزه کشاورزی و تعامل با سایر سامانه‏‌های حوزه مدیریت کالای کشور، با اشاره به طراحی سامانه یکپارچه اطلاعات کشاورزی کشور و رصد دقیق امور کشاورزی سراسر کشور و سامانه «کشاورزیار» اظهارکرد: سیستم توزیع کالا در کشور از لحاظ زیرساخت‏‌ها و عملکرد باید به سمت وضعیت مطلوب حرکت کند و از شکل‏‌های سنتی ساختار توزیع کالا در کشور که باعث افزایش هزینه‏‌های کالا می‌شود جلوگیری شود. روحانی در ادامه با تأکید بر اینکه نظام مدیریت الکترونیکی موجب و کاهش هزینه‏‌ها و تسریع در انجام امور دولت و مردم می‌شود، افزود: مدیریت نظام‏ مند اسناد الکترونیکی موجب تسهیل و تسریع فرآیندهای مربوط به مبادله اسناد الکترونیکی و تضمین اصالت و اعتبار آن می‌شود و به روز ‌رسانی این اسناد از ضرورت‏‌هایی است که همواره باید در رأس اصول مدیریت این نوع اسناد قرار گیرد. در این جلسه، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره سامانه استعلام مدارک تحصیلی گفت: این سامانه این امکان را فراهم کرده تا دستگاه‌هایی که نیاز به استعلام صحت تعلق مدارک تحصیلی به افراد را دارند از طریق این سامانه واحد با درج کد ملی اطلاعات مورد نظر بویژه تأیید مدرک تحصیلی افراد را دریافت کنند.
غلامی افزود: همه اطلاعات مربوط به همه مقاطع تحصیلی در دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی روی این سامانه بارگذاری شده و امیدواریم این سامانه موجب سرعت و دقت در خدمات‌دهی و استعلام‌ها شود. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با بیان اینکه شاهد رخ دادن احتکارهایی هستیم یا کالاهای ضروری وارد شده در گمرک دپو می‌شود و در برخی موارد نیز در حوزه تجارت، واردات و توزیع کالا فساد رخ می‌دهد، اظهارکرد: به دستور رئیس جمهوری دبیرخانه شورای فناوری اطلاعات تشکیل و جلسات متعددی با حضور همه دستگاه‌ها برگزار شد. در نهایت به جمع‌بندی مشترک رسیدیم که تا 9 آذر امسال همه دستگاه‌ها اقدامات اجرایی خود را برای تکمیل و راه‌اندازی این سامانه انجام دهند و همه دستگاه‌ها مکلف به همکاری با وزارت صمت شدند.
 وزیر ارتباطات ابرازامیدواری کرد تا آذرماه امسال مشکلاتی که در رابطه با هماهنگی دستگاه‌ها وجود دارد و برخی سودجوها از این فضا استفاده می‌کنند برطرف شده و با استقرار سامانه جامع تجارت بتوانیم شفافیت، سرعت عمل و اجرای قانون را در حوزه تجارت کالا در کشور داشته باشیم.

ظرفیت‌های درمانی سپاه در خدمت بیماران کرونایی

پس از دستور اخیر فرماندهی معظم کل قوا به رئیس ستادکل نیروهای مسلح مبنی بر دراختیار قرار دادن ظرفیت حداکثری مراکز درمانی نیروهای مسلح به بیماران مبتلا به کرونا؛ سرلشکر حسین سلامی  تأکید کرد که سپاه تمام ظرفیت‌ درمانی خود را برای خدمت‌رسانی به بیماران کرونایی به میدان می‌آورد. به گزارش تسنیم، سرلشکر سلامی در جلسه گزارش‌گیری از اقدامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از دستور اخیر مقام معظم رهبری در حاشیه ارتباط زنده ویدئویی با فرماندهان نیروها، سازمان بسیج مستضعفین، سپاه‌های استانی و فرمانده دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله(عج) گفت: براساس تدبیر و دستور مبارک مقام معظم رهبری متعهد هستیم که تمامی ظرفیت‌ها و امکانات درمانی سپاه اعم از بیمارستان‌های ثابت و سیار، امکانات تولید و توزیع ماسک و بسته‌های بهداشتی و مشارکت در غربالگری و کمک بسیج جامعه پزشکی به کادر ایثارگر و فداکار درمانی را به میدان آوریم. او گفت: در کنار این اقدامات کمک‌های مؤمنانه و توزیع بسته‌های معیشتی با هدف کاهش مشکلات مردمی که از کرونا و یا غیرکرونا دچار رنج معیشتی هستند، به‌طور مداوم انجام می‌پذیرد.  سردار محمدرضا یزدی فرمانده سپاه حضرت محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ هم دراین جلسه گفت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۵۰ میلیون ماسک و ۹۰۰ هزار سبد کالا توزیع شده است. وی افزود: قرار است دو میلیون ماسک هم در بسته‌های چهارتایی به قیمت هر بسته دو هزار تومان در ایستگاه‌های مترو بویژه ایستگاه‌های جنوب شهر توزیع شود. فرمانده سپاه حضرت محمد رسول‌الله(ص) به فعالیت بسیج طلاب در امور غسل و کفن فوت‌شدگان کرونایی و همچنین پذیرش معتادان متجاهر مبتلا به کرونا اشاره کرد و گفت: این افراد را ۱۴ روز بستری می‌کنیم و تحت درمان قرار می‌دهیم و بعد از آن به مراکز دیگر ارجاع داده می‌شوند. سردار دریادار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه هم گفت: ما بیمارستان صحرایی در شیراز آماده و به چالوس ارسال کردیم که استعداد ۷۴ تخت بستری دارد و می‌تواند تا ۱۲۰ تخت افزایش پیدا کند و تا ۳۳ روز در آنجا استقرار خواهد داشت. وی افزود: دومین بیمارستان صحرایی ما در برازجان استان بوشهر است که استعداد ۴۰ تخت را دارد و ۵۰ روز مستقر خواهد بود؛ سومین بیمارستان هم در بوشهر است که استعداد ۴۰۰ تخت دارد و ۶۲ روز مستقر خواهد بود؛ همچنین بیمارستان صحرایی صاحب‌الزمان(عج) در بندرعباس هم آماده ارائه خدمت است.فرمانده نیروی دریایی سپاه خاطرنشان کرد: ما از آغاز شیوع بیماری کرونا تاکنون ۳۹ هزار بسته معیشتی در قالب کمک مؤمنانه به محروم‌ترین نقاط استان‌ها ارسال کرده‌ایم.
وزارت دفاع در خدمت بیماران کرونایی
دیروز همچنین رئیس بیمارستان فوق تخصصی شهید چمران وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از افزایش ۱۵۰ تخت ویژه بیماران کرونایی در بیمارستان شهید چمران خبر داد. به گزارش ایرنا، سید محمد خراسانی در حاشیه رونمایی از نخستین دستگاه سونوگرافی بومی کشور ساخت متخصصان صنعت دفاعی که با حضور سرتیپ قاسم تقی‌زاده جانشین وزیر دفاع انجام شد، اظهار داشت: وزارت دفاع از همان بدو شیوع ویروس کرونا در کشور همپای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در کنار سایر نیروهای مسلح، از سرریز دانش دفاعی خود جهت طراحی و تولید کیت‌های تشخیص کرونا، انواع ماسک‌های فیلتردار و یونی، مواد ضد عفونی و... استفاده کرد و توانست تمام وسایل و ابزار بهداشتی و درمانی مبارزه با ویروس کرونا را به تولید انبوه برساند. خراسانی تأکید کرد: ۲ سوله ورزشی با ظرفیت ۴۰۰ تخت ویژه کرونا نیز برای شرایط بحرانی به ظرفیت بیمارستان افزوده شد و ان شاء‌الله تا ماه آینده نیز ۷۰ تخت دیگر آماده بهره‌برداری خواهد بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7468/2/557486/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها