تیغ دولبه پادشاه مالزی برای «انور ابراهیم»




زهره صفاری/ یک روز پس از اینکه «انور ابراهیم»، رهبر اپوزیسیون مالزی به خاطر شکایت شماری از شخصیت‌های فهرست افشا شده حامیانش در فضای مجازی به پلیس احضار شد، او به دیدار پادشاه رفت و با ابراز امیدواری از نتیجه مذاکرات، از هوادارانش خواست تا صبوری پیشه کنند.
به‌ گزارش «گاردین»، این سیاستمدار 73 ساله که از حدود یک ماه قبل در مصاحبه‌ای از حمایت قاطع پارلمان مالزی برای تصدی کرسی نخست‌وزیری این کشور خبر داده بود، سرانجام صبح دیروز با انتشار پیامی فیس بوکی از گام امیدبخش رسیدن به قدرت و دیدار با پادشاه پرده برداشت.
او پس از این دیدار یکساعته در حالی که لبخند به لب داشت و خوشحال به‌ نظر می‌رسید در برابر خبرنگاران قرار گرفت و گفت: «من مدارک لازم درباره حمایت 120 نماینده از 222 عضو پارلمان از نخست‌وزیری ‌ام را به پادشاه ارائه کردم. حالا باید منتظر ماند تا او پس از دیدار با سران احزاب و بررسی شرایط نظرش را اعلام کند. من از همه احزاب می‌خواهم صبور باشند و به پادشاه فرصت بدهند تا مسئولیت‌هایش را مطابق قانون اساسی به اجرا درآورد.»
این اظهارات در حالی بسیار امیدوارانه از سوی «انور ابراهیم» اعلام شد که اداره سلطنتی در بیانیه‌ای اعلام کرد که شاه عبدالله تنها مدارکی مبنی بر حمایت 120 نماینده دریافت کرده اما هیچ اسمی در آن دیده نمی شود.
این در حالی است که به نوشته «الجزیره»، هنوز هیچ یک از احزاب پارلمان نیز حمایت علنی از «انور ابراهیم» نداشته‌اند و تنها چند نماینده یکی از احزاب از وی حمایت کرده‌اند.
بحران در بحران
بواقع تنش‌های سیاسی در مالزی از چندین ماه قبل با استعفای ناگهانی «ماهاتیر محمد»، نخست‌وزیر پیشین این کشور بالا گرفت. او قرار بود قدرت را به «انور ابراهیم» واگذار کند اما پس از استعفای ناگهانی او، پادشاه پس از دیدار با نمایندگان پارلمان، نام «محی‌الدین یاسین» را به‌عنوان نخست‌وزیر اعلام کرد. حالا نیز پس از هفت ماه با وجود ابراز امیدواری‌های «انور ابراهیم»، اما هیچ زمانی برای پاسخگویی پادشاه اعلام نشده است.
«جیمز چین»، استاد مطالعات آسیایی دانشگاه تاسمانیای استرالیا به گاردین گفت: «این شرایط را می‌توان به اشکال مختلف تفسیر کرد. اینکه «انور» این تعداد حامی را دارد یا ندارد چندان اهمیت ندارد، سؤال مهم این است که پادشاه آمار او را باور می‌کند؟! این حمایت باید رسماً اعلام شود و تنها بیانیه برای تصمیم پادشاه کافی نیست.»
از سویی دیگر طبق قوانین مالزی، پادشاه قدرت برکناری نخست‌وزیر را ندارد و اگر مخالفت پارلمان برای او مسجل شود تنها می‌تواند درخواست برگزاری انتخابات را داشته باشد.
«راس تاپسل»، رئیس بخش مالزی دانشگاه ملی استرالیا نیز گفت: «در ماه مارس پادشاه خودش محی‌الدین را به نخست‌وزیری برگزید، حالا اینکه چطور می‌خواهد برکناری او را اعلام کند هم جالب توجه به نظر می‌رسد؛از سویی هنوز مشخص نیست «انور» چطور می‌خواهد حمایت همه افراد لیستش را ثابت کند.»
این شرایط در حالی است که به‌ دلیل شیوع ویروس کرونا و عملکرد دیرهنگام دولت مالزی برای کنترل این بیماری، «کووید19» نیز بحرانی جدید در این کشور به وجود آورده که علاوه بر جان انسان‌ها، اقتصاد را نیز با مشکلی جدی روبه‌رو کرده است؛ در این میان نخست‌وزیر به‌عنوان رئیس دولت سیبل انتقادات بسیار قرار دارد. «تاپسل» معتقد است: «در شرایط فعلی مردم از انتخاب‌های سیاسی و روی کارآمدن مهره‌های کهنه کار دولتی خسته شده‌اند، چرا که آنها به‌دنبال منافع خودشان هستند تا ایدئولوژی صحیح برای ارتقای کشور. در این میان «انور ابراهیم» نیز دیگر در میان مردم بویژه جوانان سیاستمدار دموکراسی طلب مهره ای به شمار نمی‌رود.»
حال گرچه ثابت شدن ادعای «انور» می‌تواند او را به‌عنوان سومین نخست‌وزیر در سال‌ جاری به کرسی ریاست دولت برساند اما «شزوان مصطفی کمال»، مسئول بخش سیاسی رویترز معتقد است: «اگر این دیدار با پادشاه به نتیجه مورد انتظار «انور» نینجامد می‌تواند آینده سیاسی حزبی او را تحت تأثیر قرار دهد و حتی حزب متبوعش را به انزوای او و انتخاب فرد جدید برساند.» این در حالی است که حزب «محی الدین» نخست‌وزیر فعلی، حمایت کامل خود را از او اعلام کرده‌ است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7468/4/557493/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها