صلح مسلح در قره‌باغ



گروه جهان/ در 10 روز اخیر جمهوری آذربایجان و ارمنستان، با وجود دو بار اعلام آتش‌بس، خاک یکدیگر و منطقه قره‌باغ را بارها آماج  موشک‌های خود کرده‌اند و هر بار طرف مقابل را مسئول نقض آتش‌بس معرفی کرده و خود را محق گشودن آتش دانسته‌اند. جدیدترین آمارها نشان می‌دهد در این نبردهای متقابل تاکنون 673 نظامی قره باغ جان باخته‌اند.
به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، صبح دیروز تنها یک روز پس از آنکه «الهام علی‌اف»، رئیس جمهوری آذربایجان به مردم کشورش قول داد انتقام گنجه را در میدان نبرد با ارمنستان بگیرد، ارتش این کشور خبر داد موفق به سرنگونی یک فروند جنگنده سوخو 25 ارمنستان شده است. این دومین جنگنده سوخو 25 ارمنستان است که در چند روز اخیر ساقط می‌شود.
ارتش آذربایجان در بیانیه خود همچنین ارتش ارمنستان را متهم کرده با به پرواز درآوردن این جنگنده قصد حمله به برخی مناطق این کشور از جمله «جبرائیل» را داشته است.  این بیانیه با تأکید بر اینکه ارمنستان در خط مقدم متحمل خسارات سنگینی شده است، تأکید کرده جمهوری آذربایجان نه تنها خسارت چندانی ندیده که از برتری نظامی نیز برخوردار است. با این حال آماری که دیروز منتشر شد، نشان می‌دهد از ابتدای نبردها بین دو کشور، تاکنون 673 نظامی قره باغ جان خود را از دست داده‌اند.
به گزارش سایت شبکه خبری «دویچه وله»، جمهوری آذربایجان و ارمنستان شنبه گذشته با میانجیگری روسیه موافقت کرده بودند با اجرای آتش‌بس، در جهت حل بحران از طریق مذاکره بکوشند اما تا دیروز چنین گفت‌وگویی شکل نگرفت. آنها شنبه شب نیز در پی تماس‌های تلفنی سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که از آنها می‌خواست به تعهد آتش‌بسی که هفته پیش بر سر آن توافق کرده بودند پایبند بمانند، برای دومین بار توافق کردند از ساعت 12 نیمه شب وارد آتش‌بس با یکدیگر شوند. اما هنوز ساعتی از نیمه شب نگذشته، آتشبار هر دو طرف به سوی طرف مقابل سرازیر شد و هر دو طرف دیگری را مسئول از سر گیری درگیری‌ها عنوان کردند و امیدهایی که در دیگر کشورهای منطقه و اروپا و روسیه شکل گرفته بود، تبدیل به یأس شد. این در حالی است که اتحادیه اروپا، روسیه و امریکا همگی طی روزهای اخیر از دو طرف خواسته‌اند با توقف جنگ، ابتکار عمل یکی از کشورهایی را که قصد میانجیگری بین دو طرف را دارد، به توافقی جامع دست یابند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7471/4/557772/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها