خاطرات 453 روز حضور در کاخ سفید

اتاقی که در آنجا اتفاق افتاد




جان بولتون / مشاورامنیت ملی سابق ترامپ / مترجمان: مسعود میرزایی و بهجت عباسی

نخستین دیدار با مرکل

بعد نوبت به اوکراین و کریمه رسید و ترامپ این سؤال را مطرح کرد که چرا روسیه باید این همه پول صرف الحاق شبه جزیره کریمه به خاک خود کند، او گفت اگر او بود اجازه این کار را نمی‌داد اما اوباما این اجازه را به روسیه داده بود. ترامپ با تعجب پرسید چرا ما باید خطر جنگ را به‌ جان بخریم و استولتنبرگ پاسخ داد موضوع اوکراین چیز دیگری است، زیرا این کشور عضو ناتو نیست. ترامپ با بیان اینکه اوکراین کشوری بسیار فاسد است به او پاسخ داد و در نهایت صبحانه به پایان رسید. ترامپ به استولتنبرگ اطمینان داد که صددرصد در کنار او قرار دارد و اشاره کرد که از تمدید دوره دبیر کلی استولتنبرگ در ناتو حمایت می‌کند. با این حال دیگر متحدان ناتو هم باید اکنون و نه در یک دوره 30 ساله سهم خود را بپردازند و در هر حال ما سهم کمک‌های خود را به ناتو  به سطح کمک‌های آلمان کاهش می‌دهیم. بعد از اینکه ترامپ گفت به ژنرال متیس می‌گویم زیاد وقتش را صرف ناتو نکند، متیس رو به من کرد و به آهستگی گفت «کاملاً احمقانه است».
واقعاً عجب صبحانه‌ای بود! آیا امروز می‌تواند بدتر از این هم بشود؟ بله می‌تواند. تا مقر ناتو که برای اولین بار آنجا را می‌دیدم، اسکورت شدیم. ساختمان ناتو واقعاً معماری زیبایی داشت و نشان می‌داد برای آن هزینه شده است. مراسم افتتاحیه برگزار شد و به‌ دلیل ترتیب صندلی‌ها، کنار «جرمی هانت» نشستم که تازه دو روز از شروع مسئولیت جدیدش به‌عنوان وزیر خارجه بریتانیا می‌گذشت. در همان حالتی که سران کشورها را تماشا می‌کرد که طبق تشریفات برای گرفتن «عکس دسته جمعی» دور هم جمع بودند، گفت: برخی رهبران کم حرف هستند و اما برخی دیگر نه؛ در یک دقیقه می‌توان فهمید آنها هر کدام چه شخصیتی دارند. دیدگاهش جالب بود. بعد از تشریفات اولیه و گرفتن عکس دسته جمعی، نشست اول شورای آتلانتیک شمالی با اعلام این خبر از سوی استولتنبرگ آغاز شد که پیش‌نویس بیانیه و دیگر اسناد اجلاس بر خلاف اجلاس گروه 7 به‌دلیل برنامه‌ریزی قبلی تصویب شده است. از شما متشکرم. ترامپ اولین سخنران بود. بیانیه آغازین او که به‌ دقت توسط نویسندگان متن سخنرانی و با کمک برخی از نزدیکان رئیس جمهوری و افراد دیگر تهیه شده بود بسیار ساده به نظر می‌رسید و عمداً هم ساده نوشته شده بود.
اولین دیدار دوجانبه ترامپ با آنگلا مرکل بود. صدر اعظم آلمان در این نشست با لحنی ملایم گفت: «ما هنوز به‌طور کامل تحت کنترل روسیه نیستیم.» مرکل نظر ترامپ را درباره پوتین پرسید اما ترامپ از پاسخ دادن خودداری کرد و گفت قصد ندارد در این باره صحبت کند. در مقابل، ترامپ می‌خواست دوباره درباره اعمال تعرفه‌های اضافی بر واردات خودرو و کامیون از آلمان صحبت کند، رئیس جمهوری امریکا از مدتی قبل افزایش تعرفه‌ها را در دست بررسی داشت که در صورت اجرایی شدن، بشدت بر صادرات آلمان تأثیر می‌گذاشت. ترامپ گِله داشت که چرا تعرفه‌های کنونی آلمان علیه خودروهای وارداتی از امریکا، همین حالا هم چهار برابر تعرفه‌های وضع شده از سوی امریکا علیه خودروهای آلمانی است. ترامپ اغلب این شکایت را داشت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7471/4/557774/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها