واکنش اعضای شورای شهر به وضعیت قرمز کرونایی تهران

محدودیت‌های کرونایی باید یک‌ماهه باشد




شورای شهر تهران دیروز درحالی به سراغ نخستین جلسه علنی این هفته خود رفت که بازهم محدودیت‌های کرونایی سرفصل همه سخنرانی‌ها بود. شورا برای چندمین بار بحث تعطیلات دوهفته‌ای تهران را پیش کشید تا در کنار محدودیت‌های سختگیرانه‌ای که در هفته‌های اخیر اعمال شده است، تصمیم‌ جدیدی برای این روزهای تهران گرفته شود.  بهشت زهرا اگرچه آمار رسمی و دقیقی از تعداد فوت‌شدگان کرونایی نداده است، اما رئیس شورای شهر تهران تأکید دارد که این عدد به 150 نزدیک شده و اگر بخواهیم در مقایسه با آمار 252  نفری که در کل کشور فوت شده‌اند، بگذاریم، متوجه می‌شویم که عمده فوتی‌ها در تهران بوده‌اند. این درحالی‌ است که سازمان هواشناسی هم اعلام کرده است که تا چند روز آینده وضعیت آلودگی هوا پایدار خواهد بود و این یعنی آلودگی دوشادوش کرونا، عرصه را برای نفس کشیدن شهروندان تنگ خواهد کرد. براین اساس شورای شهر تلاش دارد تا همچنان تعطیلی کل تهران را به عنوان یک راه حل اساسی جلوه دهد. این درحالی‌ است که نگرانی‌ها از تعطیلات اضطراری، موجب شده تا این راهکار در انتهای لیست تصمیم‌گیری‌ها قرار بگیرد. چرایش هم روشن است! برخی‌ها اصرار دارند تا از فرصت تعطیلی به نفع سفرهای تفریحی و گشت و گذارهای خود استفاده کنند. عده‌ای به بهانه رفتن به شهرستان، زنجیره انتقال بیماری را ادامه می‌دهند و تعدادی هم میهمانی‌ها و تفریحات خانوادگی‌شان را از نو از سر می‌گیرند. در مقابل البته برخی باور دارند که با اعمال سختگیری‌های شدید می‌توان جلو این ترددهای غیرضروری راهم گرفت. رئیس شورای شهر تهران از جمله افرادی است که  تأکید دارد اگر تهران و کلانشهرها تعطیل نشوند، نمی‌توان از سد موج سوم کرونا گذشت. او در جلسه دیروز شورا گفته بود که به نظر می‌رسد باید اقدامات ویژه‌تری در این حوزه از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا انجام شود و این طور عملکرد و برنامه‌ریزی جواب نداده است. او می‌گوید: آلودگی هوا تأثیر جدی بر ایمنی کودکان و سالمندان دارد و تغذیه مناسب می‌تواند کمکی برای این شرایط باشد اما شرایط اقتصادی برای مردم سخت و امکان تهیه اقلامی از جمله میوه‌جات، سبزیجات و پروتئین‌ها  به علت گرانی‌ها برای آنها دشوار شده است. هاشمی با اشاره به اختلاف نظرهای سیاسی و با بیان اینکه «وقتی روزنامه و سایت‌ها را چک می‌کنیم، می‌بینیم دائم به هم متلک پراکنی بیهوده می‌کنند» هم می‌افزاید: فکر می‌کنیم این متلک‌ها بچگانه است و باید فکر اساسی کنند.
در همین زمینه ناهید خداکرمی، دیگر عضو شورا هم می‌گوید: با توجه به دوره کمون ۱۴ روزه بیماری کرونا، می‌طلبد تا اگر قرار است محدودیتی اعمال شود طول مدت آن حداقل یک ماه باشد. به گفته او، ضرر و زیان‌های کلان اقتصادی و عوارض روحی روانی ناشی از مرگ و میر، بیماری، بیکاری و دلمردگی ناشی از کاهش تعاملات اجتماعی موجب شده تا نتوان آینده و فردای با کرونا یا بدون کرونا را به درستی به تصویر کشید.
67 هزار تذکر به افرادی که ماسک نزدند
رئیس پلیس پایتخت نیز در گفت وگویی تلویزیونی از ارائه بیش از ۶۷ هزار تذکر از سوی پلیس برای عدم استفاده از ماسک خبر داده و می‌گوید که تا این لحظه ۴۲ مورد به علت عدم استفاده از ماسک اعمال قانون شده‌اند.
سردار حسین رحیمی  از توزیع  بیش از ۱۰ هزار ماسک در میان اقشار مختلف خبر داده و گفته که ۲۷۵ واحد صنفی به دلیل عدم رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی با دستور قضایی پلمب شدند. به گفته او، عکس جریمه‌ای که در فضای مجازی به علت ماسک نزدن منتشر شد، واقعی بود.
آرایشگاه‌های زنانه، سالن‌های زیبایی، تالار‌های پذیرایی و چایخانه‌ها، سینماها، مراکز فرهنگی و هنری اعم از کتابخانه‌ها، مراکز تفریحی آبی، استخر‌های سرپوشیده و باشگاه‌های بدنسازی به مدت یک هفته دیگر همچنان تعطیل است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7471/5/557778/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها