ایران در ایران




وضعیت امیدبخش پلنگ ایرانی در جنگل‌های هیرکانی

ساری- ثبت تصاویر پلنگ ایرانی با سه توله‌اش از سوی محیطبان مازندرانی، بار دیگر شنیدن صدای غرش این حیوان در حال حفاظت را در جنگل‌های هیرکانی به واقعیت نزدیک کرد. به گزارش ایرنا، انتشار تصاویر یک قلاده پلنگ ماده با سه توله که توسط علی اکبر ایمانی یکی از محیطبانان روز شنبه ۲۶ مهر ماه در منطقه شکار ممنوع سوادکوه به ثبت رسید، نشانگر تداوم حیات این گربه سان در مازندران است که از حدود یک دهه پیش با همکاری مردم و تلاش محیطبانان از جرگه گونه‌های جانوری در معرض انقراض نجات یافت. رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: پایش تصویری گونه‌های تحت حفاظت از فعالیت‌های محیطبانان برای ردیابی وضعیت این جانوران همه ساله صورت می‌گیرد و ثبت تصویر یک قلاده پلنگ ماده یا سه توله‌اش نیز به نوعی بیانگر به نتیجه رسیدن تلاش محیطبانان در حفاظت از این گونه در حال حمایت است. کوروس ربیعی افزود: پلنگ ایرانی از گونه‌ای است که به‌صورت گروهی و خانوادگی زندگی می‌کند و با وجود اینکه به نظر می‌رسد ما وضعیت خوبی  از لحاظ آماری برای پلنگ‌های ایرانی در جنگل‌های هیرکانی داشته باشیم، مخاطرات طبیعی و غیرطبیعی گاهی می‌تواند مشکلاتی را برای زیست این گربه سانان ایجاد کند. وی شکار غیرقانونی و عدم دسترسی به طعمه طبیعی در جنگل‌های هیرکانی را از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی پلنگ ایرانی در این خطه شمال کشور بیان کرد و اظهار داشت: در چند سال گذشته به‌دلیل نبود طعمه طبیعی در دسترس آنها به سکونتگاه‌های انسانی نیز نزدیک و در تله گراز گیر گرفتار و تلف شدند.  رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: در هر صورت وضعیت پلنگ ایرانی در جنگل‌های هیرکانی به نسبت دهه‌های گذشته خوب گزارش شده است و برآورد می‌شود که جمعیت آن به حدود ۱۰۰ قلاده برسد.


کاهش ۷۵ درصدی تعداد مسافران مترو در مشهد

مشهد - جا‌به‌جایی مسافر در مترو مشهد در روز‌های پایانی ماه صفر ٧٥ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش داشت. به‌گزارش خبرگزاری صدا‌وسیما، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد گفت: پارسال در سه روز پایان ماه صفر، ٦٦٨ هزار و ٣٥٢ نفر در خطوط یک و دو قطارشهری جا‌به‌جا شدند که از این تعداد ١٦٤ هزار نفر در شب رحلت پیامبر(ص)، ٢٥٧ هزار نفر در روز شهادت امام رضا(ع) و بقیه در روز رحلت پیامبر اکرم جا‌به‌جا شدند. وحید مبین مقدم افزود: امسال با تصمیم‌گیری ستاد پیشگیری از کرونا، سرویس دهی در روز رحلت پیامبر اکرم(ص) تعطیل شد. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد گفت: امسال در شب رحلت پیامبر ١٠٦ هزار و ٤٠٠ نفر و در روز شهادت امام رضا(ع) نیز ٤٣ هزار نفر جا‌به‌جا شدند. در حال حاضر روزانه حدود ۷۰ هزار نفر توسط ناوگان قطار شهری مشهد جا‌به‌‌جا می‌شوند در حالی که این رقم قبل از شیوع کرونا به بیش از ۲۴۰ هزار نفر می‌رسید.

دستور تسهیلات جدید کرونا ابلاغ نشده است

ایران زمین - معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گفت: دستورالعمل مربوط به استفاده از تسهیلات جدید کرونا هنوز ابلاغ نشده است.
حدود دو هفته از اعلام موافقت دولت با پرداخت تسهیلات جدید به بخش گردشگری و صنایع دستی برای جبران خسارت‌های ناشی از ویروس کرونا می‌گذرد اما فعالان این حوزه می‌گویند نه بانک‌ها از این بخشنامه و مصوبه جدید دولت اطلاع دارند و نه سازمان‌های امور مالیاتی و تأمین اجتماعی و نه حتی وزارت نیرو و میزان بدهکاری و جرایم آنها از بابت تأخیر در پرداخت این هزینه‌ها همچنان در حال افزایش است، برخی نیز با تهدید قطعی آب، برق و گاز روبه‌رو شده‌اند. از سویی تعدیل نیرو و بیکاری در این بخش درحال افزایش است، هرچند آمار دقیقی وجود ندارد اما معاون گردشگری حدود یک ماه پیش از بیکاری دو سوم نیروهای گردشگری خبر داده بود.
به گزارش ایسنا «ولی تیموری»، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  درباره بی‌اطلاعی این بخش‌ها از بسته جدید حمایتی گفت: دستورالعمل تسهیلات جدید برای جبران خسارت‌های ناشی از کرونا هنوز ابلاغ نشده است و درحال چانه‌زنی و پیگیری ابلاغ آن هستیم. از سویی، درحال گردآوری و تکمیل اطلاعات واحدها براساس فرمول بنگاه‌محور هستیم.
 او چند روز پس از تصویب بسته جدید دولت در حمایت از گردشگری و اظهارنظرهایی درباره ناکارآمدی این حمایت‌ها با توجه به همکاری ضعیف سایر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها در اجرای حمایت‌های پیشین، تأکید کرده بود: هیچ دستگاه دولتی یا عمومی تا پایان سال نباید برای گرفتن طلب یا هزینه‌ای به سمت فعالان گردشگری بیاید.
در همین حال، علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در توضیح جزئیات بسته حمایتی دولت می‌گوید: «در بسته حمایتی جدید، بازپرداخت وام‌هایی که واحدهای گردشگری در گذشته دریافت کرده بودند به اشتغال و درآمدزایی منوط بود، که براساس حق بیمه تقسیط‌ها صورت می‌گرفت. اکنون که به‌دلیل شیوع کرونا این امکان وجود ندارد، بازپرداخت‌ها نیز امهال شده‌اند.»
 او درباره تفاوت تسهیلات جدید با وام قبلی (۶ تا ۱۴ میلیون با نرخ سود ۱۲ درصد)، توضیح می‌دهد: «تسهیلات قبلی اشتغال‌محور بود که با توجه به شرایط پیش‌آمده به‌واسطه کرونا شرایط دریافت آن برای بسیاری از فعالان گردشگری امکان‌پذیر نبود. آنچه ما روی آن تأکید داشتیم و نهایتاً مصوب شد، بنگاه‌محور بودن تسهیلات جدید است.»
مونسان درباره تسهیلات حمایتی جدید در گردشگری اظهار می‌کند: «از محل منابع مصوب ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا برای کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا، تسهیلاتی در نظر گرفته شد. تأسیسات گردشگری با ثبت‌نام در سامانه کارا می‌توانند تسهیلات ۱۲درصدی را دریافت کنند.»

تمدید تخفیف 40 درصدی برای ترانزیت کالا بین دو بندر هند و چابهار

زاهدان - مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از تمدید تخفیفات 40 درصدی هند در هزینه‌های وارد بر کالا بین دو بندر این کشور با بندر چابهار خبر داد.  مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: تخفیفات متقابل بین بندر شهید بهشتی چابهار و دو بندر مهم هند، سال گذشته درجهت پیوندهای منطقه‌ای، افزایش حجم ترافیک کالا و ترغیب صاحبان کالا و خطوط کشتیرانی، برای اولین بار اجرایی شد.
وی ادامه داد: امسال نیز با پیگیری‌ها و تخفیفات اعمالی توسط سازمان بنادر و دریانوردی در بندر چابهار، تخفیف ۴۰ درصدی هزینه‌های بندری کالا و کشتی در دو بندر در هند، برای محموله‌های ارسالی از مبدأ یا مقصد بندر شهید بهشتی چابهار، به مدت یک سال دیگر تمدید شد. این مقام مسئول گفت: این تخفیفات به طور قطع به پایداری فعالیت خطوط کشتیرانی بین بنادر هند و بندر شهید بهشتی، افزایش فعالیت تجار و رونق تجارت منطقه کمک خواهد کرد. آقایی اذعان کرد: مدل همکاری‌های بندر چابهار با بنادر هند می‌تواند الگویی برای دیگر بنادر کشور جهت افزایش همکاری‌های منطقه و استفاده مطلوب از ظرفیت‌های منطقه‌ای این بنادر در شمال و جنوب باشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7471/6/557786/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها