بریده جریده


 تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

کامپیوتر فارسی زبان

مجله نیوزویک در شماره اخیر خود نوشته است کامپیوتر‌های جدیدی که بتوانند عملیات کامپیوتری را به زبان فارسی نشان دهند اختراع شده است.این مجله می‌نویسد یکی از مشکلاتی که تاکنون مانعی جدی در راه توسعه و گسترش بیشتر استفاده از کامپیوتر در خاورمیانه و اشاعه این صنعت بوده، پیچیدگی خط فارسی و عربی به شمار می‌رود. مللی که به زبان‌های عربی و فارسی تکلم می‌کنند، مجبورند برنامه نویسان و کارشناسان خود را به یکی از زبان های انگلیسی یا فرانسه آموزش دهند تا بتوانند از این دستگاه‌ها استفاده کنند و خود این امر سبب کند شدن جریان استفاده از کامپیوتر در این کشورها می‌گردد.کامپیوتر جدید که به زبان فارسی می‌توان از آن استفاده کرد در مدارس و دانشگاه‌ها و همچنین شرکت‌های کوچک قابل بهره‌برداری است.
روزنامه اطلاعات- دوشنبه 4 مهر 1356

تظاهرات ایرانیان مقابل کاخ سفید
سفر اشکبار شاه

محمدرضا پهلوی در آخرین سفر رسمی خود به امریکا در مقام پادشاه، روز 23 آبان سال 1356 وارد پایتخت این کشور شد. او یک روز بعد در محوطه کاخ سفید با تظاهرات گسترده و بی سابقه‌ای روبه‌رو شد. گرچه پرویز عدل، سخنگوی وزارت‌ امور خارجه تظاهرات علیه شاه را توطئه آنارشیست‌‌ها توصیف می‌کرد اما رسانه‌های امریکا، تظاهرکنندگان 4 هزار نفری را «دانشجویان مسلمان» خطاب کرد. با شروع سخنرانی شاه، تظاهرکنندگان به سمت صفوف پلیس و نرده‌های کاخ سفید یورش بردند تا مانع سخنرانی او شوند. پلیس امریکا با باتوم اقدام به ضرب و شتم دانشجویان کرد و دانشجویان نیز با چوب پلاکاردهایی که با خود آورده بودند به دفاع از خود پرداختند. در نهایت 96 تظاهرکننده و 26نیروی پلیس مجروح شدند. پلیس امریکا برای متفرق کردن و برقراری امنیت، از گاز اشک آور استفاده کرد، گازی که در داخل محوطه کاخ سفید اشک شاه ایران را درآورد.

ماه محرم سال 1356
مقررات پلیس برای ایام عزاداری محرم

امروز شهربانی کشور طی اعلامیه‌ای مقررات مربوط به حفظ نظم در ایام عزاداری ماه محرم را به این شرح اعلام کرد:
ë تشکیل مجلس سوگواری در (مساجد، تکایا ومنازل) در مرکز مستلزم کسب اجازه کتبی از پلیس تهران و در شهرستانها از شهربانی محل می‌باشد.
ë تقاضای برگزاری مراسم مزبور ۳ روز قبل از تشکیل مجلس سوگواری بعمل آید.
ë اجرای مراسم سوگواری منطبق با موازین دین مقدس اسلام بوسیله مأموران شهربانی تسهیل می‌گردد.
ë قمه زدن، تعزیه خوانی و هرگونه شبیه‌سازی بکلی ممنوع می‌باشد.
ë حرکت دسته‌های عزاداری با اجازه شهربانی در شهرستان‌ها و در مرکز با پلیس تهران می‌باشد که برای کسب اجازه قبلاً ساعت، مقصد و مسیر حرکت دسته‌ها به مراجع نامبرده اعلام می‌گردد.
ë استفاده از بلندگو در مجالس نامبرده به نحوی که صدای آن فقط برای داخل مجلس تنظیم گردد با کسب اجازه از پلیس تهران یا شهربانی‌های شهرستان‌ها مجاز می‌باشد.
ë از عملیات کسانی که از احساسات پاک مذهبی مردم سوء‌استفاده کرده و به هرگونه اخلال در نظم عمومی مبادرت می‌نمایند جلوگیری می‌گردد.
ë از ساعت ۱۸ (۶ بعدازظهر) روز دوشنبه هشتم محرم برابر با بیست و هشتم آذرماه ۲۵۳6 [1356] تا ساعت ۱۸ روز جمعه دوازدهم محرم برابر با دوم دی ماه ۲۵۳6 ترنم موزیک و هرنوع آتراکسیون در اماکن عمومی ممنوع می‌باشد.
ë مشروب فروشی‌ها از ساعت ۱۸ روز دوشنبه هشتم محرم برابر با بیست و هشتم آذرماه ۲۵۳6 تا ساعت ۱۸ روز جمعه دوازدهم محرم برابر با دوم دی ماه ۲۵۳6 بکلی تعطیل خواهد بود.
ë سینماها از ساعت ۱۸ روز دوشنبه هشتم محرم برابر با بیست و هشتم آذرماه 2536 تا ساعت ۱۸ روز جمعه دوازدهم محرم برابر با دوم دی ماه ۲۵۳6 تعطیل می‌باشند.
ë باشگاه های اجتماعی و باشگاه‌های تفریحات سالم از ساعت ۱۸ روز دوشنبه هشتم محرم برابر با بیست وهشتم آذرماه 2536 تا ساعت ۱۸ روز جمعه دوازدهم محرم برابر با دوم دی ماه ۲۵۳6 تعطیل می‌باشند.
شهربانی کل کشور
روزنامه کیهان- یکشنبه 20 آذر 1356


قیام روز هفدهم دی مشهد
تظاهرات زن‌های چادری درمشهد

در ساعت ۱۰ بامداد دیروز هنگامی که مراسم روز هفدهم دی در میدان شاه مشهد ادامه داشت حدود یکصد زن چادری که در میان آنها ۳ مرد دیده می‌شد، درحالی که از خیابان نادری به سوی میدان شاه می‌رفتند شعارهایی علیه روز هفدهم دی می‌دادند و شعار پارچه‌ای  حمل می‌کردند. بلافاصله مأموران پلیس و انتظامی مداخله کرده و عده‌ای از زن های چادری تظاهر کننده و مردانی که بظاهر کارگردان این تظاهرات بودند بوسیله مأموران بازداشت شدند....
روزنامه اطلاعات- یکشنبه 18 دی 1356





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7471/16/557824/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها