به نام تاریخ



28 مهر
در روز دویست و چهاردهم از سال از چهره‌هایی یاد می‌کنیم که بعضی از آنها را به‌خوبی می‌شناسید و بعضی دیگر چندان برایتان آشنا نیستند و این فرصت خوبی است برای مرور و آشنایی بیشتر.
تولدها
حسین محب اهری: بازیگر تئاتر و تلویزیون سال 1330 در چنین روزی به دنیا آمد. حسین محب اهری از سال 1350 کارش را با بازیگری و عکاسی تئاتر آغاز کرد و در نمایش‌هایی مانند «آدم آدم است»، «امیر و وزیر» و «ساعت ششم» حضور داشت. از سال 1361 با بازی در مجموعه «محله برو بیا» وارد تلویزیون شد و پس از آن او را در سریال‌هایی مانند «سربداران» و «بوعلی سینا» و تله تئاترهایی مانند «باجناق‌ها» و «ماه پنهان است» دیدیم. یکی از مهم‌ترین دلایل شهرت محب اهری حضور در برنامه‌های مخصوص کودک و نوجوان مانند «محله بهداشت»، «شاگرد اولی‌ها»، «ق مثل قلقلک» و «چاق و لاغر» بود. محب اهری در سینما هم فعال بود و فیلم‌های «رابطه»، «خارج از محدوده»، «سفر جادویی»، «سیرک بزرگ»، «جیب برها به بهشت نمی‌روند»، «همسر» و «وقتی همه خوابیم» را با بازی او دیدیم. او سال 1397 درگذشت.
 اکبر محمدی: نوازنده کلارینت سال 1330 متولد شد. اکبر محمدی پس از آغاز تحصیل در هنرستان موسیقی ساز کلارینت را از غلامحسین غریب آموخت و دوره تکمیلی آموزش این ساز را هم با حضور نوازنده اول ارکستر ورشو گذراند. برای تکمیل تحصیلاتش در این زمینه راهی فرانسه و آلمان و اتریش شد و پس از بازگشت به ایران همکاری اش را با ارکستر سمفونیک تهران آغاز کرد. او در بسیاری از سمفونی‌ها، آثار و آلبوم‌های ماندگار مانند آلبوم سریال «امام علی(ع)»، «سوته دلان»، «سمفونی فلک الافلاک»، «گل به دامن»، «دلاویزترین»، «موسم گل»، «در گلستانه» و «ماه غریبستان» به‌عنوان نوازنده حضور داشته است.
   حمیدرضا افشار مترجم و کارگردان، شهاب رمضان خواننده پاپ، بلا لوگوسی بازیگر مجارستانی، سعید شریفی داستان نویس، سروش محبوب یگانه شاعر و فیلیپ پولمن نویسنده انگلیسی هم متولد امروز هستند.
درگذشت‌ها
غلامرسول دینارزهی: خواننده و نوازنده موسیقی سیستان و بلوچستان سال 1390 در چنین روزی درگذشت. غلامرسول دینارزهی متولد سال 1322 بود و از جوانی کارش را به‌عنوان خواننده و نوازنده آغاز کرد. از سال 1349 تا 1355 در رادیو و تلویزیون کویته و کراچه به‌عنوان آهنگساز سرودهای بلوچی فعالیت می‌کرد و پس از بازگشت به ایران و از سال 1358 در صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان فعالیتش را آغاز کرد. او برای بیش از 100 سروده محلی آهنگسازی کرد که سرود «کشور ایران» که در دوران جنگ تحمیلی ساخته و اجرا شد از مشهورترین آنهاست.
اسماعیل ارحام صدر: هنرمند تئاتر اصفهان سال 1392 درگذشت. اسماعیل ارحام صدر متولد 1307 بود و کارش را در دهه 30 به‌عنوان طراح صحنه در تئاتر اصفهان آغاز کرد. پس از مهاجرت به تهران با پیوستن به گروه تئاتر «هنر ملی» با هنرمندانی مانند عباس جوانمرد و علی نصیریان همکاری کرد و «پهلوان اکبر نمی‌میرد»، «مرده خورها؛ افعی طلایی»، «آی با کلاه‌ آی بی‌کلاه»، «مردی که زنده بود و خود نمی‌دانست» و «غیاث خشت مال» از نمایش‌هایی است که ارحام صدر در آنها حضور داشت. سال 1385 و در جشن طراحان صحنه و چهره پردازان خانه تئاتر از او به‌دلیل طراحی صحنه نمایش‌های دهه‌های 20 تا 60 تجلیل شد.
لو شون: نویسنده مشهور چینی و از بنیانگذاران ادبیات معاصر چین سال 1936 درگذشت. لو شون متولد سال 1881 بود و اولین مجموعه داستانش سال 1922 با نام «تماس با اسلحه» منتشر شد و پس از آن «خاطرات مرد دیوانه»، «دارو»، «فردا»، «حادثه»، «طوفان در فنجان چای» و «قصه‌های قدیمی» را نوشت و منتشر کرد. او در دهه 30 میلادی نماینده نویسندگان چپ چینی بود و مائو هم آثار او را تحسین می‌کرد هرچند که لو شون هیچ وقت عضو حزب کمونیست نشد. آثار او بارها به زبان‌های دیگر ترجمه شده و مجموعه «برگزیده داستان‌های لو شون» در جهان مشهور است.
جاناتان سوییفت: طنزنویس و شاعر ایرلندی سال 1745 درگذشت. جاناتان سوییفت متولد 1667 بود و با نوشتن قصه «جنگ کتاب ها» در سال 1704 کارش را به‌عنوان نویسنده به‌صورت جدی آغاز کرد. او در جنگ‌های استقلال ایرلند حضور داشت و پس از آن به انگلستان رفت و فعالیت‌های سیاسی اش را آغاز کرد. در بازگشت به ایرلند شروع به نوشتن کتاب مشهورش یعنی «سفرهای گالیور» کرد که با نام اصلی «سفر به چندین کشور دورافتاده دنیا» در سال 1726 منتشر شد. کتاب همان زمان هم بسیار مشهور شد و گفته می‌شود همه مردم آن را می‌خواندند. سوییفت کتاب‌های دیگری مانند «قصه لاوک» و «پیشنهاد مؤدبانه» را هم نوشت اما همچنان نامش به‌عنوان نویسنده «سفرهای گالیور» مطرح می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7471/20/557847/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها