موافقت وزیر کشور با «درج نام مادر بر روی کارت ملی»



معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با تأکید بر نقش اساسی ورزش در حفظ سلامت بانوان اظهار کرد: بیشترین تهدید مرگ و میر زنان مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی و متابولیکی است.
به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار در نشست خبری که به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان برگزار شد با تأکید بر اهمیت فعالیت مراکز فرهنگی در ایجاد نشاط عمومی گفت: معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، در این راستا طرح‌هایی نظیر طرح ارتقای سطح مهارت‌های زندگی با همکاری وزارت آموزش و پرورش اجرا کرده است.
ابتکار درباره آخرین وضعیت «لایحه تأمین امنیت بانوان» گفت: بررسی این لایحه به‌ بند ۳۵ کمیسیون لوایح رسیده است و در حال پیگیری است؛ همچنین در آخرین بند این لایحه به موضوع حصول اطمینان از آموزش پیش از ازدواج برای زوج‌های جوان اشاره شده و به تصویب رسیده که گام مهمی در راستای رفع مشکلات ایجاد شده است. به گفته‌ وی در راستای حمایت از مادران شیرده برنامه‌هایی توسط وزارت بهداشت در نظر گرفته شده است که از جمله آنها می‌توان به تأمین شیرخشک مورد نیاز نوزادان، مرخصی‌های شغلی مادران و... اشاره کرد که نیازمند است مورد توجه بیشتر سیاستگذاران قرار گیرد.
ابتکار در پاسخ به سؤالی در خصوص اقدامات انجام شده معاونت زنان برای زنان سرپرست خانوار نیز گفت: معاونت زنان دستگاهی ستادی است و مسئولیتی در امر اجرا ندارد، معاونت در این راستا ستادی را به تفکیک بند ط ماده ۸۰ در جهت هماهنگی بین دستگاهی برای اقدامات مربوط به زنان سرپرست خانوار تشکیل داده است که یکی از کمیته‌های این ستاد کمیته سلامت است.
ابتکار با اشاره به موضوع کودک همسری به‌عنوان مصداقی از خشونت علیه دختران ادامه داد: با وجود اینکه آمار کودک همسری در ایران خیلی بالا نیست اما تعداد کم آن نیز موجب به خطر انداختن بهداشت کودک می‌شود و تبعات جسمی و روانی برای کودک به همراه خواهد داشت.
به گفته‌ وی، این معاونت در راستای جلوگیری از کودک همسری لایحه ممنوعیت ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال را به دولت ارائه و در حال پیگیری آن است. همچنین مؤلفه دیگر این موضوع به مباحث فرهنگی معطوف می‌شود که این معاونت در این راستا سعی به آگاه‌سازی مردم با همکاری بهزیستی و اورژانس اجتماعی داشته است.
ابتکار همچنین به لایحه تشدید مجازات پدر در صورت قتل فرزند نیز اشاره کرد و گفت: پس از قتل «رومینا» روند رسیدگی به این لایحه سرعت یافت و از کمیسیون لوایح به قوه قضائیه منتقل شد و اکنون در دفتر رئیس قوه قضائیه است تا در نهایت در دستور کار کمیسیون قرار گیرد.
ابتکار در پاسخ به پرسشی درباره درج نام مادران در کارت ملی گفت: این پیشنهاد در وزارت کشور در حال بررسی است. وزیر کشور موافق اجرای آن هستند و اکنون منتظریم سازمان ثبت نظر خود را اعلام کند. این طرح نیازمند اصلاح آیین نامه است تا بتواند تا ماه آینده اجرا شود. به گفته معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری ثبت ‌نام مادر در کارت ملی هیچ هزینه مضاعفی نخواهد داشت بلکه پس از ابلاغ آن، تنها در کارت ملی کودکانی که به دنیا می‌آیند و کسانی که اقدام به تعویض کارت ملی و دریافت مجدد آن می‌کنند، اعمال خواهد شد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7472/5/557889/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها