تصویب کلیات طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار

«سندیکای صادرکنندگان خوشنام» تشکیل شد



در جلسه‌ای که با حضور رئیس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد، وزیر نفت، وزیر صمت و وزیر جهاد کشاورزی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد «سندیکای صادرکنندگان خوشنام» شکل گرفت.
به گزارش خانه ملت، محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در این جلسه بر ضرورت رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم تأکید کرد و گفت: متأسفانه اکنون قیمت اقلام اساسی سفره خانوار مانند مرغ و تخم مرغ فراتر از انتظار رشد داشته و این وظیفه ما مسئولان است که نگذاریم فشارهای اقتصادی به بدنه جامعه بویژه اقشار کم درآمد منتقل شود.قالیباف تصریح کرد: باید با یک مدیریت صحیح و شایسته نسبت به مدیریت نحوه تخصیص ارز به کالاهای اولویت‌دار اقدام و درباره ثبت سفارش کالاهای لوکس و یا حتی غیر ضروری تجدیدنظر کرد.
وی افزود: ما در همین وضعیت فعلی می‌توانیم با اتخاذ سیاستگذاری شایسته در حوزه مالی، پولی و تجاری از این گردنه عبور کنیم. به شرط آنکه همه دست به دست هم بدهیم، پای کار باشیم و مردانه برای منافع این مردم تلاش کنیم. رئیس مجلس شورای اسلامی بر ضرورت هم‌افزایی و هماهنگی دستگاه‌های مسئول در حوزه سیاست پولی، مالی و تجاری تأکید کرد و گفت: در وضعیت فعلی ما باید فرآیند تهاتر کالا را تسهیل کنیم و غل و زنجیر بوروکراسی اداری را از پای کسب و کارها و تجار و بازرگانان باز کنیم. وی تأکید کرد: باید زنجیره واردات و تولید کالاهای اساسی به درستی رهگیری شود و هرگونه حمایت از سمت مصرف‌کننده صورت گیرد. تولید بیش از آن‌که به سوبسید نیاز داشته باشد، نیاز دارد که دستگاه‌های اجرایی پایشان را از گلوی تولید بردارند. رئیس قوه مقننه با تأکید بر نقش نظارتی مجلس، یادآور شد: به منظور پیگیری و نظارت بر جمع‌بندی‌های مطرح شده در این جلسه، کمیسیون‌های مجلس جلسات نظارتی خود را برگزار می‌کنند و این جلسه مشترک نیز هر 10 روز یک‌بار برگزار می‌شود. همچنین محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسون اقتصادی مجلس به تصمیمات اتخاذ شده در این نشست اشاره کرد و افزود: نخست «تشکیل سندیکای صادرکننده خوشنام» برای کاهش محدودیت‌ها و لغو محدودیت‌های ناشی از پیمان‌سپاری ارزی است که اکنون در حوزه صادرات غیرنفتی کشور بشدت چالش ایجاد کرده است. وی دومین تصمیم اتخاذ شده در این جلسه را موضوع امکان تهاتر واردات در مقابل صادرات عنوان کرد و توضیح داد: این مهم قرار است با مسئولیت وزارت صمت انجام شود البته بانک مرکزی وظیفه نظارتی خود را درخصوص نرخ ارز و نحوه تسویه انجام خواهد داد. به گفته پورابراهیمی آنچه اکنون برای واردات کالا محدودیت ایجاد کرده است تکالیف بانک مرکزی بر ارائه ارز مذکور در سامانه نیما است و این عمل صادرات را متوقف کرده است. لذا توافق شد که این امکان از طریق ثبت سفارش فراهم شود، درواقع کالاهای مورد نیاز کشور با اولویت بویژه کالاهای اساسی تأمین شوند البته ارز کالاهای اساسی جداگانه است و برای نظام ارزی کشور مجدداً تصمیم‌گیری خواهد شد.
تهاتر نفت در مقابل واردات کالا
وی سومین تصمیم اتخاذ شده در این جلسه را امکان تهاتر نفت در مقابل واردات کالا عنوان کرد و افزود: این موضوع با حضور وزیر نفت مورد بررسی قرار گرفت و ان‌شاءالله تا چند روز آینده عملیاتی خواهد شد، همچنین امکان استفاده از ظرفیت فروش نفت و تسهیل عرضه نفت و فرآورده‌های نفتی – که در ماه‌های اخیر تقریباً متوقف شده بود- نیز در دستور کار قرار گرفته است.
استفاده از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی مجلس
رئیس کمیسون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین اضافه کرد: استفاده از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی مجلس و دولت برای پیگیری و بازگرداندن منابع قابل توجهی ارز ایران که در کشورهای دیگر وجود دارند از دیگر محورهای مهم مورد بررسی نشست مشترک شب گذشته به شمار می‌آید.
کلیات طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار تصویب شد
 همچنین جلسه دیروز (دوشنبه 28 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در کمیسیون جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی با تصویب کلیات طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار پایان یافت. رحیم زارع سخنگوی کمیسیون جهش و رونق تولید در این باره گفت: دستورکار نخست کمیسیون بررسی طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار بود که کلیات آن تصویب شد. نماینده مردم آباده، بوانات، خرم بید و سرچهان در مجلس شورای اسلامی افزود: با تصویب جزئیات طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار، شروع کسب و کارهایی که به طور مستقیم خطرهای جانی، امنیتی یا زیست محیطی ندارند نیاز به طی مراحل صدور مجوز نداشته و صرفاً صاحب کسب و کار ملزم به ثبت اطلاعات در درگاه ملی مجوزهای کسب و کار هستند. وی اضافه کرد: با تصویب طرح مذکور، بوروکراسی اداری و امضاهای طلایی از پروسه صدور مجوزها حذف شده و شاهد رشد صادرات و رونق تولید خواهیم بود. این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: دومین دستور کار کمیسیون جهش و رونق تولید مجلس بررسی طرح دوفوریتی جهش تولید و تأمین مسکن بود، در حال حاضر گرانی مسکن به یکی از دغدغه‌های مردم تبدیل شده است و با تصویب طرح مذکور سه رکن زمین، مصالح ساختمانی و تسهیلات برای ساخت مسکن به تعداد کافی فراهم می‌شود.
منابع مالی طرح تأمین کالاهای اساسی تعیین شد
در ادامه جلسه دیروز رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: جلسه‌ای با حضور کارشناسانی از سازمان برنامه و بودجه، سازمان تأمین اجتماعی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و... برگزار و نحوه تأمین منابع مالی لازم طرح تعیین شد. حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به نشست دیروز این کمیسیون برای بررسی نحوه تأمین منابع مالی طرح تأمین کالاهای اساسی گفت: این جلسه با حضور کارشناسانی از سازمان برنامه و بودجه، سازمان تأمین اجتماعی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و... برگزار شد.به گزارش خانه ملت وی افزود: کمیسیون برنامه و بودجه در نظر دارد طی این هفته جمع‌بندی لازم نسبت به طرح تأمین کالاهای اساسی را انجام دهد تا طرح روز چهارشنبه در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گیرد. نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس اظهار کرد: در این راستا درباره روند اجرایی و عملیاتی طرح و همچنین پیرامون فروش اموال و دارایی‌های دولت و تبدیل آن به منابع مالی لازم برای تأمین کالا بحث و بررسی‌های لازم انجام و توافق‌هایی میان دولت و مجلس انجام شد تا هرچه سریعتر فرآیند تبدیل اموال اجرایی شود. حاجی‌بابایی با تأکید براینکه کمیسیون برنامه و بودجه سه‌شنبه در دو نوبت صبح و بعدازظهر هم برای بررسی طرح تأمین کالاهای اساسی با مسئولان دولتی جلسه دارد، بیان کرد: ما منابع را در این طرح به شکلی تعریف کرده‌ایم که بخشی از آن به صورت نقدی و بخشی دیگر منابع حاصل از فروش اموال دولت و ETF باشد. رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه منابع مالی تعیین شده برای طرح تأمین کالاهای اساسی منجر به افزایش سقف بودجه نشده و تغییری در آن ایجاد نمی‌کند، گفت: این طرح همچنین هیچ ارتباطی به بحث یارانه‌ها و حذف ارز 4200 تومانی نداشته و احکام بودجه را دستخوش تغییر نمی‌کند. وی ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی حدود 45 میلیون نفر را تحت پوشش دارد و می‌تواند از این طریق اقدام کند، همچنین سازمان‌های حمایتی دیگر یا حتی نیروهای مسلح و کسانی که توانایی تبدیل اموال دولت را به پول و سپس کالا دارند، می‌توانند در این طرح با یکدیگر هماهنگی‌های لازم را انجام داده و به موجب وظایف ذاتی خود در این راستا عمل کنند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7472/8/557901/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها