مسافران مترو در مشهد نصف شدند

دغدغه مترو سواری با کرونا در مشهد و اصفهان




زهره افشار
خبرنگار
کرونا تأثیر قابل توجهی بر تعداد مسافرت‌های روزانه با مترو در مشهد و اصفهان داشته است. برخلاف تهران که مترو باوجود شیوع کرونا لحظه‌ای تعطیل نشده است، در این دو شهر مترو چند ماهی تعطیل بود و حالا تعداد سفرها در مشهد به‌نصف و در اصفهان به یک سوم روزهای قبل از کرونا کاهش یافته است.
به‌گفته مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد، قبل از همه‌گیری کرونا روزانه 240 هزار جابه‌جایی توسط متروی مشهد انجام می‌شد که در حال حاضر این میزان به 120 هزار جابه‌جایی کاهش یافته است.
 «وحید مبین مقدم» در گفت‌و‌گو با «ایران» افزود: البته ازدحام جمعیت در متروی مشهد با متروی تهران قابل مقایسه  نیست ولی ما سعی کرده‌ایم زیرساخت‌های لازم برای اجرای کامل پروتکل‌های بهداشتی را فراهم کنیم.
وی با اشاره به اینکه متروی مشهد به‌دنبال مصوبه ستاد کرونا از25 اسفندسال گذشته تا 6 خرداد ماه سال‌جاری تعطیل بوده است، تأکید کرد: در حال حاضر ورود مسافران بدون ماسک ممنوع است و صندلی‌ها به‌منظور رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی علامت‌دار شده است.
وی گفت: ما همه شرایط را برای اجرای پروتکل‌ها فراهم کرده‌ایم و حتی پرسنلی برای کنترل این موارد و تذکر دادن توصیه‌های بهداشتی در ایستگاه‌ها و داخل واگن‌ها مستقر کرده‌ایم ولی همکاران ما شاید بتوانند روزانه 5 هزار نفر را کنترل کنند و رصد همه 120 هزار تردد امکان پذیر نیست.
وی خاطرنشان کرد: ناوگان مترو متعلق به همه مردم است و برای آسایش و آرامش آنها، انتظار ما این است که خود مردم در رعایت پروتکل‌ها و استفاده از ماسک پیشقدم باشند چراکه خودشان روزانه از این وسیله استفاده می‌کنند.
مبین مقدم گفت: 130 واگن متروی مشهد و کلیه ایستگاه‌ها هر روز به‌طور کامل ضد عفونی می‌شوند.
به‌گفته وی، خط یک متروی مشهد به‌طول 24 کیلومتر از فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد تا بلوار وکیل‌آباد با 24 ایستگاه و خط دوم از طبرسی‌شمالی تا میدان کاوه به ‌طول 14 کیلومتر و با 12ایستگاه مسافران را جابه‌جا می‌کنند. وی ساعت کاری متروی مشهد را در روزهای عادی از ساعت 6 صبح تا 22 و روزهای ویژه از 7 صبح اعلام کرد.
مردم باید به‌ رعایت کامل پروتکل‌ها باور داشته باشند
در همین حال «حمیدرضا رحیمی» سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم به «ایران» گفت: نیمی از جمعیت استان خراسان رضوی در مشهد زندگی می‌کنند که بخشی از آنها از مترو استفاده می‌کنند. رعایت پروتکل‌ها در واگن‌های مترو برای ما بسیار حائزاهمیت است چون می‌تواند از نقاط  پر ریسک برای ابتلا به کرونا باشد. وی با اشاره به اینکه خراسان رضوی در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد، گفت: متأسفانه در شهر مشهد زدن ماسک و رعایت پروتکل‌ها به‌دلیل عادی انگاری مردم به‌حدود 60 درصد رسیده که نگران کننده است. وی تأکید کرد: اگر 75 درصد مردم به 4 اصل بهداشت دست، استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هر شغل و منصب پایبند باشند، آن‌وقت می‌توان به کنترل کرونا امیدوار بود و مترو جایی است که باید همه این چهار اصل به وسواس در آن رعایت شود.
وی تصریح کرد: هرچند مردم از ماسک در داخل مترو استفاده می‌کنند ولی در ساعت پیک کار مترو مشهد مردم فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنند و این دیگر مشکلی است که فقط خود مردم باید در حل آن کمک کنند. مردم بهتر است هرگاه با ازدحام داخل واگن‌های مترو مواجه می‌شوند قدری تحمل کرده تا تعداد مسافر داخل واگن ها کمتر شود حتی اگر نیم ساعت هم معطل شوند باز هم ارزش جان آنها و خانواده‌شان را دارد.
عرضه ماسک به قیمت مصوب در ایستگاه‌های متروی اصفهان
از سوی دیگر «سعید فاضل» سخنگوی شرکت متروی اصفهان به «ایران» گفت: بعد از شیوع کرونا متروی شهر اصفهان حدود 80 روز تعطیل بود و خدمات‌رسانی نمی‌کرد.
وی افزود: پس ‌از شروع مجدد کار مترو، جابه‌جایی روزانه مسافر از 104 هزار نفر در اسفند 98 به حدود 30 هزار جابه‌جایی رسیده است که 100 درصد مسافران ملزم به استفاده از ماسک هستند. به‌ گفته وی، در همه ایستگاه‌های متروی اصفهان ماسک به قیمت دولتی عرضه می‌شود.
وی گفت: هرچند در حال حاضر مسافران مترو به‌طور چشمگیر کاهش یافته ولی هنوز در پیک رفت‌وآمد که حدود ساعت 14 تا 15 است با ازدحام جمعیت مواجه می‌شویم و متأسفانه این مسأله رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را با مشکل مواجه می‌کند.
رعایت پروتکل‌ها در متروی اصفهان راضی کننده نیست. در همین حال «طاهره چنگیز» رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز به «ایران» گفت: رعایت پروتکل‌ها و زدن ماسک در سطح شهر اصفهان در حد 50 درصد است که اصلاً راضی کننده نیست. وی افزود: متأسفانه این شرایط در مترو به مراتب بد‌تر است ضمن اینکه مردم در مترو کمتر به فاصله‌گذاری اجتماعی توجه می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: پیک کار مترو همزمان با شروع کار یا پایان کار کارمندان است که خستگی طبیعی است و همه می‌خواهند زودتر به خانه برسند ولی به این موضوع توجه ندارند که اگر در مترو رودرروی همدیگر بایستند احتمال کرونا افزایش می‌یابد. وی به مسافران مترو توصیه کرد که ساعت استفاده از مترو را با در نظر گرفتن پیک آن کمی پس و پیش کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: هرچند بهترین راه کنترل بیماری تعطیلی است ولی شرایط اقتصادی مردم چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد پس مردم باید در این شرایط اتفاقاً بیشتر پروتکل‌ها را مراعات کنند تا خدای ناکرده گرفتار نشوند و بار اقتصادی بیشتری به دوش شان نیفتد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7472/11/557911/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها