دوگانگی مدیریتی، بادگیرهای لافت قشم را از بین می‌برد




قشم - سرپرست میراث فرهنگی و گردشگری سازمان منطقه آزاد در خصوص تفویض مسئولیت از میراث فرهنگی گفت: در سال ۱۳۹۸ از سوی وزارت میراث فرهنگی، کلیه امور این اداره به سازمان منطقه آزاد قشم تفویض اختیار شد اما این امر اجرا نمی‌شود و دوگانگی به‌وجود آمده فقط از بین رفتن بافت قدیمی و بادگیرهای لافت را در پی دارد.
به ‌گزارش ایرنا، علیرضا امری کاظمی افزود: اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان هرمزگان اقدام به فعالیت در حوزه منطقه آزاد قشم بویژه در بندر تاریخی لافت کرده که این دوگانگی مدیریتی، سردرگمی ساکنان روستا و نارضایتی را به وجود آورده است.وی تصریح کرد: به‌علت این دوگانگی، مدیریت درستی در این روستا شکل نگرفته که این امر باعث شده برخی افراد به تخریب و ساخت و ساز غیرمجاز در بافت روستا اقدام کنند.
سرپرست میراث فرهنگی قشم افزود: این امر نیز باعث افزایش ارتفاع در محدوده بافت قدیم و آسیب به نمای سنتی لافت شده است. وی ادامه داد: سازمان منطقه آزاد از طریق مدیریت حقوقی، اقدام لازم و قضایی را برای جلوگیری از ساخت و سازها به عمل آورده اما به‌دلیل دوگانگی مدیریت، نظارت نیز تحت تأثیر قرار گرفته است.امری کاظمی اظهار کرد: ضمن اینکه پیگیری قضایی به طور معمول زمانبر است و در موارد مختلف حکم قضایی نوشداروی پس از مرگ سهراب است.
امری کاظمی افزود: تعمیر لنج بوم با همکاری دهیاری روستا، ایجاد کمپ پارک در محدوده روستای لافت، تعمیر سرویس بهداشتی و ساخت ۱۰ چشمه حمام جهت استفاده گردشگران و تهیه و نصب مبلمان شهری در مسیر گردشگران نیز از جمله فعالیت‌های سازمان منطقه آزاد قشم در این منطقه است. سرپرست میراث فرهنگی قشم با اعلام اینکه افزون بر ۱۷۰ بادگیر تاریخی در بندر لافت وجود دارد، تصریح کرد: هم اکنون نیز قرارداد خدمات مشاوره به منظور تهیه طرح ساماندهی و مرمت مقبره سیدان و خانه فرهنگ بندر تاریخی لافت منعقد شده است.
از سوی دیگر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان گفت: این اداره کل به‌دنبال جذب حداکثری توان و بودجه برای حفظ آثار تاریخی استان است و در این راستا سازمان منطقه آزاد قشم را همکار دانسته و به‌دنبال تعامل و همکاری برای توسعه هرچه بیشتر و حفظ و مرمت آثار تاریخی است.
رضا برومند افزود: جزیره قشم و روستای تاریخی لافت از زیرمجموعه‌های استان هرمزگان است و نظارت، توسعه و خدمت‌رسانی به این منطقه‌ها جزو وظایف اداره کل میراث فرهنگی استان هرمزگان به‌شمار می‌رود. وی تصریح کرد: نمی‌توان به صرف حضور اداره میراث فرهنگی در سازمان منطقه آزاد قشم، ارائه خدمات به روستای لافت و سایر نقاط جزیره قشم را حذف کرد، بلکه باید با تعامل و همکاری خدمات بهتری ارائه شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7472/11/557912/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها