پایان صدرنشینی «تنت» پس از 6 هفته

کمدی جدید رابرت دونیرو، بر بام سینماهای جهان




وصال روحانی
خبرنگار‌
پس از شش هفته صدرنشینی متوالی «تنت» جدیدترین ساخته کریستوفر نولان بریتانیایی، پس از شش هفته نمایش در امریکای شمالی با 64 میلیون دلار و با احتساب سایر قاره‌ها مجموعاً 341 میلیون دلار درآمدسازی کرد. پس از فیلم نولان یک فیلم خانوادگی و شیرین و کمدی به‌نام «جنگ با پدربزرگ» با حضور رابرت دونیروی معروف در نقش اصلی، در بالاترین نقطه جدول ایستاد. این فیلم 94 دقیقه‌ای محصول استودیوهای مارو و سای که تیم هیل آن را کارگردانی کرده و فیلمنامه‌ آن را تام جی استل و مت امبر نوشته‌اند و تصویربرداری‌اش با گرگ گاردینر بوده در 2250 سالن در سطح امریکا، کانادا و مکزیک 6/3 میلیون دلار پولسازی کرد و بر «tenet» که در 2218 تالار به 1/2 میلیون دلار رسید سایه انداخت.
پایان یک بلاتکلیفی دو ساله
«جنگ با پدربزرگ» که برای کسب رتبه اول پرفروش‌های امریکا «سارق صادق» کارتریلر (دلهره‌آور) و اکشن تازه لیام نیسون ایرلندی را هم پشت‌سر نهاد. این فیلم نه یک کار کاملاً جدید بلکه محصول 2018 است و تأخیر دو ساله در پخش آن به دلیل ویروس کرونا نیست بلکه به این خاطر است که این فیلم تولید شده توسط استودیوی وین اشتاین است که پس از افشا شدن تخلفات وسیع اخلاقی هاروی وین اشتاین یکی از دو مالک آن بلاتکلیف مانده بود تا اینکه استودیوها و توزیع‌کننده‌های تازه‌ای که در سطور قبلی نام‌شان آمد، پا پیش گذاشتند و تملک و توزیع آن را برعهده گرفتند. این فیلم که داستانش از یک رمان با همین نام نوشته رابرت کمیل اسمیت اقتباس شده و اوماتورمن، جین سیمور و کریستوفر واکن سرشناس و قدیمی هم در آن بازی کرده‌اند. داستان درباره کوشش یک پسر نوجوان برای بیرون راندن پدربزرگ خود از اتاق ویژه خودش در خانه مسکونی‌اش است. «جنگ با پدربزرگ» از سایت ارزشگذاری روتن توماتوز فقط نمره تأیید‌آمیز 63 درصد از 100 درصد را دریافت داشته و فروشش در سایر قاره‌ها هم از 8/17 میلیون دلار فراتر نرفته‌ اما همین ارقام برای عصر تلخ جولان «کووید 19» هم اسباب پیشتازی در هنر هفتم به حساب می‌آید.
پیامدهای نیک کردار شدن یک سارق
«سارق صادق» که کمپانی‌های زیرو گراویتی و اوپن رود آن را ساخته و توزیع کرده‌اند، با تم جدی 180 درجه متفاوت با حال و هوای «جنگ با پدربزرگ» است و بخوبی توانسته است نظر مساعد دوستداران این ژانرها را جلب کند. در این فیلم مارک ویلیامز علاوه بر کارگردانی در نگارش سناریوی آن هم شریک بوده. این فیلم درباره یک سارق در آستانه پیری به‌نام کارتر با بازی لیام نیسون است، که اهالی منطقه زیستش، او را «سارق آشکار و پنهان» لقب داده‌اند، چرا که او با نقشه‌ریزی‌ها و طراحی‌های گسترده و طولانی‌اش توانسته است بدون لو رفتن و مشخص شدن هویتش از بانک‌های کوچک منطقه مجموعاً‌ بیش از 20 میلیون دلار بدزدد و با این حال او بعد از دل باختن به زنی به‌نام آنی سامپتر (با بازی کیت والش) و ازدواج با او تغییر رویه می‌دهد و اما داستان به این سادگی نیست. سایت ارزشگذاری متاکری تیک از حداکثر نمره 100 فقط نمره 51 را به «سارق صادق» داده اما فروش 9/1 میلیون دلاری آن در سه روز پایانی هفته، فیلم را در رده سوم جدول سودسازان سینماهای امریکا قرار داده و فقط «جنگ با پدربزرگ» و «تنت» را بالای دست آن نشانده است.
وصف سایر فیلم‌های جدید
این هفته چند فیلم جدید دیگر هم در سطح جهان اکران شدند که اوصاف کوتاه آنها از این قرار است:
  رز زرد» محصول تازه استودیو «استیج سیکس» به کارگردانی دایان پاراگاس. یک موزیکال دراماتیک 94 دقیقه‌ای است که زندگی و کارهای یک خواننده زن فیلیپینی به‌نام رز را نشان می‌دهد که از شهر کوچک محل اقامتش در ایالت تگزاس امریکا کوچ می‌کند. این فیلم که اوا نوبل زادا نقش اصلی‌اش یعنی رز را ایفا کرده در 900 تماشاخانه در امریکای شمالی بیشتر از 350 هزار دلار نفروخت اما همین مبلغ حقیرانه هم برای ایستادنش در رده نهم جدول پرفروش‌های امریکا و کانادا کفایت کرد.
  «گرگ اسنو هالو» که یک کار کمدی و در عین حال هارور (ژانر وحشت) و ساخته جیم کامینگز است (او نقش اول فیلم را هم ایفا کرده) واپسین فیلم رابرت فورستر هنرپیشه پرسابقه امریکایی قبل از مرگش هم به حساب می‌آید و گیشه‌ای اندک و 171 هزار دلاری را به نام زد. با وجود این پیتر دبروژ منتقد نام آشنای نشریه پرنفوذ ورایتی با انتقاد از این فیلم آن را بسیار نازل‌تر از نخستین فیلم بلند جیم کامینگز که نامش «راه رعد» است، خوانده و متذکر شده که صاعقه اقبال این بار برای کامینگز صادر و نازل نشده است.
  «مردان پیشتاز» که با فروش 93 هزار دلاری در 184 سالن در امریکا و کانادا به رتبه بیست و یکم جدول پرفروش‌ها دست یافت یک کارتون کامپیوتری پرتحرک از کشور کانادا با داستان‌نویسی و کارگردانی آدام وود است که البته نه کاری جدید بلکه محصول 2018 است که کمپانی سازنده‌اش (با نام «برون») در ادامه روند باز پخش آثار قدیمی در روزگار سخت و کم‌رونق کرونایی اقدام به اکران مجدد آن کرده است. این فیلم با صداپیشگی امثال جیمز مارسدن، روزاریو داوسون و آفرد مولینا داستان رویارویی یک گروه از مبارزان بالنسبه نیک کردار با چهره‌ای خبیث به‌نام بارون بلک اوت است که می‌خواهد دنیا را زیر چتر تملک سیاه خود درآورد.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7472/19/557942/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها