روحانی در دیدار رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان:

راه حل مشکلات افغانستان مذاکرات سیاسی بین‌الافغانی است



گروه سیاسی/ روز گذشته در دومین روز سفر عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان به ایران، او با رئیس جمهوری، دبیر شورای عالی امنیت ملی و وزیر نیروی کشورمان دیدار و گفت و گو کرد. همان طور که پیش از سفر ارزیابی می‌شد، محور این دیدارها، مذاکرات صلحی است که این روزها در دوحه قطر، میان طالبان و امریکا از یک سو و از سوی دیگر، با دولت افغانستان در جریان است. از این رو سفر عبدالله عبدالله به عنوان عالی‌ترین مرجع بررسی و دنبال کردن این مذاکرات در افغانستان را می‌توان رایزنی و تبادل آخرین تحولات این مذاکرات در دیدار با همسایه تأثیرگذار غربی این کشور دانست.  عبدالله پیش از این به پاکستان و هند هم سفر داشته است. مقام‌های ایران، از جمله رئیس جمهوری از هرآنچه که موجب صلح و آرامش کشور و مردم افغانستان شود حمایت کردند، اما این رویکرد به این معنا نبود که بدبینی خود را نسبت به اهداف و سیاست‌های امریکا نسبت به افغانستان و منطقه ابراز نکنند. باوجود همه اینها، گویا دستاورد عبدالله عبدالله از این سفر، آن چیزی باشد که او به روحانی گفت: «پیام حمایت ایران را به کابل خواهم برد.»

حمایت روحانی از برقراری صلح در افغانستان
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان در دیدار عبدالله عبدالله، با حمایت از تلاش‌های انجام شده برای برقراری صلح، ثبات و امنیت در افغانستان از سوی شورای عالی مصالحه در این کشور، گفت: صلح، ثبات و امنیت پایدار در افغانستان به عنوان یک کشور همسایه و برادر برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت ویژه دارد.
روحانی با بیان اینکه در طول دوره‌ای که افغانستان در برابر تجاوزات بیگانه قرار داشته، ملت و دولت ایران در کنار دولت و مردم این کشور بوده‌اند، ابراز امیدواری کرد صلح و امنیت پایدار در این کشور برقرار باشد و مردم افغانستان در آرامش زندگی کنند.
رئیس جمهوری با ابراز امیدواری نسبت به موفقیت تلاش‌های شورای عالی مصالحه برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان، اظهار کرد: مهم این است که مردم این کشور بعد از سال‌ها جنگ و درگیری به یک صلح واقعی برای حفظ دستاوردهای خود  دست یابند و راه حل این مشکل نیز گفت و گوهای سیاسی و مذاکره بین‌الافغانی است.
روحانی با بیان اینکه دخالت و حضور امریکا به عنوان یک کشور متجاوز در افغانستان با خواست و نظر مردم این کشور همسو نبوده است، تصریح کرد: دولت امریکا که در سیاست‌های خود در منطقه و جهان شکست خورده و موفقیتی نداشته، به دنبال بهره‌برداری انتخاباتی از مذاکرات صلح در افغانستان است.
رئیس جمهوری با اشاره به افتتاح راه آهن خواف -هرات طی روزهای آینده، اتصال راه آهن‌های ایران و افغانستان  را موجب تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور دانست و افزود: ایران آمادگی دارد که با اتصال خط لوله گاز و فرآورده‌های نفتی به افغانستان امکان استفاده مردم این کشور از این انرژی‌ها را فراهم کند.
روحانی در پایان تأکید کرد: همان طور که همیشه در کنار مردم افغانستان بوده‌ایم، در آینده هم حمایت خود را از این کشور و همه جهات و اقوام و گروه‌های صلح‌طلب ادامه خواهیم داد و امیدواریم شاهد برقراری امنیت پایدار در این کشور باشیم.
عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز در این دیدار، از حمایت‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره تحولات و تلاش‌ها برای برقراری صلح و امنیت پایدار در این کشور قدردانی کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران دوست و همسایه خوب افغانستان است.
عبدالله عبدالله همچنین از میزبانی ایران از مهاجران افغانستانی طی سال‌های متمادی جنگ و درگیری در این کشور قدردانی کرد و گفت: در سفرم به تهران با مقامات جمهوری اسلامی دیدارهای خوبی داشتم و پیام حمایت ایران را به کابل خواهم برد و توافقات دو کشور را پیگیری خواهم کرد.
رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان ابراز امیدواری کرد که با حمایت و مواضع ایران شاهد به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح افغانستان و برقراری امنیت و آرامش پایدار در کشورش باشد.
شمخانی: امریکا به دنبال ناامنی است
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان هم در دیدار با رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان، با تبیین سیاست‌های مخرب امریکا در غرب آسیا که نتیجه‌ای جز جنگ، ویرانی و عقب ماندگی برای مردم منطقه به دنبال نداشته است، تأکید کرد: اساس سیاست امریکا ایجاد هرج و مرج و ناامنی است؛ فرقی نمی‌کند که محل پیگیری آن افغانستان باشد یا عراق.
او به نقش امریکا در راه‌اندازی جریان‌های تروریستی خشن مانند داعش اشاره کرد و گفت: تنها راه مصون ماندن از این گونه دام‌های خطرناک امریکا، مقاومت و حفظ وحدت و انسجام است؛ راهی که شهیدان بزرگی همچون حاج قاسم سلیمانی و احمد شاه مسعود با جانفشانی به ما نشان دادند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی در عین حال، گفت‌وگوی بین الافغانی، حفظ جمهوریت و حقوق اقوام و مذاهب و تبعیت از قانون اساسی را از مؤلفه‌های اصلی و بسیار تأثیر گذار در برقراری ثبات و امنیت پایدار در افغانستان برشمرد و گفت: امریکا همواره برای حفظ حضور و استمرار ناامنی در صدد تضعیف مؤلفه‌های اصلی ثبات بخش در افغانستان بوده است. او هر گونه اقدام خارج از چارچوب‌های ارزشی و ملی را خیانت به سال‌ها مجاهدت و ایثار ملت افغانستان دانست و تصریح کرد: نباید منافع بلند مدت مردم زجرکشیده افغانستان را فدای برخی منافع زود گذر کرد.
شمخانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در طول ۴۰ سال گذشته با حمایت همه‌جانبه و پذیرش بیش از ۳ میلیون نفر از مهاجرین افغان در عمل حسن همجواری و حق همسایگی را ادا کرده است، اظهار کرد: جمهوری اسلامی انتظار دارد مسئولان این کشور نیز با وحدت و همدلی اجازه رخنه و پیاده شدن نقشه‌های شوم بیگانگان برای ایجاد اختلاف میان دو کشور را ندهند.
عبدالله عبدالله هم با ارائه گزارشی از آخرین تحولات روند صلح افغانستان تصریح کرد که استقرار صلح و امنیت پایدار در این کشور نقش مؤثری در حفظ امنیت و ثبات در منطقه دارد. او حمایت جمهوری اسلامی ایران  از روند صلح در افغانستان را مایه دلگرمی دولت و ملت افغانستان دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره نقش تعیین کننده ای در ایجاد ثبات و آرامش منطقه‌ای بویژه در افغانستان ایفا کرده است.

مذاکره ایران و افغانستان در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر
مذاکرات عبدالله عبدالله با وزیر نیروی کشورمان، نه در حوزه امنیتی، بلکه در زمینه‌های اقتصادی از جمله انرژی‌های تجدیدپذیر صورت گرفت. رضا اردکانیان، وزیر نیرو با اشاره به در پیش بودن هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی دو کشور، گفت که جلسه روز گذشته دو طرف، در زمینه مذاکرات مقدماتی در عرصه‌هایی بوده که قرار است طبق برنامه در آینده نزدیک در کابل مورد بررسی قرار گیرد. او با بیان اینکه درباره حل موضوع آب‌های مرزی دو کشور صحبت‌هایی به میان آمد، افزود: باید در نظر داشت که موضوع آب در حوضه آبریز مشترک تنها با همکاری کشورهای مستقر در حوضه آبریز به نتیجه می‌رسد. فارغ از اینکه کشوری بالادست و یا پایین دست باشد، براساس نقشه راه مشترک می‌توانند هم منافع و هم هزینه‌ها را منصفانه تقسیم کنند.
اردکانیان با بیان اینکه تصور ما این است که بین ایران و افغانستان زمینه همکاری متنوع و وسیع وجود دارد و در این مسیر مسائل آب و محیط زیست از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند، گفت: با توجه به توسعه یافتگی مدیریتی هر دو کشور این مسائل از شکل چالش خارج و به راه حل‌هایی که دربرگیرنده منافع دو کشور است، خواهد رسید.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7472/2/557979/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها