طرح‌های ایران برای حضور در بازار جهانی در پساتحریم تسلیحاتی

وزیر دفاع: فروش تسلیحات گسترده‌تر از خرید آن خواهد بود




وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه به دلیل تحریم‌ها و محدودیت‌های سال‌های پس از انقلاب، جمهوری اسلامی ایران به خودکفایی در تأمین 90 درصد نیازهای دفاعی خود رسیده است، پایان تحریم تسلیحاتی را به معنای شکست امریکا در ادامه این محدودیت‌ها دانست و تأکید کرد: علاوه بر آنکه می‌توانیم برخی از نیازهای خود را تأمین کنیم، کشورهایی هستند که به دنبال تأمین نیازهای خود از محل تولیدات تسلیحاتی ایران هستند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت دفاع، امیر حاتمی در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر با بیان اینکه از دوران دفاع مقدس که با محدودیت و تحریم مواجه شدیم، اهمیت خود اتکایی را فهمیدیم، اظهار کرد: این موضوع باعث حرکت ما شد، در حدی که امروز می‌توانیم ۹۰ درصد نیازمندی‌های دفاعی خودمان را تأمین کنیم و می‌توانیم با اتکا به توانایی خودمان از کشورمان دفاع کنیم.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با اشاره به اینکه با پایان تحریم تسلیحاتی ایران مطابق قطعنامه 2231، از امروز ما مجاز هستیم هر چیزی که نیاز داریم از دنیا تهیه کنیم و آنچه را دیگران نیاز دارند به آنان بفروشیم، افزود: اهمیت این موضوع بیشتر از نگاه دشمنان ماست؛ زیرا دشمنان ما بویژه امریکایی‌ها تمام تلاش خود را کردند تا این محدودیت‌ها برداشته نشود، اما حیثیت آن‌ها به کلی از بین رفت. امیر حاتمی تلاش دولت امریکا برای تداوم تحریم تسلیحاتی ایران را ناتوان کردن ایران در زمینه دفاع از استقلال و تمامیت ارضی خود دانست و درباره دکترین دفاعی ایران در شرایط جدید هم گفت: اگر همه فرصت‌های دنیا در اختیار ما قرار بگیرد هم ما از خود اتکایی دست برنمی‌داریم، اما شرایط جدید هم فرصت استفاده از فناوری‌های موجود در جهان را برای ما فراهم کرده و هم می‌توانیم توانمندی خود را به کشور‌های دوست اهدا کنیم.
وزیر دفاع درباره برنامه‌‌های خرید و فروش سلاح نیز با اشاره به اینکه زمینه خرید و فروش سلاح وجود دارد و ما در این باره برنامه داریم، اضافه کرد: از یک سال قبل که امریکا تلاش کرد این محدودیت‌ها تمدید شود به نوعی باعث شدند بسیاری از کشور‌ها از توانمندی ما آگاه شده و به ما مراجعه کنند. در این باره مذاکرات و صحبت‌هایی انجام شده و زمینه‌هایی برای فروش و تأمین نیازمندی‌ها وجود دارد که البته فروش ما بسیار گسترده‌تر خواهد بود.
امیر حاتمی با اشاره به پیشرفت‌های گسترده ایران در قدرت موشکی و تأمین اقلام مورد نیاز در رزم زمینی مانند تانک، راکت انداز، تیربار و انواع خودرو‌های زره پوش، از آمادگی ایران برای فروش این تجهیزات خبرداد و گفت: ما بر اساس اصول مان حاضر به همکاری با کشور‌ها هستیم، اما به خاطر پول هیچ گاه باورهایمان را زیر پا نمی‌گذاریم. در صورتی که امریکایی‌ها تجهیزات گسترده‌ای را در اختیار عربستانی‌ها قرار می‌دهند که علیه مردان مظلوم یمن به کار بگیرند ما تجهیزات‌مان را در اختیار کشور‌هایی قرار می‌دهیم که بخواهند این تجهیزات را در دفاع مشروع خود به کار بگیرند و از تمامیت ارضی خود دفاع کنند.
وزیر دفاع همچنین در گفت وگویی با شبکه قطری «الجزیره» که به مناسبت پایان تحریم تسلیحاتی ایران انجام شد، این رویداد را فرصتی برای تأمین سلاح مورد نیاز ایران و صادرات سلاح به دیگران دانست و گفت: با روسیه و چین برای مرحله بعد از پایان تحریم‌های تسلیحاتی تفاهمنامه‌های نظامی داریم. با هدف گسترش سلاح هوایی توافق های مهمی با روسیه داریم.
امیر حاتمی درعین حال تأکید کرد که ما به هیچ عنوان خواهان مسابقه تسلیحاتی که منطقه را به بشکه باروت تبدیل می‌کند، نیستیم و آماده امضای معاهدات نظامی و امنیتی با کشورهای حوزه خلیج فارس به منظور ایجاد ثبات در منطقه هستیم.
محصولات ما در حد بالایی از کیفیت و جذابیت‌های قیمتی قرار دارند
فرمانده نیروی دریایی ارتش در پاسخ به این سؤال که با توجه به برداشته شدن محدودیت‌های تسلیحاتی ایران از روز 27 مهرماه شما چه نیازهایی برای خرید تسلیحات دریایی دارید، تصریح کرد: نیروی دریایی ارتش امروز به نقطه‌ای  از توانمندی و خودکفایی دست پیدا کرده که هیچ نیازی به خرید تسلیحات ندارد و تحریم‌های تسلیحاتی را برای نیروی دریایی یک شوخی می‌دانیم.
به گزارش روابط عمومی ارتش، امیر دریادار «حسین خانزادی» با بیان اینکه در یک دوره‌هایی در ارتباط با تهیه اقلام یدکی و تسلیحات بشدت احساس نیاز می‌کردیم و دنبال این بودیم تا کشوری به ما اژدر و توپ و سلاح یا فن ساختن شناور بدهد، خاطرنشان کرد: اما امروز به جرأت می‌گویم در نیروی دریایی اینکه تحریم تسلیحاتی برداشته شده یا ادامه پیدا کند چیز تأثیرگذاری نیست چون هر آنچه می‌خواستیم، از انواع توپ و اژدر و شناور را ساختیم.
دریادار خانزادی در پاسخ به این سؤال که در حوزه فروش تسلیحات در چه وضعیتی قرار دارید اظهار داشت: در حوزه فروش، محور اصلی وزارت دفاع است و وقتی ما در جهاد خودکفایی نداجا نمونه اولیه محصولی را می‌سازیم به وزارت دفاع می‌دهیم تا در تعداد انبوه تولید کند و اگر خواست بفروشد.
وی تأکید کرد: محصولات ما در حد بالایی از کیفیت و جذابیت‌های قیمتی قرار دارند و  امکان بسیار بالایی وجود دارد تا در رقابت با نمونه‌های خارجی رقابت موفقی داشته باشند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7472/3/557983/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها