برگزاری دور دوم مذاکرات درباره سانحه هواپیمای اوکراینی




معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در دور دوم مذاکرات مربوط به سانحه هواپیمای اوکراینی به میزبانی کشورمان تأکید کرد: رویکرد جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر شفافیت است و در خصوص این سانحه چیزی برای پنهان کردن ندارد و آماده است تا صادقانه مردم و هیأت اوکراینی را از جرئیات سانحه مطلع سازد.
به گزارش ایسنا، محسن بهاروند که رئیس هیأت ایرانی را در گفت‌و‌گو با هیأت اوکراینی به ریاست «یوگنی ینین» معاون وزیر خارجه بر عهده دارد، با ابراز تأسف و همدردی با خانواده‌های جانباختگان سانحه هواپیمای اوکراینی اظهار داشت: هواپیمای اوکراینی در اثر خطای انسانی مورد اصابت قرار گرفت و جمهوری اسلامی ایران تلاش خواهد کرد تا طرف اوکراینی نیز از این موضوع اطمینان یابد. بهاروند مصمم بودن جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی کیفری و مجازات خاطیان، برقراری عدالت و پرداخت غرامت به بازماندگان را مورد تأکید قرار داد و ابراز امیدواری کرد دو کشور دوست در این باره بر سر میز مذاکره به توافق برسند.
در ابتدای این نشست دو طرف به احترام جانباختگان سانحه هواپیمای اوکراینی، مذاکرات خود را با یک دقیقه سکوت و قرائت فاتحه آغاز کردند و اعلام شد که مذاکرات کارشناسی میان دو کشور در خصوص سانحه هواپیمای اوکراینی به مدت دو روز ادامه خواهد داشت. یوهنی ینین، رئیس هیأت اوکراینی گفته است که در این مذاکرات اوکراین به‌دنبال جزئیات کامل و مو به مو آنچه است که اتفاق افتاده  و میزان غرامت بستگی به اطلاعاتی دارد که در این مذاکرات آنان کسب می‌کنند.
بنابر توضیح رئیس هیأت مذاکره کننده ایرانی در این دور از مذاکرات سه جلسه فنی برگزار می‌شود؛ بحث‌های فنی که سازمان هواپیمایی انجام خواهد داد، مسائل قضایی که کارشناسان قوه قضائیه انجام می‌دهند و یک جلسه هم در مورد مسائل حقوقی درباره میزان غرامت افراد و هواپیماست.
همزمان روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان به اظهارات وزیر امور خارجه کانادا درباره سانحه هواپیمای اوکراینی پاسخ داد و گفت: کانادا طرفیتی در این موضوع ندارد و مذاکرات درباره ابعاد حقوقی و جبران خسارت‌ خانواده‌ها و خسارت هواپیما با جدیت انجام خواهد شد. خطیب‌زاده با ابراز تأسف از ادبیات سخیف و غیردیپلماتیک که از سوی وزیر خارجه کانادا به کار رفته بود، گفت: آنها پشت درهای بسته مؤدب‌تر هستند و می‌دانند هیچ جایگاه حقوقی در این قضیه ندارند. الان سیاستمداری در دنیای غرب تبدیل به سیاست بازی برای کسب رأی این و آن شده است. توصیه ما این است همان‌طور که در پشت درهای بسته رفتار و صحبت می‌کنند علناً صحبت کنند. دایره ادب اجازه نمی‌دهد شبیه وزیر خارجه کانادا صحبت کنیم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7472/3/557985/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها