سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری مطرح کرد

ایران هیچ پول بلوکه شده‌ای در چین ندارد



سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی اعلام کرد که ایران هیچ پول بلوکه شده‌ای در چین ندارد. به گزارش ایرنا، خطیب‌زاده درباره اموال ایران در چین گفت: «پولی در چین بلوکه نیست. دشمنان و بدخواهان می‌خواهند تمام مفرهای ایران را ببندند. با چین رابطه منطقی داریم و مشکلات خودمان را داریم و با روسیه و کشورهای دوست همسایه هم مشکلات داریم. منابعی در چین وجود دارد که اتفاقاً برای تأمین نیازهای اساسی و چرخش چرخه اقتصادی کشور استفاده می‌شود. این جدا از پول‌های ماست که در ژاپن و عراق و جاهای دیگر بلوکه شده‌اند». وی در پاسخ به سؤالی درباره اخبار مطرح شده در‌خصوص چین و اینکه تعدادی از دانشجویان و شهروندان و تجار ایرانی برای برداشت منابع مالی خود در چین با مشکل مواجه شده‌اند عنوان کرد:‌ درباره چین برخی اخبار نادرست منتشر می‌شود که جای سؤال دارد که چرا منتشر می‌شود. بسیاری از اخباری که با منشأ بیرونی درباره روابط ایران و چین مطرح می‌شود، اخبار درستی نیست. خطیب‌زاده ادامه داد: اینکه برخی بانک‌های چینی خصوصی برخی محدودیت‌هایی را ایجاد کردند هست و ما همواره گفت‌وگوها را با طرف‌های چینی داریم. این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: مهم این است که ما یک گفت‌وگوی دائمی، رو به جلو و دائمی با طرف چینی داشتیم و این مهمترین بعد روابط ایران و چین است.
سخنگوی وزارت خارجه درباره اصابت گلوله‌های حاصل از درگیری بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان به مناطق مرزی ایران گفت:‌ «خط قرمز ما امنیت شهروندان است. نیروهای مسلح ما از همان ابتدا اخطارهای مختلف را داده‌اند و در سطوح مختلف این موضوع بررسی و اخطارها داده شده، برخی توجیهات طرف مقابل شنیده شده و قابل قبول نبوده است و ما اخطار داده‌ایم هرگونه تعرض به خاک ایران حتی اگر ناآگاهانه باشد به صورت متناسب پاسخ داده خواهد شد. خطیب‌زاده افزود: امیدواریم با دقت لازم مواظب باشند که اتفاق نیفتد».
سخنگوی وزارت خارجه درباره آزادسازی منابع ایران در کره جنوبی نیز گفت: «منابع ما در کره جنوبی چند میلیارد است و مذاکرات ما برای تخصیص و انتقال این منابع برای مواد مورد نیاز ایران از جمله دارو به کندی پیش می‌رود و این مسأله خیلی اذیت می‌کند. وزارت بهداشت ما به صورت منظم و روزانه و حتی هفته‌ای یک‌بار در حال رایزنی با طرف کره‌ای است». خطیب‌زاده افزود: «دولت کره هر چه زودتر به تعهداتش عمل کند برای روابط دو کشور و تاریخ روابط بهتر است. البته دستاوردهای مثبتی بوده ولی بسیار ناچیز است و اصلاً قابل قبول نیست و امیدواریم در شرایط سخت از منابع خود برای دارو و غذا استفاده کنیم».


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7472/3/557988/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها