بازگشت چپ‌ها به بولیوی




بنفشه غلامی/ تنها یک سال پس از آنکه «اوو مورالس» در شبه‌کودتایی از ریاست جمهوری بولیوی کنار گذاشته شد، دیگر‌بار سوسیالیست‌ها با پیشتازی «لوئیس آرس»، دوست و همراه نزدیک «مورالس» در انتخابات ریاست جمهوری، در مسیر بازگشت به قدرت هستند.
به گزارش روزنامه انگلیسی «گاردین»، نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری بولیوی که روز گذشته منتشر شد، نشان می‌داد، سوسیالیست‌ها به پیروزی چشمگیری دست یافته‌اند و «لوئیس آرس» توانسته 52.4 درصد آرا را از آن خود کند. این به آن معنا است که اگر نتایج نهایی انتخابات نیز با همین نتیجه اعلام شود، وی خواهد توانست بدون نیاز به ائتلاف به تنهایی دولت تشکیل دهد. این در حالی است که دیگر کاندیدای این انتخابات، «کارلوس مسا» تنها حدود 30 درصد آرا را از آن خود کرده است. «آرس» که تا همین سال پیش وزیر دارایی «اوو مورالس» بود، اقتصاددان و تحصیلکرده در دانشگاه‌های انگلیس است. او که به «لوچو» معروف است، پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات در جمع هوادارانش حاضر شد و گفت: «نه فقط دموکراسی را پس گرفتیم که بالاتر از آن امید را پس گرفتیم.» «آرس» سپس به هوادارانش قول داد، دیگربار اتحاد را به کشورش بازگرداند و مردم را از بلاتکلیفی‌ای که از اکتبر 2019 گرفتار آن شده‌اند، نجات دهد.
اشاره «آرس» به شبه‌کودتایی بود که اکتبر سال گذشته در چنین روزهایی علیه «اوو مورالس» صورت گرفت. در آن رویداد در پی پیروزی «مورالس» در انتخابات، اعتراضات خیابانی گسترده‌ای شکل گرفت و ادعاهایی درمورد تقلب در انتخابات مطرح شد. در پی این اعتراض‌ها سازمان کشورهای امریکایی که اکنون چپ‌ها دیگر قدرت چندانی در آن ندارند، از در حمایت از معترضان درآمد و نتایج انتخابات را دستکاری شده خواند. در پی این حمایت همه‌جانبه، «مورالس» اعلام کرد، انتخابات دوباره‌ای برگزار می‌کند. اما در همین زمان پلیس نیز به معترضان پیوست و دو روز پس از آن «مورالس» کشورش را ترک کرد. او که فعلاً در آرژانتین زندگی می‌کند، دیروز در پی انتشار اخبار نتایج اولیه انتخابات «پیروزی چشمگیر» حزب خود را تحسین کرد و در توئیتی نوشت: «خواهران و برادران، خواست و اراده مردم پیروز شد».
دیروز حتی دشمن «مورالس»، «جینین آریز»، رئیس جمهوری موقت بولیوی نیز نتوانست پیشتازی «آرس» را تکذیب کند و در توئیتی نوشت: «هرچند هنوز نتایج رسمی انتخابات اعلام نشده اما داده‌های آماری نشان می‌دهد، آقای «آرس» در انتخابات پیروز شده است. به برندگان انتخابات تبریک می‌گویم و از آنها می‌خواهم با نظر به بولیوی و دموکراسی حکومت کنند.»
پیشتازی «آرس» در انتخابات که تا شب گذشته به زعم همگان نشان از پیروزی قطعی او داشت، باعث خوشحالی چپگرایان امریکای لاتین شد. «گلیسی هافمن»، رئیس حزب کارگران برزیل در توئیتی نوشت: «زنده باد مردم بولیوی. زنده باد دموکراسی». «نیکولاس مادورو»، رئیس جمهوری ونزوئلا هم که کشورش با مداخله‌جویی‌های خارجی حال و روز خوبی ندارد، در توئیتی نوشت: «یک پیروزی بزرگ. مردم بولیوی متحد و هوشیار از فرصت انتخابات استفاده کردند و کودتایی را که علیه برادر «اوو» بود، شکست دادند».
جیم شولتز، بنیانگذار مرکز دموکراسی بولیوی دیروز در تحلیلی نوشت: «این پیروزی به نوعی بازگشت مردم به همان رأیی است که در سال 2005 به مورالس دادند. این نتیجه به ما می‌گوید که جناح راست در بولیوی حامی چندانی ندارد. آنها یک سال فرصت داشتند تا حکومت کنند. اما در این یک سال ثابت کردند که فقط به قدرت خود علاقه‌مندند و به بومیان و فقرای این کشور به دیده تحقیر نگاه می‌کنند. آنها با نادیده گرفتن حقوق بشر و مصون کردن حامیان خود از مجازات بخاطر بی‌کفایتی و فساد، مشروعیت خود را نزد مردم از دست دادند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7472/4/557990/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها