ایران در ایران




از سرگیری تردد مسافر به کردستان عراق در مرز پرویزخان

قصرشیرین- فرماندار قصرشیرین گفت: تردد مسافران به اقلیم کردستان عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان که به‌ دلیل شیوع بیماری کرونا ممنوع شده بود، با تأکید بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از پنجم آبان از سرگرفته شد. به گزارش ایرنا «مرادعلی تاتار» افزود: طبق اعلام طرف عراقی از امروز مسافران می‌توانند از طریق مرز رسمی پرویزخان با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی وارد کردستان عراق شده و اتباع مقابل نیز اجازه ورود به کشورمان را از این گذرگاه رسمی با داشتن گذرنامه دارند. وی اظهار داشت: مسافران در بدو ورود به ۲ طرف باید در قرنطینه‌های بهداشتی مستقر در مرز پرویزخان در خصوص ابتلا به بیماری کووید ۱۹ (کرونا) غربالگری شوند و در صورت داشتن شرایط لازم و سلامتی کامل اجازه تردد به آنها داده می‌شود. وی افزود: با اعضای ستاد کرونا و همچنین بهداشت و درمان قصرشیرین در حال فراهم کردن مقدمه‌های لازم برای انجام غربالگری در قرنطینه بهداشتی مستقر در مرز برای خدمت‌رسانی به مسافران هستیم. تاتار گفت: باتوجه به وضعیت قرمز کشورمان در زمینه ابتلا به بیماری کرونا از مردم می‌خواهیم که حتماً دستورالعمل‌های بهداشتی شامل استفاده از ماسک، فاصله اجتماعی، پرهیز از سفرهای غیرضروری، شستن دست‌ها و مهم‌تر از همه عمل به شعار« در خانه بمانیم »تا مهار موج سوم این بیماری ویروسی را رعایت کنند و این موارد را برای صیانت از سلامت خود و دیگران جدی بگیرند.

پرندگان مهاجر در خراسان شمالی فرود آمدند

 بجنورد- مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست خراسان شمالی گفت: نخستین گروه از پرندگان مهاجر مناطق سیبری برای گذران زمستان در تالاب‌ها و آبگیرهای استان فرود آمدند.
مهدی الله‌پور روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اردک سرسبز و خوتکا از پیشقراولان پرندگان مهاجر هستند که به این استان رسیده و در برخی از آبگیرهای این استان فرود آمده‌اند. وی افزود: اوج مهاجرت پرندگان به این استان دی و بهمن ماه است و این پرندگان برای زمستان گذرانی و توقف بین راهی در آبگیرهای استان به نواحی گرمتر جنوبی مهاجرت می‌کنند. الله‌پور خاطرنشان کرد: اردک سرسبز، باکلان، بوتیمار، خوتکا، حواصیل و اردک ماهی خور سفید از گونه‌های آبزی یا کنارآبزی هستند که از نواحی سردسیر سیبری به این استان می‌آیند. وی گفت: برخی از گونه‌ها، در مسیر مهاجرت ۱۰ تا ۱۵ روز را در این استان توقف می‌کنند و برخی هم زمستان را در این استان می‌گذرانند. به گفته مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست خراسان شمالی، سدهای شیرین دره، بیدواز، بارزو و چری و همچنین رودخانه‌های اترک و کال شور از جمله مناطقی هستند که پرندگان مهاجر در آن توقف داشته و زمستان را سپری می‌کنند. همه ساله با آغاز فصل سرما، رودخانه‌ها، بندها، آبگیرها و سدهای استان در مناطق مختلف عرصه حضور ۴۰ گونه از پرندگان مهاجر است.

وقوع ۲۰۰ پس‌لرزه در همدان پس از زلزله آوج

همدان - مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان از وقوع ۲۰۰ پس لرزه پس از زلزله ۵.۴ ریشتری آوج روز شنبه سوم آبان ماه در استان خبر داد.
به گزارش ایسنا علیمردان طالبی اظهار کرد: پس از وقوع زمین لرزه روز شنبه سوم آبان ماه، ۲۰ پس لرزه بین ۱.۷ ریشتر تا ۳.۳ ریشتر در همان روز و ۲۰۰ پس لرزه بین یک تا ۳.۳ ریشتر تا امروز داشتیم که بسیار کوچک بودند و فقط دستگاه‌ها آنها را احساس کردند.
وی با بیان اینکه پس از وقوع زلزله، تیم‌های ارزیاب شهرستان و استان به مناطق وقوع زلزله اعزام شدند، تصریح کرد: ارزیابی تا شب ادامه داشت و طبق آخرین اخبار تلفات مالی و جانی در این حادثه نداشتیم و فقط یک نفر از ترس زلزله آسیب دیده بود. طالبی تبیین کرد: اطلاعات تکمیلی در رابطه با تخریب یا تلفات را بخشداران و فرمانداران از دهیاران روستاها گرفتند و تیم‌های زیرساختی شهرستان‌ها مانند ادارات راه و شهرسازی، آب، برق و گاز نیز تأسیسات خود را چک کردند. وی خاطرنشان کرد: با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته خسارات در حد ترک ساختمان بود و خسارت سازه‌ای نداشتیم اما باز هم برای اطمینان بیشتر در شهرستان‌های کبودرآهنگ و رزن ستاد مدیریت بحران برگزار و به تمام مدیران استانی ابلاغ شد که تا ۲۴ ساعت در آمادگی کامل باشند.

تعیین حریم 5 اثر غیرمنقول تاریخی خوزستان

اهواز- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت: پنج محوطه باستانی از خوزستان در جلسه شورای حریم کشور که به ریاست معاون میراث‌ فرهنگی در سالن آمفی تئاتر وزارتخانه برگزار شد، تعیین حریم شدند. سیدحکمت‌الله موسوی با اشاره به تشکیل جلسه شورای حریم کشور که در وزارتخانه میراث فرهنگی و با حضور محمدحسن طالبیان معاون میراث کشور، مصطفی پورعلی مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ، احیای میراث معنوی و طبیعی و دیگر اعضای این شورا برگزار شد، اظهار کرد: هفت اثر تاریخی از استان خوزستان برای تعیین عرصه و حریم در این نشست معرفی شدند که از میان این آثار، عرصه و حریم تل رضوان رامشیر، تپه قلعه‌تل، محوطه مهروبان هندیجان و نهر شاهی و تپه چغا گتوند پس از نقد و بررسی مصوب شدند.
او با بیان اینکه در این نشست بافت تاریخی روستای بنه‌وار لالی نیز واجد ارزش شناخته و در فهرست آثار واجد ارزش ثبت شد، افزود: همچنین عرصه دستوا در شهرستان شوشتر نیز پس از بررسی میدانی و اعلام نظر پژوهشکده باستان‌شناسی دوباره در جلسه شورای حریم مطرح خواهد شد. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان ادامه داد: این آثار براساس گزارش ارائه ‌شده و گمانه‌زنی به‌نظر اعضای شورای حریم رسانده شد و مورد موافقت قرار گرفت و حریم این آثار ملی پس از تأیید وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به ارگان‌های دیگر ابلاغ می‌شود. وی یادآور شد: در آثار تاریخی «حریم» محدوده‌ای است که متولی اثر تاریخی بر اساس ضوابط قانونی برای حفظ اثر تاریخی تعیین می‌کند.

افزایش موارد مثبت کرونا با شروع عروسی‌ها

بجنورد- رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی با اشاره به برگزاری مراسم احتمالی جشن و شادی پس از ایام محرم و صفر  نسبت به خطر  ابتلا به کرونا هشدار داد. دکتر سید احمد هاشمی در گفت‌و‌گو با خبر شبکه اترک گفت: روزانه بیش از 250 ابتلای به کرونا در خراسان شمالی ثبت می‌شود، مردم با توجه به شرایط کنونی میهمانی‌ها و عقد و عروسی‌ها را محدود کنند. وی با بیان اینکه بین 70تا80 درصد از مواردی که در استان از افراد تست گرفته می‌شود، مثبت است افزود: هم اکنون 246نفر مبتلای به کووید19 در مراکز درمانی استان بستری هستند. دکتر هاشمی همچنین از مرگ دو بیمار دیگر هم به‌علت مشکلات تنفسی در استان خبر داد و گفت: در شرایط کنونی به جز تشدید نظارت‌ها بر رفتار افراد جامعه و بخصوص صنوف، هیچ ممنوعیت و محدودیت جدیدی توسط ستاد استانی کرونا اعلام و اعمال نشده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7476/6/558405/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها