به نام تاریخ




6 آبان
 222 روز از سال گذشته است؛ در این روزهای تلخ و سخت با نگاهی به دنیای هنر و فرهنگ و چهره‌های آن سعی می‌کنیم زندگی را کمی آسان‌تر بگذرانیم.
 تولدها
چنگیز جلیلوند: دوبلور خوش صدای ایرانی امروز 80 ساله می‌شود. چنگیز جلیلوند کارش را با تئاتر در سال 1336 آغاز کرد و پس از آن وارد دوبله شد.؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی چند سالی ایران نبود اما از سال 77 و پس از بازگشت به کشور کارش را با دوبله از سر گرفت. او در سال‌های فعالیتش به جای شخصیت‌ها و بازیگران مشهوری مانند مارلون براندو، پل نیومن، پیتر اوتول و کلینت ایستوود صحبت کرد و صدایش را در فیلم‌هایی مانند «دزیره»، «اتوبوسی به‌ نام هوس»، «در بارانداز»، «کنتسی از هنگ گنگ»، «بیلیاردباز»، «پرنده باز آلکاتراز»، «زوربای یونانی»، «نابخشوده»، «قتل در قطار سریع السیر شرق» و «کتاب سبز» شنیدیم.  جلیلوند چند سالی است که بازیگری هم می‌کند و تاکنون در سریال‌های «معمای شاه»، «نوشدارو»، «یلدا» و «عبور از پاییز» بازی کرده است.
سیلویا پلات: شاعر سرشناس امریکایی سال 1932 در چنین روزی به دنیا آمد. سیلویا پلات از کودکی شعر می‌گفت و اولین شعرش در 8 سالگی در روزنامه بوستون هرالد منتشر شد. اولین مجموعه شعرش سال 1960 با نام «بچه غول» منتشر شد و پس از آن «کلوسوس و اشعار دیگر»، «آریل»، «گذر از آب»، «درختان زمستانی» و «مجموعه اشعار» از او منتشر شد. از سیلویا پلات یک رمان به‌نام «حباب شیشه ای» به جا مانده که سال 1961 منتشر شد و یک رمان زندگینامه‌ای بود. سیلویا پلات سال 1963 به‌دلیل خودکشی درگذشت.
روبرتو بنینی: کارگردان و بازیگر محبوب ایتالیایی سال 1952 به دنیا آمد. روبرتو بنینی کارش را با تئاتر آغاز کرد و سال 1971 برای نخستین بار روی صحنه رفت. سال 1975 با کارگردانی و بازی در یکی از نمایش‌های جوزبه برتولوچی به شهرت رسید و بازی در سریال تلویزیونی «Ondi libera» باعث شد یکی از محبوب‌ترین چهره‌های تلویزیونی شود. سال 1977 با بازی در فیلم «برلینگر دوستت دارم» وارد سینما شد اما آنچه که باعث شهرت جهانی بنینی شد بازی در فیلم «ماه» و نقشی بدون دیالوگ به کارگردانی برناردو برتولوچی بود. «شیطان کوچک» نخستین فیلمی بود که توسط بنینی کارگردانی شد. فیلمی محصول سال 1988 که خودش هم در آن بازی می‌کرد. «جانی استکانیو»، «هیولا»، «زندگی زیباست»، «پینوکیو» و «ببر و برف» دیگر فیلم‌هایی بودند که او کارگردانی کرد و فیلم «زندگی زیباست» برایش اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان و بهترین بازیگر نقش اول را همراه آورد. بنینی بعد از سفر به امریکا و آشنایی با« جیم جارموش» در سه فیلم او یعنی «مغلوب قانون»، «شب روی زمین» و «قهوه و سیگار» بازی کرد .او یکی از چهره‌های شاخص فرهنگی و هنری ایتالیا در دو دهه اخیر بوده است.
   سینا سرلک خواننده، نیکولو پاگانینی نوازنده ویولن و آهنگساز ایتالیایی و غلامحسین اولاد شاعر هم متولد امروز هستند.
درگذشت ها
حسین یاحقی: آهنگساز و نوازنده ویولن و کمانچه سال 1347 در چنین روزی درگذشت. حسین یاحقی متولد 1282 بود از کودکی با موسیقی آشنا بود، البته ابتدا خوانندگی می‌کرد و پس از مدتی نواختن کمانچه را یاد گرفت؛ بعد از کمانچه و در حالی که در نواختن این ساز استاد شده بود سه تار و ویولن را هم یاد گرفت و مدتی بعد ویولن ،ساز تخصصی اش شد. او در نواختن ویولن سبک تازه‌ای برای موسیقی ایرانی ایجاد کرد که ماندگار شد. حسین یاحقی بیش از 500 آهنگ، پیش درآمد و ترانه ساخته که از بهترین آثار موسیقی کلاسیک ایران هستند. «برق غم»، «جوانی»، «بی خبر» و «گل مستان» از ماندگارترین آثار اوست.
شاهین سرکیسیان: پایه‌گذار تئاتر نوین ایران سال 1345 در چین روزی درگذشت. شاهین سرکیسیان سال 1289 در بلغارستان به دنیا آمد. پدرش از ارامنه ایران بود و او پس از تحصیل در فرانسه در رشته تئاتر در سال 1315 به ایران بازگشت و به‌عنوان منتقد هنری در نشریه ژورنال دو تهران فعالیت کرد، البته همزمان در گروه‌های تئاتری فردوسی، سعدی و آناهید هم کار می‌کرد. او که از سال 1330 همراه جوانان علاقه‌مند به تئاتر مانند علی نصیریان، جمشید لایق، عباس جوانمرد، بیژن مفید و جعفر والی کار می‌کرد در سال 1335 گروه هنر ملی را پایه‌گذاری کرد که در واقع باعث شکل‌گیری تئاتر مدرن ایران شد. سرکیسیان نمایشنامه‌های مطرحی مانند «عقاب دو سر» و «مرغ دریایی» را هم به فارسی ترجمه کرد و نمایش‌هایی مانند «در انتظار گودو»، «افول»، «مرده خورها» و «آواز قو» به کارگردانی او اجرا شدند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7476/20/558440/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها