به بهانه برگزاری دوسالانه سرامیک بعد از 9 سال

شور و نشاط اجتماعی


هیربد همت آزاد
دبیر یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک
شکل‌گیری دوسالانه سرامیک نکته‌ای است که باید به آن توجه کرد و باید دید که در چه شرایطی این جشنواره طراحی و اجرا شده است. در شرایط تنگنای اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی  و اقتصادی مضاعف ویروس کرونا که هنرمندان در کل حال و روز خوبی نداشتند و ما هم تدوین برنامه‌ریزی این دو سالانه را انجام می‌دادیم.
برخی از کارشناسان و منتقدین معتقد بودند که دوسالانه سرامیک در این شرایط سخت کرونا نباید برگزار شود. 9 سال است که دوسالانه برگزار نشده و امسال هم برگزار نشود. آن چیزی که انجمن سفالگران و کارگروه اجرایی را بر آن داشت تا دوسالانه سرامیک برگزار شود، دستاوردها و عملکرد دوسالانه در یک پوزیشن اجتماعی بود. دستاوردهای اجتماعی دوسالانه فراتر از دستاوردهای هنری‌اش می‌تواند در ایجاد فضای شور، نشاط و امید و زنده ماندن یک جامعه هنری بسیار مؤثر باشد.
در شرایط بسیار سختی که تولید آثار هنری با آسیب‌های سخت مادی و اقتصادی روبرو بوده است، برگزاری دوسالانه توانست شور و امید و نشاط را به جامعه هدایت کند. پس از آنکه فراخوان اعلام شد، هنرمندان استقبال خوبی از آن کردند. حتی این استقبال فراتر از تصور ما بود. چرا که ما برآورد کردیم در شرایط سخت استقبال به صورت متوسط انجام شود. اما برخلاف نظر ما استقبال هنرمندان از دوسالانه  بسیار زیاد بود و از سوی دیگر آثار به لحاظ کمی و کیفی حرفه‌ای و کیفیت بشدت بالا بود؛ به شکلی که   داوری نهایی آثار و انتخاب برگزیدگان بسیار مشکل شده و ما  مسئولیت بسیار سنگینی را بردوش خود داریم. همانطور که گفتم سطح آثار خیلی بالاست و این نشان دهنده امید به آینده است.
اگرچه 9 سال بی‌ینال سرامیک برگزار نشد اما باید بگویم که سرامیک در دوران بلوغ خود بسر می‌برد، هنرمندان سرامیک به یک بلوغ در تکنیک‌شان رسیده‌اند و در واقع به خاطر اینکه محل عرضه احساسات و نگاه‌شان کمتر بوده است دوسالانه را بهترین موقعیت دانستند تا بتوانند آثارشان را بدهند. درواقع تجسم یک اثر از طرف هنرمند امری بیان ناپذیر از دغدغه‌ها و احساسات او است و با تجسم ایده‌هایشان به بیان احساسات و دغدغه‌هایشان می‌پردازند.
ما در این دوسالانه مجوز ورود به همه رویکردهای حوزه تجسمی با رسانه سرامیک را داده بودیم. اما اگر بخواهیم آنالیزی راجع به آثار داشته باشیم. عموماً بر دو محور می‌توان آثار را گروه‌بندی کرد. آثاری که بر پایه ساختارهای درون رسانه سرامیک هستند و قائم به ساختارهای خود سرامیک هستند و آثاری که از سرامیک برای بیان محتوایی به مثابه یک زبان استفاده کرده‌اند. در این دوسالانه هنرمند خودآگاه یا ناخودآگاه متأثر از عوامل اجتماعی و اقتصادی و مسائل پیرامونش است و در نقد و بررسی آثار تأثیرگذاری اجتماعی را در قالب آثار می‌بینید.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7483/20/559311/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها