‌به نام تاریخ




15 آبان
تولدها
علی تجویدی: آهنگساز و نوازنده ویولن و سه تار سال 1298 در چنین روزی به دنیا آمد. علی تجویدی موسیقی را از کودکی و از پدرش آموخت و به گفته خودش از 12 سالگی دستگاه‌های موسیقی ایرانی را می شناخت. از 16 سالگی شاگرد حسین یاحقی شد و نواختن ویولن را یاد گرفت و پس از آن هم در کلاس‌های ابوالحسن صبا شرکت کرد. او سال ها نوازنده خوانندگان مشهور ایران بود و در برنامه گل‌ها هم حضور داشت و تصنیف های زیادی را هم با آهنگسازی او شنیده‌ایم؛ تصنیف‌هایی مانند «یاد کودکی»، «آتش کاروان»، «آشفته حالی»، «صبرم عطا کن»، «سنگ خارا»، «دیدی که رسوا شد دلم» و «نمانده چرا». علی تجویدی سال 1384 درگذشت.
ویوین لی: بازیگری که با بازی در نقش «اسکارلت اوهارا» به شهرت رسید، سال 1913 به دنیا آمد. ویوین لی انگلیسی بود و در آکادمی سلطنتی هنرهای دراماتیک رشته بازیگری را خواند. ویوین لی سال 1939 و برای بازی در فیلم «بربادرفته» توانست بازیگران مشهوری مانند بتی دیویس، کاترین هپبورن و جوآن کرافورد را مغلوب کند و بالاخره با بازی در این فیلم جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را گرفت. پس از آن هم بازی در فیلم «اتوبوسی به نام هوس» برایش جایزه اسکار همراه داشت. اما بیماری افسردگی و سل و شوک درمانی به حرفه او ضربه زیادی وارد کرد و دیگر نتوانست چندان مطرح شود. او سال 1967 درگذشت.
پری ملکی: خواننده موسیقی ایرانی سال 1330 در چنین روزی به دنیا آمد. پری ملکی با اینکه از کودکی به موسیقی علاقه داشت این هنر را پس از ازدواج به طور جدی دنبال کرد و هم آواز سنتی و هم نواختن گیتار کلاسیک را یاد گرفت. او در کلاس های استادانی مانند امیر پایور و علی جهاندار شرکت می کرد و از سال 1373 گروه موسیقی «خنیا» را تأسیس کرد و با اجرای کنسرت های ویژه زنان نقش زیادی در ترویج موسیقی سنتی برای زنان داشت. آلبوم های «یاد ایران»، «یادمان بنان»، «زیباتر از ماه و گل»، «آن روزها»، «شبی با خیام» و «عاشقان دیروز» از کارهای ملکی است.
    آندره آرزومانیان آهنگساز و نوازنده، سام شپارد کارگردان امریکایی، تیلدا سوینتن بازیگر بریتانیایی، مایک نیکولز فیلمساز امریکایی، احسان علیخانی مجری، برایان آدامز آهنگساز و نوازنده کانادایی، قاسم ارژنگ شاعر، زینب چوقادی شاعر، جواد عاطفه داستان نویس، لیلی گله داران شاعر و حمیده واعظ زاده داستان نویس هم متولد امروز هستند.
درگذشت ها
جهانگیر فروهر: بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون سال 1376 درگذشت. جهانگیر فروهر متولد سال 1295 بود و در سال های فعالیتش در بیش از 100 فیلم و 30 سریال مانند فیلم‌های «گوزن‌ها»، «اسرار گنج دره جنی»، «سوته دلان»، «کمال‌الملک»، «یک بار برای همیشه»، «خانه خلوت» و «کمیته مجازات» و سریال های «دایی جان ناپلئون»، «هزاردستان»، «امام علی(ع)»، «شلیک نهایی» و «پهلوانان نمی‌میرند» بازی کرد و برای بازی در «خانه خلوت» لوح تقدیر جشنواره فیلم فجر را گرفت.
    عطاالله زاهد کارگردان و جیل کلایبورگ بازیگر امریکایی هم در چنین روزی درگذشتند.
16 آبان
تولدها
عبدالعلی دستغیب: نویسنده و مترجم ایرانی سال 1310 در چنین روزی به دنیا آمد. عبدالعلی دستغیب هم در ادبیات و نقد ادبی سرآمد بود هم در جامعه‌شناسی هنر و فلسفه. او سال ها در روزنامه‌هایی مانند اطلاعات، کیهان، سخن، فردوسی، آدینه و کیهان فرهنگی نقدها و مقاله های ادبی و هنری می نوشت و البته از او کتاب هایی مانند «تحلیلی از شعر نو پارسی»، «شیوه نگارش»، «نقد آثار شاملو»، «نقد آثار غلامحسین ساعدی»، «نقد آثار صادق هدایت» و «نگاهی به مهدی اخوان ثالث» منتشر شده است.
    سالروز تولد فرزانه طاهری مترجم، اما استون بازیگر امریکایی، آدولف ساکس مخترع ساز ساکسیفون، حسین همدانیان نوازنده تنبک، والودیا تارخانیان نوازنده ویولن، محمد تقوی داستان نویس، روزبه صف شکن شاعر، مولود قضاوت داستان نویس، علیرضا کاهد شاعر، جیمز جونز نویسنده امریکایی، اتان هاوک بازیگر و کارگردان امریکایی و تندی نیوتون بازیگر انگلیسی هم امروز است.
درگذشت ها
پوری سلطانی: پایه گذار علوم کتابداری در ایران سال 1394 در چنین روزی درگذشت. پوراندخت سلطانی سال 1310 به دنیا آمده بود و پس از اعدام همسرش مرتضی کیوان در سال 1333 به انگلستان رفت و رشته زبان و ادبیات انگلیسی خواند. پس از بازگشت به ایران در کتابخانه بانک مرکزی شروع به کار کرد و مدتی بعد مرکز ملی کتابداری را پایه‌گذاری کرد و تحول زیادی در توسعه کتابداری در ایران ایجاد کرد. او توانست کتابخانه ملی ایران را به یکی از مطرح ترین کتابخانه های ملی دنیا تبدیل کند و تلاش زیادی برای طبقه بندی اسناد و مدارک میراث مکتوب ایران کرد.
    کاظم رضا مدیر مجله لوح، پیوتر ایلیچ چایکوفسکی آهنگساز روسی، جیمز رامون جونز نویسنده امریکایی و خسرو رحیمیان نوازنده ویولن هم در چنین روزی درگذشتند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7483/20/559314/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها